Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb er nu 1900km opzitten met de 323i.
Heb de bougies er even uitgedraait om ze te bekijken.
Wat mij opvalt is dat deze van de eerste 2 cilinders wat bruiner zijn.
Enig idee wat dat is? Zou de verdeler iets rijker staan op cil 1 en 2?
Hij draait mooi rustig en gaat gretig in toeren. Het oliepijl daalt ook niet.

Image

Image


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Peter V. »

Je zou daar een iets rijkere verbranding kunnen hebben.

Jou kennende zitten er nieuwe injectoren in uiteraard maar ik denk dat je de verdeler nooit heb afgesteld (Doet ook eigenlijk niemand).

Het kan dus zijn dat er gewoon meer brandstof naar cylinder 1 en 2 gaat. Maar ik vind ze er netjes uit zien hoor.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by bmw e12 e21 »

Dat dacht Peter_P ook al. Maar waar vind je nog zo iemand die dat afsteld? En wie heeft die apparatuur?
Alles is idd nieuw, behalve de spinnekop.
Ik vind het ook vrij goed uitzien, bedankt. De CO staat op 2.2%
Last edited by bmw e12 e21 on Wed Jul 15, 2015 10:12 pm, edited 1 time in total.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Jeroen »

Er is wel een verschil, maar niet direct zorgwekkend in mijn ogen. Je hebt wel K-Jet afstelsets, dan kun je gelijk systeemdruk etc inregelen. Heb zelf nooit die behoefte gehad al kun je vast nog wel wat bereiken. Ben alleen bang dat je zomaar 2 dagen aan het prutsen en meten bent.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by bmw e12 e21 »

Dan jan ik het idd beter zo laten.
Heb je foto's van zo een systeem? Word dan de benzinedruk per cilinder op de spinnekop geregeld?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Nick1984 »

Ik dacht dat de druk in de kop gelijk is, als ik iets zou doen is het de injectors van cil1 en 2 wisselen met die van 5 en 6.
Maar moesten dit mijn bougies zijn zou ik er niets aan doen, mokkabruin is goed ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Jeroen »

Ja volgens mij stel je met ringen van verschillende dikte de systeemdruk af en met de instelling per injector regel je de hoeveelheid (te meten met maatbekers). Ik ben zelf nogal van liever veiligheidshalve wat aan de rijke kant dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat 1 en 2 precies goed staan en de rest ietsjes arm 8)

Met deze basis set kun je iig al drukken gaan meten en ook het functioneren van de WUR middels een setje bypass slangen:
http://www.amazon.com/Tool-Aid-33865-K- ... B0002SR5NU
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Peter V. »

Ik heb wel een foto van zo'n officiële afstelset.

Foto is niet scherp dus dat is jammer maar het geeft een idee.
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Jeroen »

Ja was dat niet een keer op de Techno Classica ofzo?

Op zich is het ook weer niet extreem spannend. De manometers links meten de systeemdruk op de verdeler en de regeldruk vanaf de WUR, waarvan die laatste niet zo heel spannend is, alleen controle, kun je niks aan stellen. In het midden het bekende setje van brandstoffilter, pomp en drukregelaar, daarboven koude start injector en rechts daarvan de maatbekers voor de opbrengst per cylinder. De ontsteking (rechtsonder) staat eigenlijk op zich.

Oa aan de regeleenheid van de ontsteking kun je zien dat het een KE-Jet is die niet op E21 voorkomt, denk zelfs dat BMW die helemaal niet heeft toegepast. Belangrijkste verschil is een electronische drukregeling in de verdeler, te zien aan het regelventiel links van de luchtweger.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by bmw e12 e21 »

Bedankt voor de reply's mannen!
Wat adviseer je Jeroen? De CO iets hoger zetten, op 2.5 of 3.0% CO?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Jeroen »

Tsja ik vind dat dat altijd wel goed werkt, zit zelf nu ook op ca 2.8%
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Nick1984 »

idd, en een oldtimer mag een beetje naar benzine ruiken ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by raymondw »

CO is eigenlijk niet echt relevant. Het gaat om een zo laag mogelijke waarde van hc ( onverbrande koolwaterstoffen) en een AFR van zo rond 13,5..14,0 . Dan staat het mengsel rijk genoeg en is het vermogen maximaal. Ga je veel lager in AFR, dan neemt de verzadiging toe en het vermogen af.

V.w.b de bougies. Die zien er prima uit.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by bmw e12 e21 »

Raymond,

Ik neem aan dat je bedoelt onder belasting. Hoe kan je de Air Fuel Ratio meten?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by raymondw »

Met een 4-gas tester (co , hc , CO2, o2). De AFR ( is de reciproke van lambda) wordt met name door deze vier bepaald. Ofwel als co goed staat, maar hc erg hoog , dan loop je nog steeds kans op een te arm mengsel.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply