Houdbaarheid remvloeistof

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Houdbaarheid remvloeistof

Post by BertjeConti »

Waarom deze vraag?
Ik wil binnenkort weer eens de remvloeistof vervangen, maar dat mooie 1 liter blik ate dot4 is nog lang niet leeg en al 10 jaar oud. Er staat geen datum op het blik.
Remvloestof in je remsysteem trekt vocht aan en daarom moet het periodiek vervangen worden. Op het mooie blik staat zelfs 'elk jaar' vervangen.

Maar nu de vraag dus, verouderd de vloeistof in het blik ook? Kan ik deze nog rustig gebruiken of maar ee nieuw blik kopen?

Overigens vraag ik mij af of er bij de moderne auto's bij onderhoud ooit remvloeistof ververst wordt. Het is toch best een lastig klusje.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by 323baur »

Jazeker! Elke 2 jaar wordt dat door vacuumtrekken ververst, bij elke auto.
Zolang dat blik goed luchtdicht is geweest, en er dus geen vocht bij kon, kan je het gewoon gebruiken.
Bij mijn weten is het vooral vanwege water dat je het ververst. (Kookpunt verlagend en antiroest).
Je zou het ook even kunnen laten meten, elke garage heeft een meetapparaatje om gphet watergedeeltete kunnen bepalen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by BertjeConti »

Vacuumtrekken? Hoe werkt dat dan?

Zelf doe ik het door het systeem via het voorraadtankje op druk te zetten, en dan bij elk wiel via de nippel er wat uit te laten stromen ( met slangetje en opvangbakje)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb deze al een paar keer gebruikt.
Werkt prima.
http://www.ebay.co.uk/itm/Gunson-Profes ... 56790db0b3
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by 323baur »

Iets soortgelijks, maar dan met perslucht.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by Aldo »

Even nameten met een hygrometer. Doen ze vast wel gratis bij een garage, dan weet je het zeker. Anders blijft het natte vinger werk....
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by Peter V. »

Met alle respect hoor maar ik neem absoluut geen risico's met remvloeistof. Een reeds geopende fles staat bij mij niet lang en wordt gewoon vervangen door een nieuwe. Als ik zie wat we in onze hobby steken dan ga ik me niet druk maken over een fles remolie.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by bmw e12 e21 »

Klopt Peter,

Voor 8 tientjes heb je al een liter.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by Peter V. »

bmw e12 e21 wrote:Klopt Peter,

Voor 8 tientjes heb je al een liter.
Zo duur is het volgens mij in Nederland niet maar inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by bmw e12 e21 »

Oeps, bedoelde 8 euro. :oops:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by BertjeConti »

Ik ga straks een nieuw literblikje halen, was wel iets meer dan 8 eurotjes, maar inderdaad zonde om met oude olie je hrc of klauwen naar de kltn te helpen. Zekere voor het onzekere.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by Jeroen »

Ljkt me wel het beste. In een auto veroudert het aanzienlijk sneller door condensvorming, opwarmen tot zeer hoge temperatuur en weer afkoelen, 's winters tot onder nul, etc. Dus na twee jaar een blik wegmikken zou onzin zijn, maar na dik 10 jaar is het zeker tijd voor vervanging.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by gerrit323 »

bmw e12 e21 wrote:Oeps, bedoelde 8 euro. :oops:
zou jij jou nickname niet veranderen in "RijkeRemy" :mrgreen: 80€ voor een liter :D
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by bmw e12 e21 »

gerrit323 wrote:
bmw e12 e21 wrote:Oeps, bedoelde 8 euro. :oops:
zou jij jou nickname niet veranderen in "RijkeRemy" :mrgreen: 80€ voor een liter :D
Hahaahaaa, dat ''rijke'' zou op die manier rap gedaan zijn denk ik. :lol:
GerritM3 vind ik voor jou ook niet mis. :bag
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Houdbaarheid remvloeistof

Post by BertjeConti »

nieuwe pot 1L DOT4 (ze hadden geen blikken meer) gekocht, dit keer helaas niet van ATE maar Bosch. Op het etiket staat dat het na openen nog 2 jaar bruikbaar is. en dat het minimaal 30 maanden bruikbaar blijft vanaf vuldatum. alleen een vuldatum staat er dan weer niet op. :nah

het vervangen van m'n remvloeistof werd de hoogste tijd, als ik me goed herinner zit deze al 10 jaar. :whistle

Vanavond maar eens bij de achteras begonnen, omdat ik de dempers en veren ook meteen wilde vervangen. Eerst het reservoir helemaal leeg gepompt met een pompje uit een glassex spraybus, gaat perfect. Op deze manier ga je niet de oude olie in het reservoir nog eens helemaal door het systeem spoelen.
De olie die eruit kwam was behoorlijk zwart.
Daarna het reservoir gevuld en met m'n "brake flush tool' druk erop gezet. Ik heb bij iedere achterrem een compleet reservoir vulling gespoeld en uiteindelijk kwam er blanke olie uit.

Dit is eruit gekomen, voorremmen en koppeling moeten nog:
Image

en dit is m'n "brake flush tool" in actie, kost geen drol. het vat heb eerder al eens gebruikt om de injectoren met brake cleaner door te spoelen:
Image

de oude dempers waren helemaal heen, zo goed als geen demping meer. ik denk dat ze nog af fabriek eronder zaten:

Image

zelfs de rubber bussen onderin zijn naar de kl..te, het werd echt de hoogste tijd.

De "nieuwe" dempers zijn goede gebruikte die ik ooit onder m'n orgaanspender vandaan heb gehaald en al 10 jaar in de schuur geduldig lagen te wachten, het zijn Monroe dempers en de veren zijn TA-Technix, deze zouden 40mm moeten verlagen, maar daar gelooft ik niks van.
Nu staat hij goed 5mm lager.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply