ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Vandaag was het grote moment daar, heb de 323i gestart.
Nu wou ik hem ontluchten.
Ik had de auto hiervoor 5cm hoger gezet.
Heb er maar 8l in gekregen(10.5l volgens vraagbaak) en regelmatig schroefje open gedaan aan thermostaat tijdens warmdraaien.
Daar kwam alleen koelmiddel uit.
Temperatuur is tot midden van 1/2 en 3/4 steep van koeltempmeter gegaan, dus toch wat hoog.Kachel was open(moet paneel weer verwijderen plastic bij klem om warme lucht te regelen is afgebroken. )
Ondanks dat de kraan van verwarming heel open was kwam er maar lauw warme lucht uit.
Wel zag ik dat koelmiddel terug vd radiator naar koelreservoir liep, ontlucht die dan automatisch?
Iemand tips?
Koelvloeistoftemp zou toch niet over 1/2 mogen gaan, he.
Nu wou ik hem ontluchten.
Ik had de auto hiervoor 5cm hoger gezet.
Heb er maar 8l in gekregen(10.5l volgens vraagbaak) en regelmatig schroefje open gedaan aan thermostaat tijdens warmdraaien.
Daar kwam alleen koelmiddel uit.
Temperatuur is tot midden van 1/2 en 3/4 steep van koeltempmeter gegaan, dus toch wat hoog.Kachel was open(moet paneel weer verwijderen plastic bij klem om warme lucht te regelen is afgebroken. )
Ondanks dat de kraan van verwarming heel open was kwam er maar lauw warme lucht uit.
Wel zag ik dat koelmiddel terug vd radiator naar koelreservoir liep, ontlucht die dan automatisch?
Iemand tips?
Koelvloeistoftemp zou toch niet over 1/2 mogen gaan, he.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Als je kachel slechts lauw wordt dan heb je waarschijnlijk toch geen goede circulatie, ergens een luchtbel. Dat omhoog zetten hoor ik verschillende dingen over, zelf nooit gedaan, gewoon ontluchtingsschroef los en door vullen, tijdens opwarmen evt de slangen knijpen om een evt air pocket weg te drukken en wat toeren maken. Een heel enkele keer moet je eerst eens een goede rit maken voordat je die air pocket eruit hebt, als je de temp maar in de gaten houdt.
Heb ook wel eens een air pocket in het oliesysteem meegemaakt van een M20, da's pas scary als een motor volop begint te ratelen na een oliebeurt!
Heb ook wel eens een air pocket in het oliesysteem meegemaakt van een M20, da's pas scary als een motor volop begint te ratelen na een oliebeurt!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Bedankt voor de tip Jeroen.
Moet ik me zorgen beginnen maken als de temperatuur boven 3/4 van de temperatuur schaal komt?
Dan hem beter stil leggen en laten afkoelen zeker?
Ouch, ratelen na een oliebeurt, scary!
Moet ik me zorgen beginnen maken als de temperatuur boven 3/4 van de temperatuur schaal komt?
Dan hem beter stil leggen en laten afkoelen zeker?
Ouch, ratelen na een oliebeurt, scary!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Tussen 1/2 en 3/4 zit ruwweg maar een graad of 10, alleen als je de temp verder laat oplopen en je zet 'm dan stil dan loopt de temp natuurlijk nog verder op, dus ik zou idd ca 3/4 als grens aanhouden.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Dat moet het doen inderdaad, als je luchtbel in de kachelradiator zit is een goede rit vaak handig. De thermostaat moet even een tijdje open namelijk. Zo nu en dan even het peil checken, maar pas op voor de drukopbouw.
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 205
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Hoi,
Even een paar keer warm draaien wil inderdaad wel eens helpen. Beetje knijpen in de slangen, beetje gas, beetje geduld en hop zo ineens kan er nog een dikke liter in. Ik heb ook wel eens bij een warme motor de vuldop open gedraaid om maar beweging in de luchtbel te krijgen door het plotselinge drukverschil, maar kijk daar mee uit je kan je lelijk verbranden.
Succes ermee, het gaat goedkomen
Groeten
Marcel
Even een paar keer warm draaien wil inderdaad wel eens helpen. Beetje knijpen in de slangen, beetje gas, beetje geduld en hop zo ineens kan er nog een dikke liter in. Ik heb ook wel eens bij een warme motor de vuldop open gedraaid om maar beweging in de luchtbel te krijgen door het plotselinge drukverschil, maar kijk daar mee uit je kan je lelijk verbranden.
Succes ermee, het gaat goedkomen
Groeten
Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Bedankt voor de tips.
Als de motorkap erop ligt ga ik een eindje rijden.
Hopelijk schiet de luchtbel dan los.
Als de motorkap erop ligt ga ik een eindje rijden.
Hopelijk schiet de luchtbel dan los.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 205
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Hallo,
Zijn radiateur en thermostaat in goede staat ?? Mogelijk de ontluchtingsschroef met een draaiende lauwe motor open zetten. Weet je ook zeker dat het gat volledig vrij is van de ontluchting?? De ontluchtingsset zou ik mij besparen. Het moet gewoon lukken zonder. Ik zou dan eerder in een oude thermostaat een 3mm gaatje boren om zo de circulatie op gang te brengen. Eenmaal ontlucht weer vervangen, en opnieuw ontluchten. Zo zou het gewoon moeten lukken.
Groeten
Marcel
Zijn radiateur en thermostaat in goede staat ?? Mogelijk de ontluchtingsschroef met een draaiende lauwe motor open zetten. Weet je ook zeker dat het gat volledig vrij is van de ontluchting?? De ontluchtingsset zou ik mij besparen. Het moet gewoon lukken zonder. Ik zou dan eerder in een oude thermostaat een 3mm gaatje boren om zo de circulatie op gang te brengen. Eenmaal ontlucht weer vervangen, en opnieuw ontluchten. Zo zou het gewoon moeten lukken.
Groeten
Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
De radiator en de thermostaat zijn nieuw, net als alle koelslangen. Als ontluchtingsschroefje open is vloeit de koelvloeistof er gretig uit.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Jij klaagt over een luchtbel en een kachel die lauw blijft. Ik weet bijna zeker dat het goed zit bij je maar de slangen naar de kachel zitten goed? Gaat die bewuste kraan helemaal open?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Ik heb een reserve kachelkraan en heb deze open gezet. De gemonteerde staat in dezelfde openstand dus zou die goed open moeten zijn.
Hier zie je de kachel leidingen, de kraan heeft de onderste aansluitngen.



Hier zie je de kachel leidingen, de kraan heeft de onderste aansluitngen.



grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Ik heb een setje van "Leitenberger" om te ontluchten. Hiermee zuig je eerst het systeem helemaal vacuum, en dan zuigt het systeem zich zelf vol en ben je zeker dat er nergens geen lucht meer zit. Als je het niet moest klaarkrijgen mag je het altijd komen halen, al is de afstand niet min
succes ermee!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Bedankt Nick,
Maar ga het proberen met een goei testrit. Al moet ik eerst de spanrol terug vervangen.
Deze maakt rolgeluiden. Was nochthans nieuw.
Maar ga het proberen met een goei testrit. Al moet ik eerst de spanrol terug vervangen.
Deze maakt rolgeluiden. Was nochthans nieuw.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Waar kwam die spanrol vandaan? Dat mag natuurlijk niet...
Regards/groeten, Jeroen