Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
- BMW-POWER
- E21 Fanatic
- Posts: 200
- Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
- Location: Belgium, West-Vlaanderen
Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
Ik heb onlangs een 323i gesloopt, de motor startte goed en bleef mooi draaien, maar gezien de waterpomp vastgeroest stond maar een tiental sec laten draaien, er was geen blauwe rook zichtbaar, en de olie ziet er redelijk goudbruin proper uit, geen mayonaise of schuim... Geen vreemde tikken of ratels te horen,
Nu twijfel ik om gewoon de motor een kleine revisie te geven ( wat dichtingen, waterpomp en frisse riem+ spanner, bougies etc)
Of om de motor uiteen te gooien en volledig te checken,
Cilinderlop eraf en laten testen en vlakken, klepsteelsdichtingen, kleppen laten slijpen indien nodig enz cilinders checken, lagerschalen bekijken en vervangen... Ook heb ik gezien dat de warmloopregelaar afgebroken is van de steun op het motorblok, maar gewoon nog aangesloten is, en waarschijnlijk dan ook gewoon werkt?
Ook kwam er veel roestig water uit de waterkanalen gelopen... Al goed gespoeld, maar het thermostaathuis enz moet toch vervangen worden en de cilinderkop en motorblok deftig gespoeld worden, hoe doe je dit best? Nu heb ik het gewoon goed doorgespoten met de tuinslang, maar da's hoogstwaarschijnlijk niet genoeg...
Wat denken jullie? Is om mijn 320 /6 om te bouwen naar 323i
Nu twijfel ik om gewoon de motor een kleine revisie te geven ( wat dichtingen, waterpomp en frisse riem+ spanner, bougies etc)
Of om de motor uiteen te gooien en volledig te checken,
Cilinderlop eraf en laten testen en vlakken, klepsteelsdichtingen, kleppen laten slijpen indien nodig enz cilinders checken, lagerschalen bekijken en vervangen... Ook heb ik gezien dat de warmloopregelaar afgebroken is van de steun op het motorblok, maar gewoon nog aangesloten is, en waarschijnlijk dan ook gewoon werkt?
Ook kwam er veel roestig water uit de waterkanalen gelopen... Al goed gespoeld, maar het thermostaathuis enz moet toch vervangen worden en de cilinderkop en motorblok deftig gespoeld worden, hoe doe je dit best? Nu heb ik het gewoon goed doorgespoten met de tuinslang, maar da's hoogstwaarschijnlijk niet genoeg...
Wat denken jullie? Is om mijn 320 /6 om te bouwen naar 323i
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
Een motorblok spoelen is op zicht niet moeilijk. Ik heb het ook gedaan. Er zijn toevoegingen om in je spoelwater te doen.
Ik moest koelvloeistof eruit halen. Vullen met water + toevoeging en de motor opwarmen. Hierna leegmaken en doorspoelen en weer met koelvloeistof vullen.
Spoelen lekker doen met de waterpomp eraf. Radiateur losgooien en apart ook nog spoelen.
Ik moest koelvloeistof eruit halen. Vullen met water + toevoeging en de motor opwarmen. Hierna leegmaken en doorspoelen en weer met koelvloeistof vullen.
Spoelen lekker doen met de waterpomp eraf. Radiateur losgooien en apart ook nog spoelen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
Aangezien de info die je nu hebt niet wijst op mogelijke problemen vraag ik me af of je erg veel moet gaan doen. Drijfstanglagers is meestal geen probleem met M20's. Ik zou eens oliedruk en compressie meten en als dat goed is, waarom niet eerst rijden? Kop eraf kan altijd nog.
Wat ik wel zou doen: pakkingen inlaat, slangen, spoelen zoals door Peter hierboven beschreven, en dan idd waterpomp (altijd latere type met latere visco met 32mm moer toepassen) en distributie.
Warmdraairegelaar, wat is er afgebroken, de boutjes? Dat is prima te herstellen natuurlijk.
Wat ik wel zou doen: pakkingen inlaat, slangen, spoelen zoals door Peter hierboven beschreven, en dan idd waterpomp (altijd latere type met latere visco met 32mm moer toepassen) en distributie.
Warmdraairegelaar, wat is er afgebroken, de boutjes? Dat is prima te herstellen natuurlijk.
Regards/groeten, Jeroen
- BMW-POWER
- E21 Fanatic
- Posts: 200
- Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
- Location: Belgium, West-Vlaanderen
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
De behuizing hang gewoon los naast de stroomverdeler te bengelen, terwijl de steun op het blok er nog op staat maar dan afgebroken...Jeroen wrote:
Warmdraairegelaar, wat is er afgebroken, de boutjes? Dat is prima te herstellen natuurlijk.
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
- BMW-POWER
- E21 Fanatic
- Posts: 200
- Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
- Location: Belgium, West-Vlaanderen
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
hier een foto van het 'probleem' met de warmloopregelaar,

blijkbaar zat er pas een nieuwe koppeling op het blok, alsook een nieuw druklager


blijkbaar zat er pas een nieuwe koppeling op het blok, alsook een nieuw druklager

E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
Hoe krijg je dat toch afgebroken?
Regards/groeten, Jeroen
- BMW-POWER
- E21 Fanatic
- Posts: 200
- Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
- Location: Belgium, West-Vlaanderen
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
Dat begrijp ik ook niet, de stukken komen zo van de motor... Motor draaide gewoon goed stationair, kan dit?Jeroen wrote:Hoe krijg je dat toch afgebroken?
Hoe werkt deze warmloopregelaar eigenlijk?
Is de verbinding met het motorblok noodzakelijk?
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
Ja!Is de verbinding met het motorblok noodzakelijk?
Bij koude start zal het bi-metaal in de WUR door de 12 volt worden ingeschakeld en krom trekken. Hetzelfde effect heeft de motorwarmte op het bi-metaal.
Anders zou elke start namelijk een koude start zijn voor de WUR. Dus bij warme motor zal de WUR al "actief" zijn door de warmte van de motor.
So many cars, so little time
- BMW-POWER
- E21 Fanatic
- Posts: 200
- Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
- Location: Belgium, West-Vlaanderen
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
dus ik ga best op zoek naar een andere WUR...Wondermike wrote:Ja!Is de verbinding met het motorblok noodzakelijk?
Bij koude start zal het bi-metaal in de WUR door de 12 volt worden ingeschakeld en krom trekken. Hetzelfde effect heeft de motorwarmte op het bi-metaal.
Anders zou elke start namelijk een koude start zijn voor de WUR. Dus bij warme motor zal de WUR al "actief" zijn door de warmte van de motor.
word moeilijk te vinden in goede staat zeker? die bouten braken meestal gewoon af, heb al 2 zo'n blokken gedemonteerd en telkens braken die boutjes af... en nu van deze waren ze al afgebroken, en hing de wur er gewoon boven te bengelen...
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 55
- Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
- My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver. - Location: Valthermond (DR)
Re: Draaiende motor uit sloper, opendoen of kleine revisie?
Dan kun je het beste zeer voorzichtig te werk gaan als je iemand vind met een donor blok.
Aan diegene vragen of ze 2 of 3 dagen van te voren elke dag even inspuiten met wd-40 ofzo voor het los maken van de wur.
Wat ook schijnt te werken is de boutjes eerst ietsjes vast te draaien en dan pas los proberen te draaien want wat je vaak merkt als je een bout los draait is dat ie opeens los schiet omdat er erg veel spanning opstaat vanwege roest e.d dus vast draaien wil wel eens helpen.
Aan diegene vragen of ze 2 of 3 dagen van te voren elke dag even inspuiten met wd-40 ofzo voor het los maken van de wur.
Wat ook schijnt te werken is de boutjes eerst ietsjes vast te draaien en dan pas los proberen te draaien want wat je vaak merkt als je een bout los draait is dat ie opeens los schiet omdat er erg veel spanning opstaat vanwege roest e.d dus vast draaien wil wel eens helpen.