Benzinepompen en benzinedruk K-jetronic

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Benzinepompen en benzinedruk K-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Dit is een nutttige link ivm welke benzinepomp op de k-jetronic kan.
Een porsche 924 heeft ook K-jet. 2.0i audimotor van 125pk.
Veel BOSCHnummers aanwezig:
http://www.porsche924-944.nl/924/drukpompen.html


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Types benzinepompen K-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb net mijn benzinepompen nagekeken. Toen ik mijn e21 323i kocht stak er een 0 580 254 980 onder.
Enkele jaren geleden had ik voor 45euro een nieuwe BOSCH 0 580 254 909 gekocht die er nu onderstaat. Hetgeen OK is volgens de tabel van bijgevoegde link.
Het enige vreende vind ik dat de pomp ''maar'' 5bar levert. Ik dacht dat dat met K-jet 6bar moest zijn.
Wat is jullie mening hieromtrent?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Types benzinepompen K-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Niemand een idee of die 5bar pomp druk genoeg levert?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Types benzinepompen K-jetronic

Post by Jeroen »

FF gegraven in het werkplaatshandboek. Als ik het goed heb begrepen is de toelaatbare druk op het systeem 4,5-5,2 Bar en de openingsdruk voor de injectoren 3,3 Bar. Dan zit je volgens mij prima!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Types benzinepompen K-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Bedankt Jeroen! :thnx
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

benzinepomp 323i e21

Post by bmw e12 e21 »

Heb een probleempje met de benzinepomp(new bosch). Ik ben mijn 323i e21 aan het opbouwen.
Image
Als ik contact op zet gaat ze soms aan, soms niet.
En ze zoemt fel.
Soms gaat ze niet aan, en 1 keer op 2 als ik dan licht opzet gaat ze draaien.
Soms valt ze stil, maar zoemt fel.

Die moet toch altijd draaien met contact op, niet?
of heeft ze te weinig tegendruk?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
baur21
E21 Fanatic
Posts: 317
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: benzinepomp 323i e21

Post by baur21 »

Pomp draait alleen als er ook een puls van de ontsteking op staat. het relais is zo gemaakt dat als de ontsteking uitvalt de pomp stopt.
Dus alleen tijdens het starten zal de pomp draaien. soms tijdens het op contact zetten kan het relais even inkomen tot de elektronica klaar is en wacht op de ontstekingspuls.

Groetjes Jan
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: benzinepomp 323i e21

Post by Jeroen »

Klopt helemaal wat Jan zegt, hij draait zeker niet permanent als het alleen contact aan staat hoor, dan heb je 'm nl ook nog niet nodig...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: benzinepomp 323i e21

Post by bmw e12 e21 »

Bedankt voor de snelle respons Jan en Jeroen! :thnx
Het kan dus toch dat soms met cotact opzetten ze draait en soms niet?
Men bakje was al aardig gevuld met benzine zonder te starten.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: benzinepomp 323i e21

Post by Thegs »

Het heeft volgens mij te maken met de druk die aanwezig is in de aanvoerleiding. Mijne pompt altijd heel even bij het op contact zetten na lang stil gestaan te hebben. Maar heeft hij net gelopen gebeurd dat ook al niet eens. Dan gaat te pomp pas lopen bij starten.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: benzinepomp 323i e21

Post by Jeroen »

Klopt. Het komt op mij ook altijd wat onlogisch over, de ene keer draait de pomp wel even, de andere keer niet. Altijd gedacht dat het was om het brandstofsysteem op druk te brengen maar waarom dan niet altijd, een drukgever kent 'ie niet tenslotte. Als 'ie straks maar start, dat is het belangrijkste!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: benzinepomp 323i e21

Post by bmw e12 e21 »

Wat me nog opviel was dat de pomp een fel zoemend geluid maakt, veeeel feller als de m535i. of is dat omdat er geen tegendruk is?
Bedankt voor het meedenken allemaal!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: benzinepomp 323i e21

Post by uwbuurman »

of er zit lucht in, dan valt er niets aan te zuigen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

BENZINEDRUK e21 323i K-jet

Post by bmw e12 e21 »

Dag Mannen,

Ik heb men metertjes aan het werken.
Benzinedruk wordt voor spinnekop gemeten
Als ik gewoon contact op zet geeft hij benzinedruk 2.2bar. Zie:
Image
Bij draaiende motor ongeveer 4.8bar. Zie:
Image
Is het normaal dat de benzinedruk terug loopt van +/-5bar naar 2.2 baij afzetten motor?
Houd de drukaccumulator ht geheel op 2.2 bar? Heeft iemand daar gegevens van?

Alvast bedankt
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BENZINEDRUK e21 323i K-jet

Post by Jeroen »

Ligt er even aan waar je alles gaat meten. Zie ook een van je eerdere draadjes (wellicht is het handig om even wat dingen bij elkaar te houden in plaats van inmiddels 3 of 4 draadjes over benzinedruk van jou) hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=22213

4.8-5.2 Baur vanaf de pomp is normaal, en iedere vorm van restdruk is prima, dan loopt er niks terug toch? Op Motronic systemen en na langer stilstaan zal het naar 0.5-1.0 bar kunnen dalen, geen probleem, druk betekent dat er iig brandstof blijft staan en da's meer dan zat. Zodra je start heb je weer volle druk.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply