Ik heb er nu 1900km opzitten met de 323i.
Heb de bougies er even uitgedraait om ze te bekijken.
Wat mij opvalt is dat deze van de eerste 2 cilinders wat bruiner zijn.
Enig idee wat dat is? Zou de verdeler iets rijker staan op cil 1 en 2?
Hij draait mooi rustig en gaat gretig in toeren. Het oliepijl daalt ook niet.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Dat dacht Peter_P ook al. Maar waar vind je nog zo iemand die dat afsteld? En wie heeft die apparatuur?
Alles is idd nieuw, behalve de spinnekop.
Ik vind het ook vrij goed uitzien, bedankt. De CO staat op 2.2%
Last edited by bmw e12 e21 on Wed Jul 15, 2015 10:12 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Er is wel een verschil, maar niet direct zorgwekkend in mijn ogen. Je hebt wel K-Jet afstelsets, dan kun je gelijk systeemdruk etc inregelen. Heb zelf nooit die behoefte gehad al kun je vast nog wel wat bereiken. Ben alleen bang dat je zomaar 2 dagen aan het prutsen en meten bent.
Ik dacht dat de druk in de kop gelijk is, als ik iets zou doen is het de injectors van cil1 en 2 wisselen met die van 5 en 6.
Maar moesten dit mijn bougies zijn zou ik er niets aan doen, mokkabruin is goed
Ja volgens mij stel je met ringen van verschillende dikte de systeemdruk af en met de instelling per injector regel je de hoeveelheid (te meten met maatbekers). Ik ben zelf nogal van liever veiligheidshalve wat aan de rijke kant dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat 1 en 2 precies goed staan en de rest ietsjes arm
Ja was dat niet een keer op de Techno Classica ofzo?
Op zich is het ook weer niet extreem spannend. De manometers links meten de systeemdruk op de verdeler en de regeldruk vanaf de WUR, waarvan die laatste niet zo heel spannend is, alleen controle, kun je niks aan stellen. In het midden het bekende setje van brandstoffilter, pomp en drukregelaar, daarboven koude start injector en rechts daarvan de maatbekers voor de opbrengst per cylinder. De ontsteking (rechtsonder) staat eigenlijk op zich.
Oa aan de regeleenheid van de ontsteking kun je zien dat het een KE-Jet is die niet op E21 voorkomt, denk zelfs dat BMW die helemaal niet heeft toegepast. Belangrijkste verschil is een electronische drukregeling in de verdeler, te zien aan het regelventiel links van de luchtweger.
CO is eigenlijk niet echt relevant. Het gaat om een zo laag mogelijke waarde van hc ( onverbrande koolwaterstoffen) en een AFR van zo rond 13,5..14,0 . Dan staat het mengsel rijk genoeg en is het vermogen maximaal. Ga je veel lager in AFR, dan neemt de verzadiging toe en het vermogen af.
Met een 4-gas tester (co , hc , CO2, o2). De AFR ( is de reciproke van lambda) wordt met name door deze vier bepaald. Ofwel als co goed staat, maar hc erg hoog , dan loop je nog steeds kans op een te arm mengsel.