oei het past niet

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

oei het past niet

Post by Wondermike »

Gisteren heb ik de 5-bak onder de witte gehangen en vandaag wilde ik de cardanas monteren. Dus guibo koppeling monteren en dat begon al dat de standaard bouten net iets te lang waren en dus net tegen de bak aan kwamen. Op zich al raar natuurlijk dus een vulring ertussen en probleem opgelost dacht ik.

Niet, want nu loopt de guibo koppeling aan tegen de uitstulping waar het schakel asje uit komt. Mijn eerste gedachte is dus dat de uitgaande flens te kort is :?
Iemand hier wel eens tegenaan gelopen? of een idee hoe ik dit kan oplossen?

De bak is gewoon een M60 eco bak met 3 gaats flens.


So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: oei het past niet

Post by Jeroen »

Vreemd, zou er idd een andere flens opgezet zijn? Dan zou je eigenlijk eens moeten vergelijken met een viergaats flens. Je hebt wel twee maten hardyschijven maar die kleinere is niet dikker anders zou dat je probleem oplossen, maar evengoed miss even bekijken. Kleinere diameter met andere bouten en je bet er wellicht ook?

http://www.mister-auto.co.uk/en/joint-p ... g1427.html
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: oei het past niet

Post by Wondermike »

De flens lijkt korter, ff wat snelle foto's.

Bak onder de auto, als je bij de schakelstang kijkt zie je net het stukje waar hij tegenaan loopt. Ook is het uitstekende deel van de as veel langer en lijkt de moer verder op het schroefdraad gemonteerd te zitten.
Een dikkere guibo maakt in dit geval niet uit.
Image

4bak ook met 3 gaats flens
Image

Verschil tussen de 4 gaats guibo (38mm) en de 3 gaats (28mm)
Image

Wat ik nu ga doen is de flens van de 5-bak halen en kijken of de 4-bak flens erop kan
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: oei het past niet

Post by Wondermike »

Oke we maken er maar het grote versnellingsbakflenzen draadje van.

De flens van een 4-bak M10 past op die van een 4-bak van een M20, 4 gaats en 3 gaats zijn ook gelijk :thumbsup
Helaas passen beide dus niet op de 5-bak voor de M20. Die as is namelijk een stuk kleiner van doorsnede. :bag (of alleen bij mij?)
Ik heb nog twee E30 bakken liggen en die hebben beide dezelfde flens als op mijn 5-bak, de korte en verkeerde dus. Nu de schone taak om uit te zoeken wat de juiste flens is voor mijn bak.
zucht.....
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: oei het past niet

Post by Wondermike »

Bestaan die 3 gaats guibo koppelingen ook in de beetje bolle uitvoering van de 4 gaats??
Dan zou ik er ook zijn denk ik.
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: oei het past niet

Post by Wondermike »

Nou ff aan het knutselen geweest vanmiddag bij een goede vriend.
Image

En het resultaat:
Image

6mm staal waarmee het tekort wordt opgevuld :smoke
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: oei het past niet

Post by uwbuurman »

Keurig! Brilletje op, ook goed!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1002
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: oei het past niet

Post by Groentje_me »

Safety first! Netjes Michel!
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: oei het past niet

Post by Wondermike »

Thanks, we hebben gewoon het verschil in flenzen gemeten en een vulplaat gemaakt.
Alleen even kijken of de bouten nog lang genoeg zijn :mrgreen:

Misschien straks nog wel even onder de auto liggen om de as aan te sluiten.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: oei het past niet

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: oei het past niet

Post by Peter V. »

Goed bezig. Ik ben benieuwd of dit het probleem oplost.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply