Tja, dat weet ik niet meer. Maar toch van een gekend merk, anders zet ik het niet voor zo een belangrrijke functie.
Ik had 4 tot5j geleden enkel de kop gereviseerd. Nieuwe riem en spanrol gestoken. De motor heeft al die jaren stilgestaan.
Daarna toch hele motor opnieuwe gedaan. Riem door continental exemplaar vervangen en gedacht dat die spanrol ok was zonder dat die ooit gedraait had...
Ik heb nu nog een spanrol van Lemforder liggen ook Z 127.
Aan de spanning vd riem zou het niet mogen liggen daar ik de handleiding van e21.net gebrruikt hem.
ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21
Zo'n vacuum setje lijkt mij zwaar overbodig.
Bij het opnieuw vullen van mijn M20 (heb ik al veel te vaak moeten doen) laat ik de motor warm draaien met de kachel helemaal open, knijp een paar keer op de dikke slangen die van de radiateur komen, nog een half litertje erbij en klaar. Ontluchtingsschroefje gebruik ik nooit meer, daar komt toch alleen maar koelvloeistof uit.
Bij normaal warmdraaien schiet de tempmeter altijd even door over de helft om daarna terug te zakken net onder de helft. Hoe zwaarder de motor belast wordt hoe verder hij onder het half streepje komt te staan.
Als je tempmeter te hoog komt heb je of een niet goed werkende thermostaatklep of een defect in de sensor of tempmeter. Of wellicht is je thermostaat verkeert gemonteerd. bij sommige uitvoeringen staat er een merkteken op dat naar boven moet wijzen. Daarmee zit een heel klein gaatje in de thermostaat zo hoog mogelijk in het huis.
Spanrol probleem heb ik ook eens met een nieuwe rol gehad.
Bij het opnieuw vullen van mijn M20 (heb ik al veel te vaak moeten doen) laat ik de motor warm draaien met de kachel helemaal open, knijp een paar keer op de dikke slangen die van de radiateur komen, nog een half litertje erbij en klaar. Ontluchtingsschroefje gebruik ik nooit meer, daar komt toch alleen maar koelvloeistof uit.
Bij normaal warmdraaien schiet de tempmeter altijd even door over de helft om daarna terug te zakken net onder de helft. Hoe zwaarder de motor belast wordt hoe verder hij onder het half streepje komt te staan.
Als je tempmeter te hoog komt heb je of een niet goed werkende thermostaatklep of een defect in de sensor of tempmeter. Of wellicht is je thermostaat verkeert gemonteerd. bij sommige uitvoeringen staat er een merkteken op dat naar boven moet wijzen. Daarmee zit een heel klein gaatje in de thermostaat zo hoog mogelijk in het huis.
Spanrol probleem heb ik ook eens met een nieuwe rol gehad.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i