ETA vragen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

ETA vragen

Post by 323baur »

Heren,

Onlangs heb ik een 85er ETA onderhanden gehad. Deze is motronic gestuurd. Dus veel kan je daar niet aan veranderen.
Co. Stond goed, (2%) dus daar ben ik vanaf gebleven. Toch hoor je hoor een beetje pingelen. Er zit bp ultimate in de tank. Klepspeling staat goed, ze trekt ook goed.

Vooral bij 1500-2250 rpm hoor je licht tikkelen. Wat zou het kunnen zijn?


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: ETA vragen

Post by Jeroen »

Kan volgens mij zowel een timing- als injectieprobleem zijn. Wat checks die ik zou doen:

controle ontstekingstiming indien nog conventionele ontsteking (geen idee of dat op een eta voorkomt)
controle CO bij ca 2000 rpm
controle functioneren gasklepschakelaar (stationair/deellast/vollast)
controle of gedrag anders is met ontkoppelde lambda
motortemperatuur correct

meer werk is een complete controle van de distributie of bijv nokkenas een tandje verkeerd staat, controle op vacuumlekkage (ff rond met name de inlaatpakkingen sproeien met remmenreiniger oid), anders wellicht een injector die staat te pissen ipv nevelen?

behalve wat lijkt op pingelen, houdt de auto ook in oid?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: ETA vragen

Post by 323baur »

Nope, rijdt zeer goed! Ik snap er niks van. Veel is nieuw.
Nog maar eens een controle rondje.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 319
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: ETA vragen

Post by Daniel »

Mijn ervaring is dat de lhm gevoelig kan zijn, misschien ff reinigen

En probeer misschien eens een andere ecu?

En euh temp sensor?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: ETA vragen

Post by Jeroen »

Goede suggesties idd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: ETA vragen

Post by 323baur »

Die laatste is een goede! Temp. meter doet erg weinig.
Zojuist nog eens goed bekeken. Co. Op 2,5 gezet, maar het pingelen blijft.
Stationair loopt ze echt waanzinnig mooi.
Vacuüm kan het ook niet zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: ETA vragen

Post by uwbuurman »

Ecu is wel in Friesland. Is van een supereta maar is dat erg?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: ETA vragen

Post by 323baur »

Houd ik even in gedachten, eerst maar eens de sensor uitwisselen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply