10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Sinds een week heb ik een probleempje met de e12 M535i.
Bij volledig koude start start hij meteen maar loopt hij een 10-tal sec slecht(net of hij op 3 poten loopt, reageert bijna niet op gasgeven dan). Dan loopt hij plots weer normaal.
Als ik er dan mee rijd en laat hem 4-tal uurtjes staan en weer vertrek is het probleem er niet.
Start ik hem de dag erna is het probleempje er weer.
Misschien hebben de e21 ALPINA 2.8 B6 eigenaars daar ervaring mee? Die heeft namelijk ook L-jetronic met M30 blok.


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by 323baur »

Luchtschuif? Meestal is dat de bron. Bij koude start draait ze wel op de extra benzine, maar daarna op default omdat de luchtschuif vast zit.
Theorie wellicht, maar ik zou hier beginnen. (remmenreiniger doet wonderen).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by Wondermike »

Ik vermoed ook de extra luchtschuif dus +1
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Bedankt voor het meedenken.
Dus gewoon demonteren en aan beide kanten remmenreiniger in het gat spuiten?
Anders heb ik nog een nieuwe luchtschuif van een e21 323i liggen, maar die zal wel niet voldoen...
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by 323baur »

ff checken in de ETK, maar ik vermoed dat die immer het zelfde zijn.
't Is geen rakettechnologie..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by Wondermike »

Mijn 525i heeft er ook 1 maar loopt niet goed op die van een 323i. Nummers zijn ook verschillend.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by Jeroen »

Kun je slecht lopen wat duidelijker definiëren? Hakkelend, laag in toeren, overslaan? De extra luchtschuif is zeker hoofdverdachte, maar dan zou je ook geen verhoogd stationair toerental hebben bij koude motor, klopt dat?

En het probleem doet zich uitsluitend de eerste 10 sec voor? Alleen stationair? Daarna rijdt de auto ook goed? Kan namelijk ook nog zijn dat je brandstofdruk niet behouden wordt, brandstof loopt na geruime tijd stilstaan terug de tank in en het duurt na stilstand een tijd voordat er weer volop brandstof is.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by uwbuurman »

Snel weg doen, dat olielekkende ding. Ik haal m wel op, geef je nog 500 euro toe ook....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Hij draait op een paar poten zou je zeggen.
Start direct, maar draait zeer slecht(stationair, bij gasgeven wil hij bijna niet in toeren klimmen door slechte loop), toerental rond de 500tr. Na 10tal sec alles normaal en daarna loopt hij als altijd.
De luchtschuif heb ik gedemonteerd en was open.
Met schroevendraaier kan je het klepje zo aan de kant duwen, dus hangt niet vast.
Dit zijn mijn hoofdverdachten:
Image
Peter_p(e24) denkt mss ook benzine pomp.

Wat denken julllie?
Morgen moet ik het eens beekijken, ik ga starten met de temperatuur/tijd(8sec) schakelaar.

Als ik hem verkoop ben ik tevreden met een voorschotje van 2procent(500euro) Koos. :wha
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by Jeroen »

Maar wordt die schuif ook bediend bij de koude start? Komt er 12V op en beweegt de klep ook? Komt vaak genoeg voor dat er geen stroom op staat, of dat de inwendige spoel is doorgebrand waardoor de klep niet elektrisch versteld wordt.

Miss dat iemand dat kan bevestigen, hoort die klep in ruststand open of dicht te staan, ik dacht dicht? Stel dat de klep altijd open staat en je hebt 'm in die stand afgesteld staan, dan krijg je nooit een verhoogd stationair toerental en dus ook maar ten dele de verrijking bij koude motor.

Als dat allemaal prima werkt dan kun je idd op zoek gaan naar evt verlies van brandstofdruk zoals reeds aangegeven. Volgens mij hebben de pompen van deze auto's een ingebouwd retourventiel en dan zou de pomp wellicht aan vervanging toe zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by Peter V. »

Deze staat open. Als ze bekrachtigd wordt gaat ze dicht. Dus bij geen stroom zal ze altijd open staan.

Het is vaak dat deze dingen vast gaan zitten in gesloten stand (tenminste mijn ervaring).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by Jeroen »

OK maar is dus wel gangbaar, maar andersom is het natuurlijk hetzelfde, als hij geen stroom krijg of de spoel is kaduuk, dan gaat 'ie ook niet sluiten. Het controleren waard.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by Wondermike »

Is heel eenvoudig testen hoor 12 volt erop en even wachten. Sluit hij zich dan is het goed. Helemaal sluiten doen ze niet vaak meer op leeftijd maar dat hoeft niet.
Als je hem daarna een tijdje zonder stroom laat liggen is hij weer open.

De thermoschakelaar stuurt dit wel aan en kan net zo goed verdacht zijn.
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Thermo tijdschakelaar heb ik reeds omgezet door een nieuwe, geen resultaat.
Reserve luchtschuif opgezet, geen resultaat.
Koudstartventiel is 2j oud, zal normaal niks aan zijn.
Ik zal Peter eens moeten vragen een digitaal benzinedrukmeter aan te sluiten op het systeem.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic

Post by bmw e12 e21 »

Net koudstart ventiel getest. Losgekoppeld en in een bakje laten piesen, die is dus ok.
Image
De koelvloeistof sensor(niet tijd temp sensor, ernaast) meet bij 17graden +/-3000ohm(men 2 reserve sensoren ook).
Volgens etk moet die 2500ohm hebben bij 20graden.
Als je hem in de hand hou daald weerstand tot 2000ohm. dus ok.
Wat me net opviel: ik heb 5-tal sec gestart met afgekoppelde bobijn en volgend onderdeel was al ''aangenaam handwarm''. Is dat normaal dat die zo snel opwarmt?
Image
Hier nog een gevonden nuttige link:
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply