Houdbaarheid remvloeistof
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Houdbaarheid remvloeistof
Waarom deze vraag?
Ik wil binnenkort weer eens de remvloeistof vervangen, maar dat mooie 1 liter blik ate dot4 is nog lang niet leeg en al 10 jaar oud. Er staat geen datum op het blik.
Remvloestof in je remsysteem trekt vocht aan en daarom moet het periodiek vervangen worden. Op het mooie blik staat zelfs 'elk jaar' vervangen.
Maar nu de vraag dus, verouderd de vloeistof in het blik ook? Kan ik deze nog rustig gebruiken of maar ee nieuw blik kopen?
Overigens vraag ik mij af of er bij de moderne auto's bij onderhoud ooit remvloeistof ververst wordt. Het is toch best een lastig klusje.
Ik wil binnenkort weer eens de remvloeistof vervangen, maar dat mooie 1 liter blik ate dot4 is nog lang niet leeg en al 10 jaar oud. Er staat geen datum op het blik.
Remvloestof in je remsysteem trekt vocht aan en daarom moet het periodiek vervangen worden. Op het mooie blik staat zelfs 'elk jaar' vervangen.
Maar nu de vraag dus, verouderd de vloeistof in het blik ook? Kan ik deze nog rustig gebruiken of maar ee nieuw blik kopen?
Overigens vraag ik mij af of er bij de moderne auto's bij onderhoud ooit remvloeistof ververst wordt. Het is toch best een lastig klusje.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Jazeker! Elke 2 jaar wordt dat door vacuumtrekken ververst, bij elke auto.
Zolang dat blik goed luchtdicht is geweest, en er dus geen vocht bij kon, kan je het gewoon gebruiken.
Bij mijn weten is het vooral vanwege water dat je het ververst. (Kookpunt verlagend en antiroest).
Je zou het ook even kunnen laten meten, elke garage heeft een meetapparaatje om gphet watergedeeltete kunnen bepalen.
Zolang dat blik goed luchtdicht is geweest, en er dus geen vocht bij kon, kan je het gewoon gebruiken.
Bij mijn weten is het vooral vanwege water dat je het ververst. (Kookpunt verlagend en antiroest).
Je zou het ook even kunnen laten meten, elke garage heeft een meetapparaatje om gphet watergedeeltete kunnen bepalen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Vacuumtrekken? Hoe werkt dat dan?
Zelf doe ik het door het systeem via het voorraadtankje op druk te zetten, en dan bij elk wiel via de nippel er wat uit te laten stromen ( met slangetje en opvangbakje)
Zelf doe ik het door het systeem via het voorraadtankje op druk te zetten, en dan bij elk wiel via de nippel er wat uit te laten stromen ( met slangetje en opvangbakje)

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Ik heb deze al een paar keer gebruikt.
Werkt prima.
http://www.ebay.co.uk/itm/Gunson-Profes ... 56790db0b3
Werkt prima.
http://www.ebay.co.uk/itm/Gunson-Profes ... 56790db0b3
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Iets soortgelijks, maar dan met perslucht.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Even nameten met een hygrometer. Doen ze vast wel gratis bij een garage, dan weet je het zeker. Anders blijft het natte vinger werk....
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Met alle respect hoor maar ik neem absoluut geen risico's met remvloeistof. Een reeds geopende fles staat bij mij niet lang en wordt gewoon vervangen door een nieuwe. Als ik zie wat we in onze hobby steken dan ga ik me niet druk maken over een fles remolie.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Klopt Peter,
Voor 8 tientjes heb je al een liter.
Voor 8 tientjes heb je al een liter.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Zo duur is het volgens mij in Nederland niet maar inderdaad.bmw e12 e21 wrote:Klopt Peter,
Voor 8 tientjes heb je al een liter.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Oeps, bedoelde 8 euro. 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Ik ga straks een nieuw literblikje halen, was wel iets meer dan 8 eurotjes, maar inderdaad zonde om met oude olie je hrc of klauwen naar de kltn te helpen. Zekere voor het onzekere.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Ljkt me wel het beste. In een auto veroudert het aanzienlijk sneller door condensvorming, opwarmen tot zeer hoge temperatuur en weer afkoelen, 's winters tot onder nul, etc. Dus na twee jaar een blik wegmikken zou onzin zijn, maar na dik 10 jaar is het zeker tijd voor vervanging.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Houdbaarheid remvloeistof
zou jij jou nickname niet veranderen in "RijkeRemy"bmw e12 e21 wrote:Oeps, bedoelde 8 euro.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Houdbaarheid remvloeistof
Hahaahaaa, dat ''rijke'' zou op die manier rap gedaan zijn denk ik.gerrit323 wrote:zou jij jou nickname niet veranderen in "RijkeRemy"bmw e12 e21 wrote:Oeps, bedoelde 8 euro.80€ voor een liter
GerritM3 vind ik voor jou ook niet mis.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Houdbaarheid remvloeistof
nieuwe pot 1L DOT4 (ze hadden geen blikken meer) gekocht, dit keer helaas niet van ATE maar Bosch. Op het etiket staat dat het na openen nog 2 jaar bruikbaar is. en dat het minimaal 30 maanden bruikbaar blijft vanaf vuldatum. alleen een vuldatum staat er dan weer niet op.
het vervangen van m'n remvloeistof werd de hoogste tijd, als ik me goed herinner zit deze al 10 jaar.
Vanavond maar eens bij de achteras begonnen, omdat ik de dempers en veren ook meteen wilde vervangen. Eerst het reservoir helemaal leeg gepompt met een pompje uit een glassex spraybus, gaat perfect. Op deze manier ga je niet de oude olie in het reservoir nog eens helemaal door het systeem spoelen.
De olie die eruit kwam was behoorlijk zwart.
Daarna het reservoir gevuld en met m'n "brake flush tool' druk erop gezet. Ik heb bij iedere achterrem een compleet reservoir vulling gespoeld en uiteindelijk kwam er blanke olie uit.
Dit is eruit gekomen, voorremmen en koppeling moeten nog:

en dit is m'n "brake flush tool" in actie, kost geen drol. het vat heb eerder al eens gebruikt om de injectoren met brake cleaner door te spoelen:

de oude dempers waren helemaal heen, zo goed als geen demping meer. ik denk dat ze nog af fabriek eronder zaten:

zelfs de rubber bussen onderin zijn naar de kl..te, het werd echt de hoogste tijd.
De "nieuwe" dempers zijn goede gebruikte die ik ooit onder m'n orgaanspender vandaan heb gehaald en al 10 jaar in de schuur geduldig lagen te wachten, het zijn Monroe dempers en de veren zijn TA-Technix, deze zouden 40mm moeten verlagen, maar daar gelooft ik niks van.
Nu staat hij goed 5mm lager.
het vervangen van m'n remvloeistof werd de hoogste tijd, als ik me goed herinner zit deze al 10 jaar.
Vanavond maar eens bij de achteras begonnen, omdat ik de dempers en veren ook meteen wilde vervangen. Eerst het reservoir helemaal leeg gepompt met een pompje uit een glassex spraybus, gaat perfect. Op deze manier ga je niet de oude olie in het reservoir nog eens helemaal door het systeem spoelen.
De olie die eruit kwam was behoorlijk zwart.
Daarna het reservoir gevuld en met m'n "brake flush tool' druk erop gezet. Ik heb bij iedere achterrem een compleet reservoir vulling gespoeld en uiteindelijk kwam er blanke olie uit.
Dit is eruit gekomen, voorremmen en koppeling moeten nog:

en dit is m'n "brake flush tool" in actie, kost geen drol. het vat heb eerder al eens gebruikt om de injectoren met brake cleaner door te spoelen:

de oude dempers waren helemaal heen, zo goed als geen demping meer. ik denk dat ze nog af fabriek eronder zaten:

zelfs de rubber bussen onderin zijn naar de kl..te, het werd echt de hoogste tijd.
De "nieuwe" dempers zijn goede gebruikte die ik ooit onder m'n orgaanspender vandaan heb gehaald en al 10 jaar in de schuur geduldig lagen te wachten, het zijn Monroe dempers en de veren zijn TA-Technix, deze zouden 40mm moeten verlagen, maar daar gelooft ik niks van.
Nu staat hij goed 5mm lager.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i