gewoon uit interesse maar vroeger hoorde je wel eens dat ze wagens een paar cm's verlaagde door een stuk van de veren te slijpen.
Is dit nu eigenlijk een systeem dat goed werkt of grote miserie?
verlagen dmv slijpen
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: verlagen dmv slijpen
Goedkope achterbuurt oplossing die niet verstandig is. Een betere oplossing is om een setje verlangingsveren te kopen. Eibachsetje kost nog geen 200€...
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- My E21(s): '82 318i manual
Veel vrienden van mijn broertje doen het op hun Opel Corsa'tjes. Volgensmij werkt het prima maar je moet er niet van opkijken dat je in één keer een lekker schokdemper hebt o.id.
Als je er niet te veel afslijpt (halve/hele ring) moet het volgensmij best lukken.
Zelf zou ik idd zoals koos zegt een verlagingssetje kopen.
Als je er niet te veel afslijpt (halve/hele ring) moet het volgensmij best lukken.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
e-einundzwanzig wrote:Veel vrienden van mijn broertje doen het op hun Opel Corsa'tjes. Volgensmij werkt het prima maar je moet er niet van opkijken dat je in één keer een lekker schokdemper hebt o.id.
tis niet dat ik het meteen ga proberen maar met orginele schokdempers kan je wel een cm of 4 verlagen geloof ik zonder ze te forceren dus vreg het me gewoon af .
En ff tussen haakjes , verlagingsset kost niet veel maar ik heb er laatst nog onder de e21 gestoken en ik vond het een een kutwerk

- bmw e12 e21
- E21 VIP
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Ik ben er vrij zeker van dat je standaard schokdempers dan rap de geest gaan geven.
En de auto rijd dan ook voor geen meter. Of je moet graag in een hobbelpaardje zitten.
En de auto rijd dan ook voor geen meter. Of je moet graag in een hobbelpaardje zitten.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Ach wat die schokdempers betreft, als die nog een beetje fris zijn gaat dat met een kleine verlaging vaak nog wel goed. Veren afzagen: levensgevaarlijk. Normaal heb je een mooie afgevlakte onderste winding waarmee de veer haar kracht mooi verdeelt over de veerschotel. Met afzagen maak je daar maar een heel klein oppervlak van (en slechts één kant!) en dat prikt vrij gemakkelijk door de veerschotel. Klinkt extreem, maar het gebeurt, en als dat gebeurt is er geen houden meer aan.
Regards/groeten, Jeroen
Veel hangt af van het soort veer.
Meestal is de spoed de laatste (paar) winding(en) bijna tot 0 gereduceerd zodat de veer mooi vlak in de schotel rust. Dat is wat Jeroen volgens mij bedoelt. Dit soort veer zou ik zeker nooit afslijpen ondermeer om wat Jeroen al schrijft.

Dan heb je nog veren waarvan de diameter afneemt de laatste (paar) winding(en) . Die lijkt me zelfs niet eens nog te passen als je daar een deel afslijpt. Ook niet doen dus.

Maar er zijn ook veren die geen van beiden hebben, aan één of aan beide zijden. Zoals deze bovenaan:

De speciale vorm van veerschotel zal ervoor zorgen dat de veer toch overal ondersteund wordt en mooi recht werkt. Hier lijkt het mij echt niet zo dramatisch om één of een paar windingen af te slijpen om een subtiele verlaging te bekomen. De veer zal recht en met dezelfde veerconstante blijven werken. Als je er zoveel af doet dat de demper constant 'doorslaat' ga je die wel snel vernielen.
Meestal is de spoed de laatste (paar) winding(en) bijna tot 0 gereduceerd zodat de veer mooi vlak in de schotel rust. Dat is wat Jeroen volgens mij bedoelt. Dit soort veer zou ik zeker nooit afslijpen ondermeer om wat Jeroen al schrijft.

Dan heb je nog veren waarvan de diameter afneemt de laatste (paar) winding(en) . Die lijkt me zelfs niet eens nog te passen als je daar een deel afslijpt. Ook niet doen dus.

Maar er zijn ook veren die geen van beiden hebben, aan één of aan beide zijden. Zoals deze bovenaan:

De speciale vorm van veerschotel zal ervoor zorgen dat de veer toch overal ondersteund wordt en mooi recht werkt. Hier lijkt het mij echt niet zo dramatisch om één of een paar windingen af te slijpen om een subtiele verlaging te bekomen. De veer zal recht en met dezelfde veerconstante blijven werken. Als je er zoveel af doet dat de demper constant 'doorslaat' ga je die wel snel vernielen.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
eens, als de veer haar krachten mooi kan verdelen over de veerschotel is het al heel anders, maar ik durf te beweren dat het daar in 99% van de gevallen aan ontbreekt. Waaraan? De capaciteiten om dat objectief te beoordelen vooral.
Regards/groeten, Jeroen