Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Hey,
Bij deze zal ik mijn e30 320i van 1989 een voorstellen. Ik heb ongeveer 5 maanden geleden besloten om mijn Opel Corsa diesel van 2005 te verkopen en een BMW e30 aan te schaffen voor dagelijks gebruik. Heb er een aantal bekeken toen, waarvan een paar met werk en een paar afgetrapte. Helaas kwam ik niet hetgene tegen wat ik zocht. Totdat ik een 318i ging bekijken ergens in de buurt van Emmen, op de foto een pracht auto. Afspraak gemaakt en met mijn vader gaan kijken, eenmaal aangekomen had ik het binnen 2 minuten al bekeken, zou een schadevrije auto zijn, maar bij openen van de kofferbak was het direct duidelijke hij had van achter compleet in elkaar gezeten. We zijn weer ingestapt om naar huis te rijden, jammer. Een illusie armer en een ervaring rijker. Op de weg terug verteld mijn vader dat er ook een e30 320i in Zuidwolde (lag op route) te koop stond. Een paar slechte foto's en weinig informatie in de advertentie. Omdat het op de route lag, verkoper gebeld en we konden direct langskomen. Hij zou de auto even uit zij garage halen elders in het dorp. Eenmaal aangekomen, auto goed bekeken, uitgebreid gesprek met de verkoper gehad en een proefritje gemaakt. Auto reed goed en schakelde soepel. Overlegd met pa en besloten de auto te kopen. In eerste instantie was ik op zoek naar een 2-deurs, omdat ik dit mooier vind. Maar deze auto was zowel van binnen en buiten zo netjes dat ik de 2 extra deuren maar voor lief heb genomen. Genoeg geluld voor nu, morgen meer;)
Bij deze zal ik mijn e30 320i van 1989 een voorstellen. Ik heb ongeveer 5 maanden geleden besloten om mijn Opel Corsa diesel van 2005 te verkopen en een BMW e30 aan te schaffen voor dagelijks gebruik. Heb er een aantal bekeken toen, waarvan een paar met werk en een paar afgetrapte. Helaas kwam ik niet hetgene tegen wat ik zocht. Totdat ik een 318i ging bekijken ergens in de buurt van Emmen, op de foto een pracht auto. Afspraak gemaakt en met mijn vader gaan kijken, eenmaal aangekomen had ik het binnen 2 minuten al bekeken, zou een schadevrije auto zijn, maar bij openen van de kofferbak was het direct duidelijke hij had van achter compleet in elkaar gezeten. We zijn weer ingestapt om naar huis te rijden, jammer. Een illusie armer en een ervaring rijker. Op de weg terug verteld mijn vader dat er ook een e30 320i in Zuidwolde (lag op route) te koop stond. Een paar slechte foto's en weinig informatie in de advertentie. Omdat het op de route lag, verkoper gebeld en we konden direct langskomen. Hij zou de auto even uit zij garage halen elders in het dorp. Eenmaal aangekomen, auto goed bekeken, uitgebreid gesprek met de verkoper gehad en een proefritje gemaakt. Auto reed goed en schakelde soepel. Overlegd met pa en besloten de auto te kopen. In eerste instantie was ik op zoek naar een 2-deurs, omdat ik dit mooier vind. Maar deze auto was zowel van binnen en buiten zo netjes dat ik de 2 extra deuren maar voor lief heb genomen. Genoeg geluld voor nu, morgen meer;)
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
De 320i is trouwens Delphin grey metallic.
Hierbij een paar foto's zo als ik haar kocht:


Even later heb ik een Alpina stuur gemonteerd die ik nog had liggen:

De verdere optie's:
-Check control
-Centrale deurvergrendeling
-Alarmsysteem
-Stuurbekrachtiging
-Mistlampen
-14'' kroonkurken
Inmiddels staat ze op winterbanden en heb ik tot gisteravond nog geen enkel probleem gehad met de 320i. Altijd starten en rijden..
Gisteravond reed ik in de 320i naar Zwolle voor mijn avondcursus hydrauliek. Niks aan de hand, in Zwolle aangekomen, auto geparkeerd en cursus gevolgd.
Na afloop van de cursus stap ik in de 320i en steek ik de sleutel in het contact. Draai hem om in de eerste stand, radio gaat aan, stuurslot eraf. Nu wil ik de auto starten, maar kan de sleutel met geen mogelijkheid verder draaien. Iets lijkt de sleutel te blokkeren.
Vervolgens de sleutel eruit, erin, omgedraaid, weer niets... Daarna sleutel eruit, deur op slot en auto op alarm, en omgekeerd er weer vanaf.. Opnieuw geprobeerd te kunnen starten, geen succes...
Het werd al laat en daarom mijn vader gebeld die me heeft opgepikt uit Zwolle, auto laten staan.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het contactslot zelf kapot is, of de sleutel is door de jaren heen te ver versleten. Nog even een half uurtje met Jeroen gediscussieerd en tot de conclusie gekomen dat ik eerst simpel moet kijken. Dus vanavond de reserve sleutels mee en een autobulance.
Eerst kijken of hij wil starten met de reserve sleutel, zo niet opladen en meenemen naar huis. Ik heb via Roelof S. Uit S. Een ander contactslot kunnen regelen die ik eventueel kan wisselen.
To be continued....
Hierbij een paar foto's zo als ik haar kocht:


Even later heb ik een Alpina stuur gemonteerd die ik nog had liggen:

De verdere optie's:
-Check control
-Centrale deurvergrendeling
-Alarmsysteem
-Stuurbekrachtiging
-Mistlampen
-14'' kroonkurken
Inmiddels staat ze op winterbanden en heb ik tot gisteravond nog geen enkel probleem gehad met de 320i. Altijd starten en rijden..
Gisteravond reed ik in de 320i naar Zwolle voor mijn avondcursus hydrauliek. Niks aan de hand, in Zwolle aangekomen, auto geparkeerd en cursus gevolgd.
Na afloop van de cursus stap ik in de 320i en steek ik de sleutel in het contact. Draai hem om in de eerste stand, radio gaat aan, stuurslot eraf. Nu wil ik de auto starten, maar kan de sleutel met geen mogelijkheid verder draaien. Iets lijkt de sleutel te blokkeren.
Vervolgens de sleutel eruit, erin, omgedraaid, weer niets... Daarna sleutel eruit, deur op slot en auto op alarm, en omgekeerd er weer vanaf.. Opnieuw geprobeerd te kunnen starten, geen succes...
Het werd al laat en daarom mijn vader gebeld die me heeft opgepikt uit Zwolle, auto laten staan.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het contactslot zelf kapot is, of de sleutel is door de jaren heen te ver versleten. Nog even een half uurtje met Jeroen gediscussieerd en tot de conclusie gekomen dat ik eerst simpel moet kijken. Dus vanavond de reserve sleutels mee en een autobulance.
Eerst kijken of hij wil starten met de reserve sleutel, zo niet opladen en meenemen naar huis. Ik heb via Roelof S. Uit S. Een ander contactslot kunnen regelen die ik eventueel kan wisselen.
To be continued....
Last edited by Groentje_me on Tue Jan 14, 2014 4:51 pm, edited 1 time in total.
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Knap balen Jan! Reservesleutel is inderdaad een goede optie en wil vaak werken. Beetje heen en weer "jutteren" met de sleutel ook wel.
Zoals op de App vanmorgen: het contactslot is net als andere sloten wel aan te passen op je sleutel.
Wat bedoel jij met een "grote OBC?" Ik zie een naast de radio. Een stap hoger dan een gewoon, analoog klokje is het digitale klokje met buitentemperatuurweergave en daarboven kun je de OPC II krijgen. Daar zitten veel meer functies op.
Veel mensen verwarren dat digitale klokje met de OBC I. Echter de OBC I is uitsluitend geleverd in een aantal VVFL E30's en bijvoorbeeld in de vroege E23's. Nooit in de E30 VFL of NFL. Dus als je de OBC hebt heb je de OBC II
Zoals op de App vanmorgen: het contactslot is net als andere sloten wel aan te passen op je sleutel.
Wat bedoel jij met een "grote OBC?" Ik zie een naast de radio. Een stap hoger dan een gewoon, analoog klokje is het digitale klokje met buitentemperatuurweergave en daarboven kun je de OPC II krijgen. Daar zitten veel meer functies op.
Veel mensen verwarren dat digitale klokje met de OBC I. Echter de OBC I is uitsluitend geleverd in een aantal VVFL E30's en bijvoorbeeld in de vroege E23's. Nooit in de E30 VFL of NFL. Dus als je de OBC hebt heb je de OBC II
Last edited by uwbuurman on Tue Jan 14, 2014 7:59 am, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Als je de grote obc hebt kan het ook een spontane blokkering zijn.
Been there met de e23...
Been there met de e23...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Wat een verwarring allemaal weer over OBC's. Even op een rijtje:
De vroege E30's (-9/85) hadden een digitaal klokje met smal lcd-display, daarna kregen alle modellen de analoge klok die ook in Jan z'n auto zit.
(overigens behoudens de vierpitters die standaard de klok in de cockpit hadden waarbij de auto dan een andere middenconsole had waarin de radio gecentreerd zat)
Als optie kon besteld worden:
Digitale klok met buitenthermometer, ook wel OBC I. Die heb ik ook in de 320iS (zie onderstaande antieke archieffoto)
Uitgebreide boordcomputer ook wel OBC II als bedoeld door Ite
Aangezien ik bij Jan de gewone klok zie bedoelt Jan wellicht de Check Control in de hemel die standaard op (oa) de zespitters zat?
Anyway, terug naar het topic, Jan gefeliciteerd met een nette aankoop en ik hoop dat het met 't contactslot iets eenvoudigs is. De eerste tips heb je al op zak haha.

De vroege E30's (-9/85) hadden een digitaal klokje met smal lcd-display, daarna kregen alle modellen de analoge klok die ook in Jan z'n auto zit.
(overigens behoudens de vierpitters die standaard de klok in de cockpit hadden waarbij de auto dan een andere middenconsole had waarin de radio gecentreerd zat)
Als optie kon besteld worden:
Digitale klok met buitenthermometer, ook wel OBC I. Die heb ik ook in de 320iS (zie onderstaande antieke archieffoto)
Uitgebreide boordcomputer ook wel OBC II als bedoeld door Ite
Aangezien ik bij Jan de gewone klok zie bedoelt Jan wellicht de Check Control in de hemel die standaard op (oa) de zespitters zat?
Anyway, terug naar het topic, Jan gefeliciteerd met een nette aankoop en ik hoop dat het met 't contactslot iets eenvoudigs is. De eerste tips heb je al op zak haha.

Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Mooie e30 Jan .. succes met het slot
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Mijn fout, Jeroen heeft inderdaad gelijk, ik heb het in de war gehaald met de Check-control. Ik dacht dat dit een optie was en OBC heette. Ben nog niet zo thuis in de e30 wereld 
Thanks voor de tips en de comments!
Vanavond meer...
Thanks voor de tips en de comments!
Vanavond meer...
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Sorry Jeroen, maar ik ben het niet met je eens.
Dit is de OBC I

Dit is het digitale klokje/temperatuurmeter (GEEN OBC!) van de E30:
MOD: link verwijderd ivm malware waarschuwingen
En dit is de OBCII

Dit is het analoge klokje

Jan heeft, en daar heb je gelijk in, de check control, met het analoge klokje.

Dit is de OBC I

Dit is het digitale klokje/temperatuurmeter (GEEN OBC!) van de E30:
MOD: link verwijderd ivm malware waarschuwingen
En dit is de OBCII

Dit is het analoge klokje

Jan heeft, en daar heb je gelijk in, de check control, met het analoge klokje.

- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Hoe je 't ook wilt noemen, wat jij OBC I noemt was nooit leverbaar in de E30, dat was in vroege modellen van oa E23 meen ik. Om die reden wordt de zesknops versie bij de E30 in de volksmond doorgaans aangeduid als OBC I of kleine BC. Omdat het weinig computer is hou ik 't zelf ook liever bij digitale klok met buitenthermometer maar het klinkt natuurlijk wel lekker interessant bij verkoop oid.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Dus dat zeg ikuwbuurman wrote:Veel mensen verwarren dat digitale klokje met de OBC I. Echter de OBC I is uitsluitend geleverd in een aantal VVFL E30's en bijvoorbeeld in de vroege E23's. Nooit in de E30 VFL of NFL. Dus als je de OBC hebt heb je de OBC II
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
De zesknopsversie wordt ook wel ATA genoemd, ofterwijl; Außentemperaturanzeige
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Sleuteldagboek van Jan (e30 320i)
Heren,
De e30 leeft weer! Vanmiddag na mijn werk samen met m'n vader naar Zwolle gereden met een hsndje vol reservesleuts en een autoambulance. Eerst alle sleutels geprobeerd, geen resultaat. Vervolgens de auto opgeladen en naar Staphorst gereden? Hier een ander contactslot opgepikt bij een neef van Roelof.
Eenmaal thuis accuklem losgegooid, even pielen met een paperclip werkte niet. Daarna een kleine imbussleutel gepakt en in het gaatje gestoken, plop en het contactslot was eruit.
Imbussleuteltje in het andere slot, erin geschoven, imbussleuteltje eruit. Accupool teruggeplaatst en daar was het moment van de waarheid. Sleutel gedraaid en het werkt! Voor nu ben ik gered en kan weer rijden... Viel gelukkig allemaal mee...
Het andere slot was dus inderdaad kapot, er lijkt een klein veertje of zoiets te ontbreken. Ik zal hem zaterdag mee nemen ter inspectie;)
Allen bedankt voor de hulp!
Gr. Jan
De e30 leeft weer! Vanmiddag na mijn werk samen met m'n vader naar Zwolle gereden met een hsndje vol reservesleuts en een autoambulance. Eerst alle sleutels geprobeerd, geen resultaat. Vervolgens de auto opgeladen en naar Staphorst gereden? Hier een ander contactslot opgepikt bij een neef van Roelof.
Eenmaal thuis accuklem losgegooid, even pielen met een paperclip werkte niet. Daarna een kleine imbussleutel gepakt en in het gaatje gestoken, plop en het contactslot was eruit.
Imbussleuteltje in het andere slot, erin geschoven, imbussleuteltje eruit. Accupool teruggeplaatst en daar was het moment van de waarheid. Sleutel gedraaid en het werkt! Voor nu ben ik gered en kan weer rijden... Viel gelukkig allemaal mee...
Het andere slot was dus inderdaad kapot, er lijkt een klein veertje of zoiets te ontbreken. Ik zal hem zaterdag mee nemen ter inspectie;)
Allen bedankt voor de hulp!
Gr. Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau