320 M10 rollenbank uitdraai 7-7-14

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: rollenbank uitdraai M10 update 7-7-`14

Post by A.P.V. »

uwbuurman wrote:166pk! netjes, en die koppelkromme is ook niet heel gek, redelijk vlak! mooi!
dankje, we zijn ook erg blij met het resultaat. De terug weg vanaf BAR naar huis gingen we door de tunnels(leidschendam), maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan :driving :rev :launch wat een ongelovelijke lekkere sound is dat.
Kregen er kippevel van hoe mooi dat klinkt. We zullen maar eens een filmpje moeten maken van dat geweld.

en ja 166pk met een steile lijn omhoog, ze vertelden ons daar dat als hij het gas in had gehouden hij mischien wel was door geklommen naar
180pk tussen de 7500 en 7800rpm met deze nokkenas.

Over de Hot-Spark niks dan lof, heeft het zeker warm gehad en bleef zijn werk feiloos doen bij deze toeren.
Last edited by A.P.V. on Mon Jul 07, 2014 2:22 pm, edited 1 time in total.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2002Tii ontstekings volgorde/rollenbank uitdraai

Post by Jeroen »

Top man, mooi om te lezen en prima resultaat!!!! Lekker om een klus zo tot een goed einde te zien komen niet? Hoewel, einde, dat is er nooit haha!
Regards/groeten, Jeroen
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 2002Tii ontstekings volgorde/rollenbank uitdraai

Post by A.P.V. »

nee klaar ben je nooit met een hobby als deze, remmen/onderstel stijver/interrieur(racy)/buitenkant zal de volgorde zijn.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 2002Tii ontstekings volgorde/rollenbank uitdraai

Post by loentje »

Ziet er goed uit! Blokje ziet er ook echt super uit!


groeten loentje
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 2002Tii ontstekings volgorde/rollenbank uitdraai

Post by A.P.V. »

Zijn vrijdag middag om 1 uur naar Beek Auto Racing in Denhaag gegaan om het nieuw opgebouwde blok te laten afstellen en meten op de bank.
Dit alles bij een temperatuur van een heerlijke niet PK goede 30graden, was op een bepaald moment met de bank deuren dicht bijna 34 graden.....PFFFFF hot.
Dus met een koelere temperatuur zullen er misschien nog wel meer PKs uitrollen zeiden ze daar, wel al rekening mee gehouden qwa afstelling van de webers.
Goed hier het resultaat: Ruim 180PK en bijna 200nm koppel, niet slecht voor een straat turboloze 4 cilinder auto, LOL. :shake
oud tegenover nieuw:
Image

Onder blok:
4 cilinder BMW M10 320i 1976, vers gelijnboord, Ireland oil windagetray
Zuigers:
90mm 11:1 Ross Racing Forged Pistons
Krukas:
standaard 320i 1976, geslepen met nieuwe overmaat lagers
Cilinderkop E12 :
in/ uitlaatpoorten geflowed en bewerkt(klepsteel geleiders glad weg), inlaatpoorten exact passend aan 45mm DCOE inlaat spruitstukken.
Nokkenas:
Schrick 304° + versterkte enkele klepveren(Schrick), Ireland HD tuimelaars, Ireland HD tuimelaar lockers.
Verstelbaar nokkenas tandwiel.
Ontsteking:
2002Tii met mechanische vervroeging.(centrifugaal), geen contact punten maar met Hot-Spark , KV85 Magnecor kabels,
MSD Blaster SS bobine, MSD Streetfire 5520 multispark ignition.
Koppeling:
215mm 6 puks sinter koppelingsplaat, 215mm afgedraaid stalen vliegwiel, drukgroep van BMW 316.
Benzinepomp:
Facet Redtop competition, King Filter en benzinedruk regelaar(met meter) op 0.3bar
Uitlaat:
Spaghetti spruitstuk 4:1 van 2inch, 2x free flow demper en pijp maat ook 2 inch. >> uitlaat bung voor wideband sensor is in uitlaat geplaatst strak(10cm) achter 4:1
Koeling:
Standaard radiateur(binnenin gereinigd) elektrische fan in plaats van de Visco Fan.
Carburateurs:
Dubbele Weber 45DCOE (40mm chokes), 45mm tubes, 2x twin Pipercross luchtfilters
Last edited by A.P.V. on Mon Jul 07, 2014 11:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320 M10 rollenbank uitdraai 7-7-14

Post by Jeroen »

Mooie resultaten en een mooie verbetering, gefeliciteerd! Op welk toerental staat de begrenzer nu trouwens?

Ik hoor immer goede dingen over Beek, jij bent er ook tevreden over lijkt me?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 320 M10 rollenbank uitdraai 7-7-14

Post by Peter V. »

Ziet er goed uit inderdaad. Mooi werk gedaan dus.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 320 M10 rollenbank uitdraai 7-7-14

Post by A.P.V. »

Jeroen wrote:Mooie resultaten en een mooie verbetering, gefeliciteerd! Op welk toerental staat de begrenzer nu trouwens?

Ik hoor immer goede dingen over Beek, jij bent er ook tevreden over lijkt me?
Helemaal top daar, we zijn weer door Ghisbert van Ginhoven geholpen. Gezellig en overal uitleg over wat we willen weten.
Eerste run wel al verbetering maar niet wat we hadden gehoopt.
Na ontsteking verandering van 34gr naar 31gr bracht al een paar pk en verder naar 29gr weer een paar erbij.(komt denk door de hoge 11:1 zuiger compres) Met fijn tuning kwamen we uiteindelijk op bijna 200nm en een dikke 180pk.
Loopt nog niet zo mooi rond bij stationair maar bij gas intrappen is het gewoon vergelijkbaar als mijn oude 2.3 M3 welke ik gehad heb. Monsterlijk voor op de weg met een standaard 315 dif :mrgreen:
we hebben de begrenzer van de MSD op 7500rpm gehouden, zou hoger kunnen maar heeft geen zin. Ja klinkt mooi en geeft meer slijtage maar geen PKs of koppel.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320 M10 rollenbank uitdraai 7-7-14

Post by Jeroen »

Top, en met je max koppel bij 6.000 toeren is een redline van 7.500 prima.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply