mijn e21 zo laag mogelijk

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3106
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by BertjeConti »

Als je echt laag wilt en alleen vor de looks, dan moet je je toch eens in airride verdiepen.
Is ook niet goedkoop, maar je kunt m tot op de grond leggen.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Jan 06, 2015 3:17 pm
My E21(s): 320/6 '82
Location: Noord Brabant

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Passie voor klassiek »

Airride, tis een optie maar nee. K wil m niet op de grond hebben liggen. Dat laten de rc 090 velgen niet toe..

We hebben de auto 10-12 cm laten zakken en dat past en biedt het gewenste resultaat. Vandaar dat ik bij BC uit kwam. Deze kunnen tot -12cm.
Echter ken ik het merk niet...

Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Adje »

Ik ben zeer te spreken over de BC racing schroefsets. heb hem gehad op mijn drift e30. Hardheid verstelbare dempers zijn goed.
met 1 klikje merk je al verschil tijdens het rijden (driften). Reserve delen en verschillende hardheid veren waren toen nog goed aan te komen. (weet nu niet meer waar je ze kan bestellen)

heb nu weer BC coilovers liggen voor mijn e21 die ik aan het opbouwen ben om te driften. E36 voor, en e34 achter (heb alles aangpast)
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Jan 06, 2015 3:17 pm
My E21(s): 320/6 '82
Location: Noord Brabant

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Passie voor klassiek »

Hoi allen,

Blij een goede recensie te lezen.

Mijn BC setje is ook binnen gekomen.

Zie hier:
Image

Image

Image

Image

Rondom helemaal aflassen of nog andere tips?

Graag hoor ik van jullie!

Met vriendelijke groet,
Mark
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Aldo »

Schuif je deze over je bestaande poot, waarbij de steuntjes verwijderd worden?

Of dien je de bestaande poot aan te passen om een gat te kotteren waar deze buis in komt en vervolgens afgelast wordt?

****EDIT****
Oké, ik heb me even ingelezen. naar verluid dien je je bestaande veerpoot in te korten tot een centimeter of twee. Hierover schuif je de bc schroefset. Deze dien je vervolgens af te lassen op je fusee.

Ik zou dit alleen overlaten aan een zeer ervaren lasser, (maar wellicht ben je dit wel). Je fusee is gemaakt van gietstaal en dit laat zich niet makkelijk lassen. Het laat zich wel makkelijk breken mits de correcte wps niet aangehouden wordt.

Daarnaast krijgt je las op deze manier andere krachten te verduren. Het moment wordt normaal opgevangen door het fusee. Hij zit in de originele situatie aan de onder en bovenzijde gelast, waarbij het moment direct op de fusee overgedragen wordt. In de BC situatie mag de las al het werk opvangen.
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Jan 06, 2015 3:17 pm
My E21(s): 320/6 '82
Location: Noord Brabant

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Passie voor klassiek »

Dag,

Dankjewel voor de reactie! Goed om te lezen dat meerderen zich serieus verdiepen in andermans stof!!
Dat heb je correct gezien.
Deze schuiven tussen de 2 en 4 cm over de bestaande poten.
De passing is zeer strak.

Feitelijk hoef je niet aan het gietstaal te lassen. Je kunt een voor-opening laten en lassen aan de bestaande poot. Daarna evt een tweede laag aanbrengen met de juiste toevoeging voor het fusee.

Het idee van bc is dat juist de las nagenoeg geen krachten te verduren krijgt. De las borgt de positie zodat de krachten van de nieuwe naar de oude poot worden overgedragen dmv een "schuif"passing.

Toch overweeg ik om het of zelf te lassen. Ik ben wel ervaren maar mijn directe collega is meer ervaren. Deze is examinator t/m nil 4 voor bmbe mig/mag en tig.
Hem laat ik in ieder geval eens meedenken en wellicht ook uitvoeren.
Ikzelf ben slechts docent. Waaronder lassen. Wel ervaring maar niet de expertise. Feit blijft dat bc het systeem zo bedacht heeft dat de krachten niet op de las komen.
Wel blijven uiteraard alle tips zeer welkom! Met z'n alles weten we meer!

Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Jan 06, 2015 3:17 pm
My E21(s): 320/6 '82
Location: Noord Brabant

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Passie voor klassiek »

Beste medeliefhebbers,

Vandaag de schroefset gemonteerd. Staat erg mooi vind ikzelf maar de beloofde 12cm (volgens leverancier) behalen we absoluut (nog) niet.
We hebben dus (nog) niet gelast.

Ca 7-8cm halen we wel. Draad op de huls zelf hebben we nog wel maar deze patronen kunnen niet dieper in de hulzen.word vervolgd.


Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by uwbuurman »

Ik ben benieuwd naar de plaatjes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Jan 06, 2015 3:17 pm
My E21(s): 320/6 '82
Location: Noord Brabant

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Passie voor klassiek »

Image

Image
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Peter V. »

Ziet er wel netjes uit hoor :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by uwbuurman »

Eens, dat worden platte bandjes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Jan 06, 2015 3:17 pm
My E21(s): 320/6 '82
Location: Noord Brabant

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Passie voor klassiek »

Hoi,

De bandenmaat voor word 194/40 r17.
Achter worden deze wellicht 205 breed maar we willen eerst passen.

De velgen lijken op de foto ver naar buiten te komen maar ze gaan heel ruim langs de wielranden af. We spreken over centimeters. Wellicht is er een spacertje nodig.

Dat later.

Nu eerst eens iets met de schroefset. Iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Jan 06, 2015 3:17 pm
My E21(s): 320/6 '82
Location: Noord Brabant

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Passie voor klassiek »

Dag medeliefhebbers,

Afgelopen weekend nog eens samen met een goede vriend doende geweest aan de e21.
De schroefset zit eronder. De poten zijn gelast met dank aan het uitlenen van een voorbeeld voor de maatvoering van Leon (Loentje).

Wat me wel opviel is de afwijking in de veerpoten van bmw zelf. De ene poot heeft af fabriek toch een andere hoek dan de andere. Ik doel op de hoek tussen fusee en schokbreker. Dit maakte het positioneren een uitdaging maar is toch erg goed gegaan.

Zie hieronder de foto's. Daarnaast ga ik deze week de opnieuw verchroomde bumpers ophalen bij Metamorfose in Reuver. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Heeft of weet iemand nog een nieuwe rubberen stootlijst voor een voorbumper?
PS: mijn uitlaat blijkt slechter te zijn dan verwacht. Weet iemand een RVS versie voor een 320/6 uit 82?


Met vriendelijke groet,

Mark

Image

Image

Image

Image

Image

Image
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by Wondermike »

Het is niet helemaal mijn ding maar netjes gedaan! Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de verchromer ;-)
So many cars, so little time
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3106
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by BertjeConti »

Cool man, wel mooi zo laag.

Ik zou die bumper op zolder leggen, ziet er zo zonder wel goed uit.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply