Uitlijnen versnellingsbak met cardanas na 5-bak ombouw

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Robo
Upcoming E21 fanatic

Uitlijnen versnellingsbak met cardanas na 5-bak ombouw

Post by Robo »

Dag mede enthousiastelingen,

een probleem waar ik al langere tijd mee worstel is het volgende.
Bij de inbouw van mijn nieuwe blok heb ik een vijf-bak ingebouwd.
Nu is het zo dat de bak naar mijn mening niet uitgelijnd is met de cardan-as. Dus dat ze niet evenwijdig lopen.
Een plaatje ter verduidelijking:
Image

De ideale situatie is dus het eerste geval. Tweede situatie is ook mogelijk, zodat in ieder geval de hardy-schijf heel blijft en er geen trillingen ontstaan.
Ik zit dus in gevalletje 3 en dat is de onderste.

Nu is mijn vraag hoe ik het beste in situatie 1 terecht kan komen, de bovenste dus?
Ik heb er zelf al wat over nagedacht en mijn idee was om de auto op de brug te zetten. Dan met een waterpas meten hoe de auto op de brug staat aangezien het zelden voorkomt dat deze waterpas zal staan. Vervolgens het motorblok en bak zo uitlijnen dat deze dezelfde waterpas stand heeft als de wagen. Dan als laatste de cardan-as in dezelfde waterpas stand monteren als de auto en de bak.

Een goed meetpunt voor de stand van de auto leek me het differentieel omdat deze vastzit en in ideale stand in lijn is met de motor+versnellingsbak en de cardanas.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat jullie wat tips voor me hebben :)

Groeten,
Robin

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Uitlijnen versnellingsbak met cardanas na 5-bak ombouw

Post by Jeroen »

Normaal gesproken ligt dat netjes in lijn en hoeft daar niets aan te gebeuren, dus zoiets heb je met bestaande combinaties van blok, bak en koets eigenlijk niet aan de hand.

Maar bij jou liggen blok en bak dus voorover. Is dat sinds de 5-bak eronder zit of was dat misschien al eerder zo?

Probleem kan aan de voorzijde zitten oa doorgezakt of verkeerd subframe, verkeerde motorrubbers of -steunen, of aan de achterzijde en dat is bij jou wellicht het meest waarschijnlijk. Verkeerde baksteun of baksteunrubber wellicht? BMW heeft om onduidelijke redenen buiten de versies voor Australie en Zweden evengoed nog twee verschillende types rubber, en misschien zit er wel een heel ander rubber onder?

Partnrs:
23 71 1 109 173
23 71 1 175 424

Daarnaast zijn er veel problemen met rubber materiaal bij WN vandaan dus als je daar wat vervangingsmateriaal vandaan hebt kan dat ook een oorzaak zijn. Hoorde van de week weer van een geval waar de WN hardyschijf problemen veroorzaakt, klojo's :wtf
Regards/groeten, Jeroen
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Het probleem is ontstaan sinds de vijfbak gemonteerd is.
Mijn wagen is standaard 323i met vierbak dus subframe lijkt me uitgesloten, want met de vierbak zat hij wel goed.

Een mogelijke optie zijn de motorrubbers. Deze zijn van een e30, maar deze waren identiek aan die van de e21 volgens autoboomstraat. Heb hun op hun woord geloofd.
Zal zo is vergelijken of dit dezelfde type nummers zijn.
De baksteun had ik al uitgezocht en daar waren beide type nummers hetzelfde van.

Dan is de vermoedelijke boosdoener dus het rubber waar de bak op rust op de steun? Dus nummer 2 op het onderstaande plaatje.
Image

Op de bmw classic parts heb ik inderdaad de twee nummers gevonden die jij hebt genoemd jeroen. Nu is het dus de vraag welke ik moet hebben...?
Ik heb de baksteun laatst wat naar beneden gesteld door flink wat ringen ertussen te doen maar had helaas geen waterpas bij de hand dus ging het op het oog. Laatst bij Leon gedaan :D
Het was toen gelukkig al wel beter.

En van W&N heb ik geen vervangingsmateriaal gekocht gelukkig haha, heb daarover genoeg slechte verhalen gelezen dus dat gaat er ook nooit komen ook :nah
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Motorsteunrubbers van e30 komen overeen met die van de e21 met onderdeel nr: 11 81 1 132 321
Dus de motorsteunrubbers vallen zeker af. Had destijds de hoogte van de rubbers vergeleken met de oude die van mijn auto afkwamen en die kwamen overeen.

Lijkt mij dus dat het bakrubber overblijft. Heeft iemand een idee van de afmetingen daarvan?

Groeten
Post Reply