Heren,
Onlangs heb ik een 85er ETA onderhanden gehad. Deze is motronic gestuurd. Dus veel kan je daar niet aan veranderen.
Co. Stond goed, (2%) dus daar ben ik vanaf gebleven. Toch hoor je hoor een beetje pingelen. Er zit bp ultimate in de tank. Klepspeling staat goed, ze trekt ook goed.
Vooral bij 1500-2250 rpm hoor je licht tikkelen. Wat zou het kunnen zijn?
ETA vragen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
ETA vragen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: ETA vragen
Kan volgens mij zowel een timing- als injectieprobleem zijn. Wat checks die ik zou doen:
controle ontstekingstiming indien nog conventionele ontsteking (geen idee of dat op een eta voorkomt)
controle CO bij ca 2000 rpm
controle functioneren gasklepschakelaar (stationair/deellast/vollast)
controle of gedrag anders is met ontkoppelde lambda
motortemperatuur correct
meer werk is een complete controle van de distributie of bijv nokkenas een tandje verkeerd staat, controle op vacuumlekkage (ff rond met name de inlaatpakkingen sproeien met remmenreiniger oid), anders wellicht een injector die staat te pissen ipv nevelen?
behalve wat lijkt op pingelen, houdt de auto ook in oid?
controle ontstekingstiming indien nog conventionele ontsteking (geen idee of dat op een eta voorkomt)
controle CO bij ca 2000 rpm
controle functioneren gasklepschakelaar (stationair/deellast/vollast)
controle of gedrag anders is met ontkoppelde lambda
motortemperatuur correct
meer werk is een complete controle van de distributie of bijv nokkenas een tandje verkeerd staat, controle op vacuumlekkage (ff rond met name de inlaatpakkingen sproeien met remmenreiniger oid), anders wellicht een injector die staat te pissen ipv nevelen?
behalve wat lijkt op pingelen, houdt de auto ook in oid?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: ETA vragen
Nope, rijdt zeer goed! Ik snap er niks van. Veel is nieuw.
Nog maar eens een controle rondje.
Nog maar eens een controle rondje.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: ETA vragen
Mijn ervaring is dat de lhm gevoelig kan zijn, misschien ff reinigen
En probeer misschien eens een andere ecu?
En euh temp sensor?
En probeer misschien eens een andere ecu?
En euh temp sensor?
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: ETA vragen
Die laatste is een goede! Temp. meter doet erg weinig.
Zojuist nog eens goed bekeken. Co. Op 2,5 gezet, maar het pingelen blijft.
Stationair loopt ze echt waanzinnig mooi.
Vacuüm kan het ook niet zijn.
Zojuist nog eens goed bekeken. Co. Op 2,5 gezet, maar het pingelen blijft.
Stationair loopt ze echt waanzinnig mooi.
Vacuüm kan het ook niet zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: ETA vragen
Houd ik even in gedachten, eerst maar eens de sensor uitwisselen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.