Deze post wat later dan gepland. 7 december jl zoals gezegd naar Losser gereden om daar aan de slag te gaan. Vooraf met Jan Frons afgesproken om de volgende plekken te gaan behandelen:
- dorpel links,
- beide wielkasten aan de binnenkant,
- linker achteruit verwijderen om in ieder geval de lekkage op te lossen,
- preventief ook de rechter ruit
- flinke roest plek in de reservewiel kuip, precies boven het sleepoog,
- klein plekje op de achterkant van de auto net onder de zwarte slot plaat,
- Inspectie van de tankhals, waar al enige sporen van roest te bekennen waren.
Een flinke lijst dus. De dorpel links begon zo:
Dit had ik afgelopen zomer al eens bewerkt met plamuur, maar dit was eerlijk gezegd geen top werk. Dus alles eraf geslepen en een plaatje op gelast vervolgens nabewerkt met metal putty en afgelakt:
De wielkast waren gek genoeg alleen aan de interieur zijde weggerot en in een eerdere 'reparatie' heel beun afgedicht met kit, zie eerdere post. Dit maal zijn ze zorgvuldig gelast en afgewerkt met epoxyprimer en daarboven op nadenkit. Voor de vorm is er nadien nog rode lak op gekomen.
Toen de kozijnen achter. Vooral links achter was er slecht aan toe. Het gat dat de lekkage had veroorzaakt is dichtgelast en een tweetal beginnende gaten bij de b en c stijl zijn gestopt. Rechts viel erg mee, op een beginnend gat bij de c stijl na was alles in orde. Links en dan rechts:
Een flinke plek was gevonden in de reserve wiel kuip op de plek van het sleepoog. Het metaal ter plaatse was maarliefst twee maal zo dik, dit is rondom weggeslepen en hieronder het resultaat wan het ingeslaste blik. Nadien epoxy primer en nadenkit erop en afgelakt met lak op kleur. Het sleep is er weer appart onder gelast en voorbewerkt met 3M lasprimer met daarbovenop epoxy primer en met tectyl afgewerkt. Hier onder het ingelaste plaatje:
Dan een klein gaatje net onder de slotplaat op de achterkant van de auto, niks ernstigs, maar er lekte al ietwat water doorheen, dus dit moest dicht. Hier is gekozen voor het gebruik van slechts metaal putty en is er niet gelast omdat het een plek is die zeer duidelijk in het zicht zit. Wanneer hier gelast had moeten worden was de klus wat omvangrijker geworden en dat voor zo'n klein gaatje. Verder is de boel in primer gezet en afgelakt. Hieronder het resultaat na aanbrengen van de pasta:
Dan de tankhals. Toen we de auto kochten begon die zo:
Op een gegeven moment is net buiten de afdekplaat ter hoogte van de meest links moer een roestplek ontstaan. Uit voorzorg is de plaat er afgeschroeft ten behoeve van inspectie, dit is wat er werd aangetroffen:
Hier werden we niet zo vrolijk van want na wat uitkloppen en wegvrezen van de roest kwamen er twee flinke gaten te voorschijn:
Later bleek dat dit nog niet alles was, door gebrek aan tijd (ik kan alleen in het weekend met de auto aan de slag) is Jan door de weeks verder gegaan en is bij het verwijderen van de kit die aan de binnenzijde van de wielkast zat, een gehele eerdere reparatie er uit gedonderd. Naar zeggen moet deze repartie beunwerk zijn geweest, schijnbaar is het blanke metaal niet in wat voor vorm van primer dan ook gezet en is er gewoon nadenkit opgepleurd. Dit maal is gekozen voor een degelijke behandeling. Er is flink wat plaatwerk terug ingekomen welke eerst grondig in de lasprimer is gezet, daarnaast epoxy en nadenkit, met daar bovenop een flinke smak tectyl. Aan de zijde van de kofferruimte is kit weggelaten en is er netjes afgelakt, hier zie je niets meer van. Slechts aan de binnenzijde van de wielkast is wat te zien van de reparatie en de omvang ervan. Stom dat ik ben, heb ik dit niet op de foto gezet

. Dat komt na de winter weer, hij staat nu op stal.
Initieel had ik één zaterdag met Jan gepland, maar het zijn er uiteindelijk twee en nog een ochtend specifiek voor de tankhals geworden. Er is gekozen voor een mijns inziens grondige manier van werken en er is denk ik niet bespaard op materiaal, zodat het spul zich de komende tijd goed zal houden.