Mogelijke lekkage

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 316 manual

Mogelijke lekkage

Post by heidjan »

Hallo,

Wellicht dat het bij jullie vorig weekend ook zo ontzettend hard heeft geregend. Bij mij in Oldenzaal, in ieder geval wel. Toen ik achterin in de bmw zat merkte ik dat er wat water op de armsteun links achterin lag en dat er ook water in het asbakje daar stond. Ik vermoedde dat dit kwam als gevolg van de plek die ik aan de buitenkant van het linker kozijn achter heb zitten, te zien op deze foto.

Image

Ik had dat weekend geen tijd om definitief achter de oorzaak te komen en heb dat naar dit weekend geschoven. Vandaag was de asbak na genoeg droog, maar nu voelde de zitting van de achterbank links alsmede rugleuning van zo'n beetje boven tot onder klam/vochtig aan. Ik heb toen besloten de achter bank er maar uit te halen en de boel daaronder eens te inspecteren. Dit is wat is wat ik ongeveer zag:

Image

Image

Image

Image

Dat zag er niet nat uit, maar wel viel me op dat de bouten waarmee de achterbank gemonteerd zit dwars door de carroserie gaan en je er doorheen naar buiten kan kijken. Kunnen deze 'gaten' zorgen voor een water inlaat de achterbank in? Op de foto's zijn ook duidelijk op beide wielkasten de flinke vlekken naden-kit zitten, dit voelde droog aan.

Daarnaast heb ik de asbak eruit gehaald en heb ik achter het hardboard alsdaar gevoeld, dit was verder droog. En dit is denk ik niet oorzaak van mijn natte achterbank. Daarnaast lijkt mij dit ook sterk vanwege het feit dat het vocht tot hoog in de rugleuning van de bank zat.

Wat kan nu de oorzaak zijn van mijn natte achterbank? Hebben jullie zoiets vaker gezien? Is er wellicht sprake van een typische e21 probleem?

Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Re: Mogelijke lekkage

Post by Smartie »

Kan het zijn dat de wind op de achterkant stond en het water via de onluchting naar binnen is geblazen...
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Die plekken aan de wielkasten zijn wel bekende zwakke plekken en duidelijk niet geheel professioneel opgelost. Ik zou binnen afzienbare tijd wat laswerk gaan inplannen want vochtproblemen of groetere gaten komen zo wel heel snel. Wel is het duidelijk dat dit niet de oorzaak is van het water wat je op het zijpaneel hebt staan, dat is ook best gek. Uitstelbare achterraampjes heb je zo te zien niet en voordat die plek die je onder het ruitrubber hebt gaat leiden tot zo'n lekkage moet het gat daarachter wel fors zijn. Kan, maar de kans is klein.

Zit het rubber van die ruitjes en van de achterruit binnen netjes? Paneel al losgehad? Pas wel op met verwijderen als hjet nog vochtig is, je trekt 't zo stuk.
Heb je een schuifdak of aftermarket zonnedak? Is de hemelbekleding ook vochtig?

Martin z'n suggestie kan idd ook, komt niet vaak voor maar kan wellicht wel met wat pech.
Regards/groeten, Jeroen
heidjan
E21 VIP
E21 VIP

Post by heidjan »

Wat je zegt. Nu ga ik binnenkort met een vriend aan het tectyleren en dan gaan we ook zeker vanuit de wielkasten eens kijken wat voor een gat er nu precies zit. Ik geloof namelijk niet dat het ook maar enigszins ter grootte is van de kit plek.

Ik ben gister weer in de auto gaan kijken en wederom was het zijpaneel nat, het had ook weer flink geregend die nacht. De carrosserie ter plaatse van de achterbank was geheel droog. Ik heb vervolgens het paneel verwijderd en de boel daarbinnen/daar achter geïnspecteerd. Ik heb de boosdoener in ieder geval gevonden. Zie de foto hieronder:

Image

Je kijkt hier tegen de onderkant van het plaat werk aan, waar het naar binnen vouwt om plaats te maken voor de ruit. Rechts is richting de achterkant, links naar voren. Het water drupt gewoon uit de plek die je hier ziet. Het vreemde is dat de plek ietwat meer naar de achterkant zit, waar de plek die van de buitenkant te zien is meer naar voren zit. Van de buitenkant is van de plek op de foto ook niets te zien. Ik denk dus dat dit de boosdoener is, en dat door het feit dat het materiaal waaruit de achterbank gemaakt is, zo droog is dat het vocht gewoon omhoog trekt.

Ik heb er nu maar een schaaltje onder gezet, zodat het water nu niet rechtstreeks naar beneden druppelt. Daarnaast ik in de verte onder de c-stijl ook nog ietwat roest, alleen kreeg ik dit niet op de foto, het voelde verder wel droog en stevig aan, dus wellicht kan het ook gezichtsbedrog zijn, als gevolg van schaduw vorming van mijn zaklamp.

Verder is het rubber van achterruit netjes. Ook heb ik geen schuifdak of zonnedak en is de hemelbekleding voor zover ik weet droog.

Wat betref Martin's suggestie, dat zou wellicht kunnen, het heeft in de afgelopen weken behoorlijk gestormd en geregend, waar zou dat water dan op uit moeten komen???

Rest de grote vraag: Hoe nu verder?? Ik heb voorlopig tape aan de buitenkant van de auto geplakt zo vanaf het kozijn tot op het plaatwerk, zodat er niet te veel water in loopt, dit is slechts een tijdelijke oplossing natuurlijk.
marcel krol
E21 Fanatic

Post by marcel krol »

Hoi

Enige mogelijkheid : raam er uit, en alles stralen, vervolgens het gat dichtlassen en de ovegangen in het plaatwerk weer vertinnen/verkoperen. Daarna de ruit met goede kit weer terugplaatsen.

Groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Tja, die kit in het raamrubber is in mijn beleving ook geen lekkere oplossing Marcel. Heb daar ook meerdere slechte uitwerkingen van gezien.

qua reparatie: zie mijn herstelactie.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
marcel krol
E21 Fanatic

Post by marcel krol »

Hoi,

@ Koos, ik vind het een beetje kiezen tussen twee kwaaden. Niemand zal geloven dat er geen water blijft staan in een ongekit rubber.
Andezijds, volledig afgekit zou het goed moeten gaan, maar als het er wel tussen komt....
Ik kit zelf alleen de buitenste rand in het rubber, goed afplakken rondom tegen het smeren. Als je het echt goed zou willen doen zal je een nieuw rubber moeten nemen denk ik.

groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Eens.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
heidjan
E21 VIP
E21 VIP

Post by heidjan »

Hallo,

Als ik het dus ongeveer begrijp, is het A zaak om die wielkast nu wel op een ietwat meer 'professionele' wijze te repareren, lees lassen, en B zaak om het raam er uit te halen en daar eens te kijken naar de schade. Betekent zo'n gat al het mijne gelijk al lassen of kan ik met goed schuren icm roestomvormer (noverox) dit dicht plamuren.?

Ben ik met het terugzetten van een raam per se nieuw rubber nodig?

En wie kan er goed lassen in de buurt van Oldenzaal? En iemand die sws wat verstand heeft van de e21. Ik heb zelf nl nog nooit gelast en heb ook zeker niet zo'n apparaat staan.

Ik baal hier trouwens wel goed van :wtf, maar goed een natte auto is ook niks :lol:

Groeten Jan
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

En toch vind ik 't maar een vreemde lekkage. Ik zou eens wat uitgebreider gaan graven met een spiegeltje en een zaklamp, dan weet je al meer.

Ruit eruit kan prima van binnen naar buiten door het rubber gewoon stukje bij beetje te lichten. Terugplaatsen kan gewoon met hetzelfde rubber en evt kit erbij. Niet het chroomwerk eraf halen want dan zit je te klooien bij terug monteren. Via de zoekfunctie ook nog een nuttig draadje gevonden: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=15492

Of je moet lassen hangt af van wat je exact aantreft. Kaal maken, helemaal uitschuren tot alle roest weg is, dan kijken hoe groot het gat is. Altijd groter dan je denkt :roll:
Regards/groeten, Jeroen
heidjan
E21 VIP
E21 VIP

Post by heidjan »

@ jeroen; In welk opzicht vindt jij dit een vreemde lekkage?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Tsja omdat het water doorgaans aan de andere kant, langs het plaatwerk naar beneden loopt. Dat het de andere kant op gaat, door het deurpaneel heen en in een dusdanige hoeveelheid dat je asbakje ermee volloopt vind ik apart en heb ik ook nog niet eerder gezien. Maar voor alles is een eerste keer...
Regards/groeten, Jeroen
heidjan
E21 VIP
E21 VIP

Post by heidjan »

Hallo,

Afgelopen vrijdag ben ik bij Jan Frons in Losser geweest. Met hem heb ik het plan om beide zijruiten er uit te halen. Rechts uit voorzorg en links om het bekende gat op te lossen (wss lassen). Daarnaast gaan we de wielkasten dichtlassen, een gat in de dorpel, zoals in deze post te zien:http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=20550 en een recent ontdekte crack in de ruimte van het reserve wiel. Een plek of vijf wordt dat dus. Gaat wel wat geld kosten, maar er wordt dan wel een grondige aanpak gehanteerd. De afspraak staat vooralsnog op 7 december, ik zal jullie daarna updaten.

Groeten Jan
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd, klinkt prima.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
heidjan
E21 VIP
E21 VIP

Post by heidjan »

Deze post wat later dan gepland. 7 december jl zoals gezegd naar Losser gereden om daar aan de slag te gaan. Vooraf met Jan Frons afgesproken om de volgende plekken te gaan behandelen:
- dorpel links,
- beide wielkasten aan de binnenkant,
- linker achteruit verwijderen om in ieder geval de lekkage op te lossen,
- preventief ook de rechter ruit
- flinke roest plek in de reservewiel kuip, precies boven het sleepoog,
- klein plekje op de achterkant van de auto net onder de zwarte slot plaat,
- Inspectie van de tankhals, waar al enige sporen van roest te bekennen waren.

Een flinke lijst dus. De dorpel links begon zo:

Image

Dit had ik afgelopen zomer al eens bewerkt met plamuur, maar dit was eerlijk gezegd geen top werk. Dus alles eraf geslepen en een plaatje op gelast vervolgens nabewerkt met metal putty en afgelakt:

Image

Image

De wielkast waren gek genoeg alleen aan de interieur zijde weggerot en in een eerdere 'reparatie' heel beun afgedicht met kit, zie eerdere post. Dit maal zijn ze zorgvuldig gelast en afgewerkt met epoxyprimer en daarboven op nadenkit. Voor de vorm is er nadien nog rode lak op gekomen.

Image

Image

Toen de kozijnen achter. Vooral links achter was er slecht aan toe. Het gat dat de lekkage had veroorzaakt is dichtgelast en een tweetal beginnende gaten bij de b en c stijl zijn gestopt. Rechts viel erg mee, op een beginnend gat bij de c stijl na was alles in orde. Links en dan rechts:

Image

Image

Een flinke plek was gevonden in de reserve wiel kuip op de plek van het sleepoog. Het metaal ter plaatse was maarliefst twee maal zo dik, dit is rondom weggeslepen en hieronder het resultaat wan het ingeslaste blik. Nadien epoxy primer en nadenkit erop en afgelakt met lak op kleur. Het sleep is er weer appart onder gelast en voorbewerkt met 3M lasprimer met daarbovenop epoxy primer en met tectyl afgewerkt. Hier onder het ingelaste plaatje:

Image

Dan een klein gaatje net onder de slotplaat op de achterkant van de auto, niks ernstigs, maar er lekte al ietwat water doorheen, dus dit moest dicht. Hier is gekozen voor het gebruik van slechts metaal putty en is er niet gelast omdat het een plek is die zeer duidelijk in het zicht zit. Wanneer hier gelast had moeten worden was de klus wat omvangrijker geworden en dat voor zo'n klein gaatje. Verder is de boel in primer gezet en afgelakt. Hieronder het resultaat na aanbrengen van de pasta:

Image

Dan de tankhals. Toen we de auto kochten begon die zo:

Image

Op een gegeven moment is net buiten de afdekplaat ter hoogte van de meest links moer een roestplek ontstaan. Uit voorzorg is de plaat er afgeschroeft ten behoeve van inspectie, dit is wat er werd aangetroffen:

Image

Hier werden we niet zo vrolijk van want na wat uitkloppen en wegvrezen van de roest kwamen er twee flinke gaten te voorschijn:

Image

Later bleek dat dit nog niet alles was, door gebrek aan tijd (ik kan alleen in het weekend met de auto aan de slag) is Jan door de weeks verder gegaan en is bij het verwijderen van de kit die aan de binnenzijde van de wielkast zat, een gehele eerdere reparatie er uit gedonderd. Naar zeggen moet deze repartie beunwerk zijn geweest, schijnbaar is het blanke metaal niet in wat voor vorm van primer dan ook gezet en is er gewoon nadenkit opgepleurd. Dit maal is gekozen voor een degelijke behandeling. Er is flink wat plaatwerk terug ingekomen welke eerst grondig in de lasprimer is gezet, daarnaast epoxy en nadenkit, met daar bovenop een flinke smak tectyl. Aan de zijde van de kofferruimte is kit weggelaten en is er netjes afgelakt, hier zie je niets meer van. Slechts aan de binnenzijde van de wielkast is wat te zien van de reparatie en de omvang ervan. Stom dat ik ben, heb ik dit niet op de foto gezet :bag. Dat komt na de winter weer, hij staat nu op stal.

Initieel had ik één zaterdag met Jan gepland, maar het zijn er uiteindelijk twee en nog een ochtend specifiek voor de tankhals geworden. Er is gekozen voor een mijns inziens grondige manier van werken en er is denk ik niet bespaard op materiaal, zodat het spul zich de komende tijd goed zal houden.
Post Reply