Temperatuur 315
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Temperatuur 315
Nadat ik zo'n 500 km gereden heb in 2 dagen, flikkerde het olielampje van m'n 315 na de lampcontrole bij het starten wat na. Peil gecontroleerd, stond zo'n 5 mm beneden het minimumstrookje op de peilstok. Erg laag, dus vervolgens heb ik er bijna een liter 15w40 bij op gedaan gister, terwijl de motor warm was. Vanmorgen gepeild, toen stond het peil keurig halverwege de twee markeringen. Gestart, gereden. Na zo'n 15 km gestopt om iemand op te pikken. Toen zag ik dat de temperatuurmeter voorbij een kwart schoot, tot vlak voor halverwege de teller, 11 uur/half 12 ongeveer.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Maak me toch wel wat zorgen eerlijk gezegd.
Gr,
VdG
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Maak me toch wel wat zorgen eerlijk gezegd.
Gr,
VdG
Re: Temperatuur 315
mijn wetens hoort de temperatuurmeter precies in het midden te staan en niet op een kwart. Dus ik zie geen probleem.
Tevens is het zo een beetje lastig om een diagnose te stellen,
- gebruikt koelvloeistof
- werkt je fan
- etc etc
groeten loentje
Tevens is het zo een beetje lastig om een diagnose te stellen,
- gebruikt koelvloeistof
- werkt je fan
- etc etc
groeten loentje
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: Temperatuur 315
Hallo Loentje, thanks voor je reply!loentje wrote:mijn wetens hoort de temperatuurmeter precies in het midden te staan en niet op een kwart. Dus ik zie geen probleem.
Tevens is het zo een beetje lastig om een diagnose te stellen,
- gebruikt koelvloeistof
- werkt je fan
- etc etc
groeten loentje
Ik heb de 315 nog maar sinds kort, en tot op heden kwam de wijzer (ook na lange afstand) niet verder dan een kwart. De auto gebruikt geen koelvloeistof en de fan werkt. Net even het oliepeil gecontroleerd, hier was niets mee aan de hand. Vreemd, begrijp het niet helemaal.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Temperatuur 315
als je geen koelvloeistofverbruik hebt, zou ik de twee dingen uit elkaar trekken.
Over de temperatuur: vervang de sensor en de thermostaat, kost niet heel veel, maar wel goed voor je auto. Zoals Leon aangeeft moet de wijzer ongeveer in het midden staan.
olie: blijf het even in de gaten houden, maar dat kan ook komen doordat je auto niet op temperatuur komt, vanwege een kapotte sensor of thermostaat. Lekkage of stlijtage kan ook een oorzaak zijn.
Over de temperatuur: vervang de sensor en de thermostaat, kost niet heel veel, maar wel goed voor je auto. Zoals Leon aangeeft moet de wijzer ongeveer in het midden staan.
olie: blijf het even in de gaten houden, maar dat kan ook komen doordat je auto niet op temperatuur komt, vanwege een kapotte sensor of thermostaat. Lekkage of stlijtage kan ook een oorzaak zijn.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Temperatuur 315
Welkom hier. Qua temperatuur ben ik het geheel met de vorige sprekers eens.
Qua olie: het lampje dat je hebt is een oliedruklampje, geen verklikker voor laag oliepeil.
Oliedruk: met een half litertje onder minimum mag je nog geen oliedrukpropblemen hebben dus dat is iets om in de gaten te houden. Met name bij koude start moet het oliedruklampje na een paar tellen wel uit gaan en tijdens stationair lopen niet weer gaan branden, anders wordt het tijd om eens oliedruk te gaan meten.
Olieverbruik: 15W40 is prima voor in dit type motor, maar is dat ook wat er bij de laatste beurt in is gegaan dat je weet? Veel garages hebben tegenwoordig alleen nog maar pisdunne motorolie en dat is vragen om verbruik. Daarnaast kan de leeftijd een rol gaan spelen waardoor de motor af en toe wat blauw gaat pluimen en olie gaat verbruiken. Ik zou gewoon eens kijken hoeveel de motor lust op 1.000 km bijvoorbeeld. Koud moet je in elk geval het blok de kans gunnen om even fatsoenlijk op temperatuur te komen voordat je 'm echt gaat belasten, de olie zal pas na ca 15 min op temperatuur zijn tenslotte.
Qua olie: het lampje dat je hebt is een oliedruklampje, geen verklikker voor laag oliepeil.
Oliedruk: met een half litertje onder minimum mag je nog geen oliedrukpropblemen hebben dus dat is iets om in de gaten te houden. Met name bij koude start moet het oliedruklampje na een paar tellen wel uit gaan en tijdens stationair lopen niet weer gaan branden, anders wordt het tijd om eens oliedruk te gaan meten.
Olieverbruik: 15W40 is prima voor in dit type motor, maar is dat ook wat er bij de laatste beurt in is gegaan dat je weet? Veel garages hebben tegenwoordig alleen nog maar pisdunne motorolie en dat is vragen om verbruik. Daarnaast kan de leeftijd een rol gaan spelen waardoor de motor af en toe wat blauw gaat pluimen en olie gaat verbruiken. Ik zou gewoon eens kijken hoeveel de motor lust op 1.000 km bijvoorbeeld. Koud moet je in elk geval het blok de kans gunnen om even fatsoenlijk op temperatuur te komen voordat je 'm echt gaat belasten, de olie zal pas na ca 15 min op temperatuur zijn tenslotte.
Regards/groeten, Jeroen
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: Temperatuur 315
Wat top dat jullie zo accuraat reageren mannen, thanks!Jeroen wrote:Welkom hier. Qua temperatuur ben ik het geheel met de vorige sprekers eens.
Qua olie: het lampje dat je hebt is een oliedruklampje, geen verklikker voor laag oliepeil.
Oliedruk: met een half litertje onder minimum mag je nog geen oliedrukpropblemen hebben dus dat is iets om in de gaten te houden. Met name bij koude start moet het oliedruklampje na een paar tellen wel uit gaan en tijdens stationair lopen niet weer gaan branden, anders wordt het tijd om eens oliedruk te gaan meten.
Olieverbruik: 15W40 is prima voor in dit type motor, maar is dat ook wat er bij de laatste beurt in is gegaan dat je weet? Veel garages hebben tegenwoordig alleen nog maar pisdunne motorolie en dat is vragen om verbruik. Daarnaast kan de leeftijd een rol gaan spelen waardoor de motor af en toe wat blauw gaat pluimen en olie gaat verbruiken. Ik zou gewoon eens kijken hoeveel de motor lust op 1.000 km bijvoorbeeld. Koud moet je in elk geval het blok de kans gunnen om even fatsoenlijk op temperatuur te komen voordat je 'm echt gaat belasten, de olie zal pas na ca 15 min op temperatuur zijn tenslotte.
Bij een koude start gaat het olielampje na een paar tellen inderdaad uit. Normaliter brandde deze zo'n 2 seconden, maar vorige week flikkerde deze na de 2 seconden nog 2 á 3 keer na. Vandaar dat ik ben gaan controleren. Vanmiddag deed hij dat echter niet, dus ik ging er van uit dat het bijvullen dit opgelost had. Maar dat lampje is dus de oliedruk. Dit ga ik even in de gaten houden, ben toch wel benieuwd hoe het komt dat de aanwijzer niet helemaal naar 12 uur gaat. Ik weet nu dus niet zeker of de motor op temperatuur komt alEr is complete historie bij de auto, waarin 15w40 vermeld werd bij de laatste verversing, dit heb ik er dan ook bij op gegoten. Ik laat de auto altijd even voordraaien, dan rij ik zo'n 8 á 9 km laag in de toeren, alvorens ik em richting de 3000 op laat komen in z'n 2 of 3. Ik hoorde dat een liter olie op 1000km vrij normaal is voor een e21 uit begin jaren '80, kunnen jullie dit beamen?
Straks fijn in 't zonnetje naar huis
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Temperatuur 315
Ha geen probleem. Als tegenprestatie is het wel heel plezierig als jij een uitgebreide introductie van jezelf en je auto maakt in het 4 cilinderdeel van ons register. En veel foto's erbij graag! (Wat zeg ik? HEEL veel foto'sVasco de Gama wrote: Wat top dat jullie zo accuraat reageren mannen, thanks!
Last edited by uwbuurman on Wed Mar 06, 2013 10:50 am, edited 1 time in total.
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: Temperatuur 315
Komt in orde. Ga ik even een goed moment zoeken om op een goede plek foto's te maken.uwbuurman wrote:Ha geen problee. Als tegenprestatie is het wel heel plezierig als jij een uitgebreide introductie van jezelf en je auto maakt in het 4 cilinderdeel van ons register. En veel foto's erbij graag! (Wat zeg ik? HEEL veel foto'sVasco de Gama wrote: Wat top dat jullie zo accuraat reageren mannen, thanks!)