Mike's Alpen Tour 2015

Directe links: Kalender en verslagen 2026 ; Verslagen eerdere evenementen
Wondermike
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Mike's Alpen Tour 2015

Post by Wondermike »

Met minder dat 10 weken te gaan voor mijn geplande trip naar de Alpen leek het me tijd worden om jullie hier deelgenoot te maken van wat ik dan zoal ga doen en vooral nog moet doen. Mijn geplande trip is dit keer niet met de vaste groep Alpengangers maar met mijn vrouw. Helaas gaan beide niet samen en dat ligt niet op persoonlijk vlak maar in haar ogen aan het tempo wat gereden wordt. Hoe goed ik ook mijn best doe het gaat hem samen niet worden.
Maar we wilde dit jaar toch wat leuks gaan doen met de Baur en waren al aan het plannen voor een ritje naar Italie toen er via de 02 Touring Club ook nog een uitnodiging kwam om naar de BCE 2015 meeting te gaan in Davos Zwitserland. Dit moesten we dan maar combineren :thumbsup . Eigenlijk toevallig valt dit in dezelfde week als de Franse Alpen Tour groep gaan. De BMW Club Europe is een overkoepelende organisatie waaronder de 02 Touring Club weer valt.

Wat gaan we doen?
Op de dag van de Sharknose Meeting vertrekken wij al vroeg in de ochtend voor een trip naar Oostenrijk. Vlak onder de toppen van de Alpen hebben we een leuk hotelletje geboekt waar we na bijna 900km sturen in een mooi gebied gaan overnachten. Na het nuttigen van de grootste Wiener Schnitzel die we maar kunnen vinden en de grootste pot bier die leverbaar is natuurlijk. Hierna gaan we door naar Italie naar het meer van Caldonazzo waar wij al jaren in de zomer komen. Ook hier een hotel geboekt aan het meer en we zijn erg benieuwd hoe de omgeving eruit ziet in het voorjaar en zonder het massa toerisme. Voor mij als groot pizza liefhebber ga ik me daar ook weer prima vermaken. Vervolgens gaan we de dag erna naar het Gardameer, Sirmione aan de zuidkant van het meer via een leuke route langs de Monte Baldo aan de oostkant van het meer. Hier blijven we 2 nachten om hopelijk te genieten van het mooie weer en het water. Het hotel ligt op het schiereilandje bij Sirmione en de omgeving met de cypressen ziet er fantastisch uit.
Na deze verplichte rustdag wordt het dan wel weer tijd om richting het noorden te gaan rijden, via de oostkant van het Gardameer deze keer en via een paar fraaie bergpassen richting Bormio. In Valfurva een eenvoudig hotelletje maar wel op grote hoogte. Daarna sturen we verder richting Davos. Via opnieuw een aantal mooie passen sluiten we daar donderdag dan aan bij de 02 rijders die daar woensdag al zijn aangekomen. Op dit moment zijn er al meer dan 200 aanmeldingen voor deze meeting die officieel donderdagavond wordt geopend. Zie http://www.bcemeeting2015.com/ voor meer info.

De BCE heeft op vrijdag dan voor de verandering ook een rit uitgezet van ongeveer 200km in het gebied om en rond Davos. Afhankelijk van de sneeuw wordt natuurlijk ook de Stelvio Pass niet overgeslagen hierbij. Zaterdag is er dan de mogelijkheid om allerlei leuke dingen in de omgeving te doen die gesponsord worden door de BCE. Ook is er weer een mogelijkheid om aan een kleine rondrit mee te doen of gewoon zelf op pad te gaan. Zaterdagavond is er een gala diner georganiseerd en wordt het officiële meeting afgesloten. Zondag hebben we dan nog 1 rit voor de boeg en dat is naar huis. :launch

Nou ik zal binnenkort wat meer info over de routes melden en de zaken die ik aan de auto gedaan wil hebben voordat we aan deze rit van bijna 3000km gaan beginnen.
Meer info volgt....
Last edited by Wondermike on Wed Mar 25, 2015 8:44 pm, edited 1 time in total.

So many cars, so little time
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: Mike's Alpen Tour 2015

Post by Peter V. »

Leuk begin van een nog beter vooruitzicht lijkt mij. Vooral veel foto's graag en uiteraard heel veel plezier.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Leuk leuk! Wordt een mooie trip!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

echt leuke vooruitzichten Mike .. zo'n relaxte manier van reizen spreekt mij zeker ook wel aan .. vandaar al cruisend op familievakantie naar Italie met de cabrio

Geniet ervan .. en hopelijk veel dakje open :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Leuk, en leuk om daar een heel verslag van te maken. En met de voorbereidingen begint de vakantiestemming al te komen hoor!
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 VIP
E21 VIP
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Thanks mannen, ik heb er ook erg veel zin in en morgen is het nog maar 9 weken!!
We hopen zeker op lekker weer zodat het dak er niet op hoeft, laatste keer in Zwitserland was niet echt gezellig met al die nevel en regen.
Goed, dit idee speelt natuurlijk al langer en dus zijn er op diverse fronten al aardige vorderingen gemaakt.

De routes, daar kan je heel lang mee bezig zijn. Wat bij mij voorop stond was a) niet te grote afstanden per dag en b) dus ook niet te veel reistijd per dag.
Hiermee beperk je jezelf natuurlijk ook een beetje want het is erg verleidelijk op google maps de route nog een beetje te verschuiven voor een pasje links of rechts. Vandaar 250km max per dag. De meeste dagen is dit goed gelukt behalve natuurlijk de heen en terugreis. Die overbruggen we zo snel mogelijk.
Via het programma Tyre to Travel is het mogelijk om de google maps routes in te lezen in je tomtom. Dit kan helaas alleen met oudere tomtoms de nog met .ITN bestanden kunnen werken.
Onze oude navigatie is dus weer in ere hersteld.

De auto, die heeft inmiddels een nieuwe distributieriem, spanrol, waterpomp en v-snaren. De remmerij zit er al weer een jaar of 5 onder en die heb ik losgehad en de gangbaarheid van alle delen gecontroleerd.
Eigenlijk een beetje zonde van de tijd want de hoeveelheid werk die er toendertijd in is gaan zitten om alles te vernieuwen was nog goed zichtbaar. Maarja alles is weer mooi schoon.
Gelijk de remolie vervangen door vers! Verder waren er wat kleine irritatiepuntjes die zijn opgelost maar hij is er klaar voor.

Het roadbook, omdat onze buurtjes ook mee gaan met een 02 Baur en om Ans bezig te houden onderweg ben ik nog bezig met een roadbook. Ook leuk voor een avondje of wat turen op google maps.
Helaas is het alleen in Italie mogelijk om met streetview in werkelijk elk straatje of kruispunt te kijken. Oostenrijk en Zwitserland kunnen daar nog een puntje aan zuigen.
Maar in principe zou tomtom uit kunnen vallen zonder dat we echt in de problemen komen.

Verder ben ik nog bezig met walkie talkies voor onderweg, de bak reserve onderdelen inpakken en moet de auto nog getaxeerd want dat loopt dit jaar net voor de rit af.
Later meer.....
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Een goede voorbereiding dus. Heerlijk vooruitzicht lijkt me dat.

Stiekem heb ik ook nog eens hoop om met de 320/6 en de vouwwagen richting de bergen te gaan maar dan met het complete gezin.
Toch is er steeds iets wat me tegenhoudt, vertrouwen in de auto zou er toch moeten zijn lijkt mij.

Ok, er zou dan een trekhaak onder moeten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Wondermike
E21 VIP
E21 VIP
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

En zo vliegt de tijd!

Vandaag hopelijk de laatste hand gelegd aan de Baur. Wat lekkage probleempjes opgelost aan de bak en achterste krukas keerring.
Nu is hij er wel klaar voor! En ik ook en kijkend op de kalender zag ik dat het nu nog maar 25 dagen duurt.

Tijd dus om de definitieve roadbooks te gaan printen en inbinden en nog maar eens te kijken hoe het met de meeste passen staat. De stelvio is nog echt niet begaanbaar met een E21 :mrgreen:
Stelvio webcam en ook de Passo Rombo is nog niet open. Duimen draaien dat het goed gaat dooien!
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Streefdatum om de passen open te hebben is doorgaans 1 juni dus met een beetje mazzel... ken nèt!
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 VIP
E21 VIP
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Is inderdaad net aan, we komen de 30e aan in Oostenrijk en willen de 31e doorsteken naar Italie.
Tja en als er echt geen doorkomen aan is zullen we een alternatief voor de Timmelsjoch moeten kiezen. Fingers crossed!
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

je kan als je vanuit Glurns richting de Ofenpas (CH) rijdt een alternatieve route kiezen die je naar de zuidkant van de Stelvio brengt. Daarvoor zijn twee mogelijkheden

1: Volg weg SS41 richting de Zwitserse grens en vervolg de weg richting de Ofenpas tot aan het dorpje Santa Maria. In het midden van dat dorp kun je linksaf slaan richting de Umbrailpass. Deze komt uit even ten zuiden van het hoogste punt van de Stelvio, maar net 200-meter lager ter hoogte van het oude drielandenpunt (Oostenrijk/Hongarije, Zwitserland en Italie). Op het drielandenpunt pak je dan de Stelvio op richting Bormio. Deze kant is i.d.r. sneeuwvrij omdat deze onder invloed is van een bijna mediterraan klimaat. Nadeel is dat de grensovergang op de Umbrail vanaf 20:00 dicht gaat en je er ook niet doorheen komt.

2: Volg weg SS41 richting de Zwitserse grens en vervolg de weg richting de Ofenpas. Vervolg deze richting Zernez tot voorbij Forn. Op een gegeven moment kom je bij een grote splitsing waar je linksaf richting Livigno kunt slaan. Je passeert de CH-grens overgang en rijdt een tunnel van een paar kilometer lengte binnen. Aan het einde sla je haaks rechtsaf, kan niet anders en dan rijdt je over de stuwdam richting de Italiaanse grens waar je ook een beetje tol betaalt. Daarna rijdt je door richting Livigno, alwaar je goedkoop (tax-free) kunt tanken. In Livigno pak je wegnummer SS301 (Passo di Foscagno). Deze ligt wat lager (2206mtr) en komt uiteindelijk uit in Bormio (zelfde kruispunt als de Stelvio).

Beide routes zijn een geweldig mooi alternatief en een stuk lager en dus minder (sneeuw) risico.
Carpe Diem, Raymond
Wondermike
E21 VIP
E21 VIP
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Goed nieuws! Waarschijnlijk geen alternatief nodig, maar ik zal naar je alternatieven kijken Raymond.
http://www.timmelsjoch.com/en/extras/ne ... begun.aspx

Veel info: https://www.facebook.com/Timmelsjoch

En het roadbook is klaar.
Image
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Ziet er goed uit Michel :thumbsup
Gr Peter V.

Wondermike
E21 VIP
E21 VIP
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Goed nieuws! De passo Rombo gaat morgen om 7:00 open.
Precies op tijd voor Wondermike want zondag kan ik er nu over en hoef ik niet terug te vallen op het noodplan.
Ook andere passen in de omgeving gaan nu stuk voor stuk open, het seizoen gaat weer beginnen!
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Mooi nieuws.
Gr Peter V.

Post Reply