Temperatuur 315

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic
Posts: 50
Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
My E21(s): 315

Temperatuur 315

Post by Vasco de Gama »

Nadat ik zo'n 500 km gereden heb in 2 dagen, flikkerde het olielampje van m'n 315 na de lampcontrole bij het starten wat na. Peil gecontroleerd, stond zo'n 5 mm beneden het minimumstrookje op de peilstok. Erg laag, dus vervolgens heb ik er bijna een liter 15w40 bij op gedaan gister, terwijl de motor warm was. Vanmorgen gepeild, toen stond het peil keurig halverwege de twee markeringen. Gestart, gereden. Na zo'n 15 km gestopt om iemand op te pikken. Toen zag ik dat de temperatuurmeter voorbij een kwart schoot, tot vlak voor halverwege de teller, 11 uur/half 12 ongeveer.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Maak me toch wel wat zorgen eerlijk gezegd.

Gr,
VdG


loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Temperatuur 315

Post by loentje »

mijn wetens hoort de temperatuurmeter precies in het midden te staan en niet op een kwart. Dus ik zie geen probleem.

Tevens is het zo een beetje lastig om een diagnose te stellen,
- gebruikt koelvloeistof
- werkt je fan
- etc etc

groeten loentje
User avatar
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic
Posts: 50
Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
My E21(s): 315

Re: Temperatuur 315

Post by Vasco de Gama »

loentje wrote:mijn wetens hoort de temperatuurmeter precies in het midden te staan en niet op een kwart. Dus ik zie geen probleem.

Tevens is het zo een beetje lastig om een diagnose te stellen,
- gebruikt koelvloeistof
- werkt je fan
- etc etc

groeten loentje
Hallo Loentje, thanks voor je reply!

Ik heb de 315 nog maar sinds kort, en tot op heden kwam de wijzer (ook na lange afstand) niet verder dan een kwart. De auto gebruikt geen koelvloeistof en de fan werkt. Net even het oliepeil gecontroleerd, hier was niets mee aan de hand. Vreemd, begrijp het niet helemaal.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Temperatuur 315

Post by uwbuurman »

als je geen koelvloeistofverbruik hebt, zou ik de twee dingen uit elkaar trekken.

Over de temperatuur: vervang de sensor en de thermostaat, kost niet heel veel, maar wel goed voor je auto. Zoals Leon aangeeft moet de wijzer ongeveer in het midden staan.

olie: blijf het even in de gaten houden, maar dat kan ook komen doordat je auto niet op temperatuur komt, vanwege een kapotte sensor of thermostaat. Lekkage of stlijtage kan ook een oorzaak zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Temperatuur 315

Post by Jeroen »

Welkom hier. Qua temperatuur ben ik het geheel met de vorige sprekers eens.

Qua olie: het lampje dat je hebt is een oliedruklampje, geen verklikker voor laag oliepeil.

Oliedruk: met een half litertje onder minimum mag je nog geen oliedrukpropblemen hebben dus dat is iets om in de gaten te houden. Met name bij koude start moet het oliedruklampje na een paar tellen wel uit gaan en tijdens stationair lopen niet weer gaan branden, anders wordt het tijd om eens oliedruk te gaan meten.

Olieverbruik: 15W40 is prima voor in dit type motor, maar is dat ook wat er bij de laatste beurt in is gegaan dat je weet? Veel garages hebben tegenwoordig alleen nog maar pisdunne motorolie en dat is vragen om verbruik. Daarnaast kan de leeftijd een rol gaan spelen waardoor de motor af en toe wat blauw gaat pluimen en olie gaat verbruiken. Ik zou gewoon eens kijken hoeveel de motor lust op 1.000 km bijvoorbeeld. Koud moet je in elk geval het blok de kans gunnen om even fatsoenlijk op temperatuur te komen voordat je 'm echt gaat belasten, de olie zal pas na ca 15 min op temperatuur zijn tenslotte.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic
Posts: 50
Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
My E21(s): 315

Re: Temperatuur 315

Post by Vasco de Gama »

Jeroen wrote:Welkom hier. Qua temperatuur ben ik het geheel met de vorige sprekers eens.

Qua olie: het lampje dat je hebt is een oliedruklampje, geen verklikker voor laag oliepeil.

Oliedruk: met een half litertje onder minimum mag je nog geen oliedrukpropblemen hebben dus dat is iets om in de gaten te houden. Met name bij koude start moet het oliedruklampje na een paar tellen wel uit gaan en tijdens stationair lopen niet weer gaan branden, anders wordt het tijd om eens oliedruk te gaan meten.

Olieverbruik: 15W40 is prima voor in dit type motor, maar is dat ook wat er bij de laatste beurt in is gegaan dat je weet? Veel garages hebben tegenwoordig alleen nog maar pisdunne motorolie en dat is vragen om verbruik. Daarnaast kan de leeftijd een rol gaan spelen waardoor de motor af en toe wat blauw gaat pluimen en olie gaat verbruiken. Ik zou gewoon eens kijken hoeveel de motor lust op 1.000 km bijvoorbeeld. Koud moet je in elk geval het blok de kans gunnen om even fatsoenlijk op temperatuur te komen voordat je 'm echt gaat belasten, de olie zal pas na ca 15 min op temperatuur zijn tenslotte.
Wat top dat jullie zo accuraat reageren mannen, thanks!

Bij een koude start gaat het olielampje na een paar tellen inderdaad uit. Normaliter brandde deze zo'n 2 seconden, maar vorige week flikkerde deze na de 2 seconden nog 2 á 3 keer na. Vandaar dat ik ben gaan controleren. Vanmiddag deed hij dat echter niet, dus ik ging er van uit dat het bijvullen dit opgelost had. Maar dat lampje is dus de oliedruk. Dit ga ik even in de gaten houden, ben toch wel benieuwd hoe het komt dat de aanwijzer niet helemaal naar 12 uur gaat. Ik weet nu dus niet zeker of de motor op temperatuur komt alEr is complete historie bij de auto, waarin 15w40 vermeld werd bij de laatste verversing, dit heb ik er dan ook bij op gegoten. Ik laat de auto altijd even voordraaien, dan rij ik zo'n 8 á 9 km laag in de toeren, alvorens ik em richting de 3000 op laat komen in z'n 2 of 3. Ik hoorde dat een liter olie op 1000km vrij normaal is voor een e21 uit begin jaren '80, kunnen jullie dit beamen?

Straks fijn in 't zonnetje naar huis :driving
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Temperatuur 315

Post by uwbuurman »

Vasco de Gama wrote: Wat top dat jullie zo accuraat reageren mannen, thanks!
Ha geen probleem. Als tegenprestatie is het wel heel plezierig als jij een uitgebreide introductie van jezelf en je auto maakt in het 4 cilinderdeel van ons register. En veel foto's erbij graag! (Wat zeg ik? HEEL veel foto's :read )
Last edited by uwbuurman on Wed Mar 06, 2013 10:50 am, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic
Posts: 50
Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
My E21(s): 315

Re: Temperatuur 315

Post by Vasco de Gama »

uwbuurman wrote:
Vasco de Gama wrote: Wat top dat jullie zo accuraat reageren mannen, thanks!
Ha geen problee. Als tegenprestatie is het wel heel plezierig als jij een uitgebreide introductie van jezelf en je auto maakt in het 4 cilinderdeel van ons register. En veel foto's erbij graag! (Wat zeg ik? HEEL veel foto's :read )
Komt in orde. Ga ik even een goed moment zoeken om op een goede plek foto's te maken.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Temperatuur 315

Post by Jeroen »

Dat goede moment was vandaag haha! :wink:
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply