Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by BMWvision »

De startmotor is lastig te verwijderen... Je kan er moeilijk bij komen, de boutjes zieten goed vast (wat een verassing) en de boutjes zijn er slecht aan toe.


1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Thegs »

Engine is out...

Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Wondermike »

Waarom kregen jullie hem nou niet los??
So many cars, so little time
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by BMWvision »

Er zit een soort ijzeren pakking tussen de bak en het blok.
Ik dacht dat de pakking tussen de bak en het blok vast zat ergens in het blok en aan de startmotor. We hebben uiteindelijk de startmotor los gekregen en toen was het blok ook los.
Nou blijkt dat die pakking niet vast zat aan het blok, maar de opening van de pakking was niet groot genoeg om over de koppeling heen te schuiven. Die bleef dus achter de koppeling hangen.
Dat verklaard dat het blok toch ongeveer 10cm van de bak af kon schuiven, maar niet verder los kwam.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by BMWvision »

Image

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Hier is met het rode lijntje de pakking aangegeven. Het rode rondje geeft de plaats van de startmotor aan die aan de bak vast zit.

Geweldige uitleg, al zeg ik het zelf :bag
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Jeroen »

Handige constructie! Gelukkig is 't nu overduidelijk los!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by 323baur »

Mooie motortakel :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Thegs »

Klopt, handig ding ook. Geleend van een goede vriend...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by 323baur »

Die zijn zeldzaam. Zuinig op zijn hoor.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by loentje »

Motortakels zeldzaam?? ik heb er ook nog wel eentje staan hoor :bag


groeten loentje
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Thegs »

Denk dat hij een goeie vriend bedoeld (en inderdaad, die zijn behoorlijk zeldzaam)... :mrgreen:
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by loentje »

ohhhhhh :mrgreen:

in ieder geval succes met de montage.


groeten loentje
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Thegs »

Zo, het is even stil geweest hier, maar we zijn al weer aardig verder. De andere motor is alweer gemonteerd, vandaag alles afgebouwd en de sleutel voor het eerst omgedraaid. De eerste start staat op film:



:boogie , hij sloeg dus direct aan, wel een beetje geluid bij de uitlaat, maar daar gaan we mee aan de slag. Ook moet de koeling er nog weer op, dan kunnen we haar weer even laten opwarmen en meenemen voor een ritje.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (vroem vroem)

Post by Thegs »

Vandaag de E21 maar eens te grazen genomen. Aangezien we volgende week gaan toeren, moest ik het differentieel er onder weg hebben. Mijn exemplaar is zo lek als een zeef, en om te voorkomen dat hij echt naar zijn grootje gaat breng ik hem naar Hardeman voor revisie. Maar voordat ik hem kan wegbrengen, moest hij er onderweg. Dat was gelukkig niet zo moeilijk, uitlaten zijn vorige jaar vernieuwd dus die waren zo los. De bouten van de aandrijfas met een stukje pijp ook en de steekassen ook na een beetje aandringen. Al met al niet zo'n heel lastige klus...

Image

En wat doe je dan als eerste als je dif er onderweg is, yessssss :mrgreen:

Image

Omdat ik volgende week lekker mee wil toeren, had ik bij Ite een huur dif meegenomen. Dit is een 3.45 dif van een 323i. Deze er dan gelijk maar onder gehangen en de aandrijfas aangekoppeld. Tot zover ging alles voorspoedig en dacht ik aan de laatste loodjes te beginnen. De steekassen passen dus niet...

Image

Om te beginnen is het bolle stuk van de steekassen veel groter als de kom in de zijflensen van het dif. Ook zaten de steekassen vast met M10 bouten en zijn de gaten in de zijflensen van dit differentieel M8. Iemand tips om dit varkentje ook nog even te wassen?
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (323i dif)

Post by Wondermike »

flenzen wisselen?
So many cars, so little time
Post Reply