verlagen dmv slijpen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
elaxo
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 99
Joined: Fri Oct 09, 2015 2:11 pm
My E21(s): '78 323i Manueel

verlagen dmv slijpen

Post by elaxo »

gewoon uit interesse maar vroeger hoorde je wel eens dat ze wagens een paar cm's verlaagde door een stuk van de veren te slijpen.
Is dit nu eigenlijk een systeem dat goed werkt of grote miserie?


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18986
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: verlagen dmv slijpen

Post by uwbuurman »

Goedkope achterbuurt oplossing die niet verstandig is. Een betere oplossing is om een setje verlangingsveren te kopen. Eibachsetje kost nog geen 200€...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: verlagen dmv slijpen

Post by e-einundzwanzig »

Veel vrienden van mijn broertje doen het op hun Opel Corsa'tjes. Volgensmij werkt het prima maar je moet er niet van opkijken dat je in één keer een lekker schokdemper hebt o.id.
Als je er niet te veel afslijpt (halve/hele ring) moet het volgensmij best lukken.

Zelf zou ik idd zoals koos zegt een verlagingssetje kopen.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
elaxo
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 99
Joined: Fri Oct 09, 2015 2:11 pm
My E21(s): '78 323i Manueel

Re: verlagen dmv slijpen

Post by elaxo »

e-einundzwanzig wrote:Veel vrienden van mijn broertje doen het op hun Opel Corsa'tjes. Volgensmij werkt het prima maar je moet er niet van opkijken dat je in één keer een lekker schokdemper hebt o.id.
Als je er niet te veel afslijpt (halve/hele ring) moet het volgensmij best lukken.

Zelf zou ik idd zoals koos zegt een verlagingssetje kopen.

tis niet dat ik het meteen ga proberen maar met orginele schokdempers kan je wel een cm of 4 verlagen geloof ik zonder ze te forceren dus vreg het me gewoon af .

En ff tussen haakjes , verlagingsset kost niet veel maar ik heb er laatst nog onder de e21 gestoken en ik vond het een een kutwerk :stupidme
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4545
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: verlagen dmv slijpen

Post by bmw e12 e21 »

Ik ben er vrij zeker van dat je standaard schokdempers dan rap de geest gaan geven.
En de auto rijd dan ook voor geen meter. Of je moet graag in een hobbelpaardje zitten. :lol:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29783
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: verlagen dmv slijpen

Post by Jeroen »

Ach wat die schokdempers betreft, als die nog een beetje fris zijn gaat dat met een kleine verlaging vaak nog wel goed. Veren afzagen: levensgevaarlijk. Normaal heb je een mooie afgevlakte onderste winding waarmee de veer haar kracht mooi verdeelt over de veerschotel. Met afzagen maak je daar maar een heel klein oppervlak van (en slechts één kant!) en dat prikt vrij gemakkelijk door de veerschotel. Klinkt extreem, maar het gebeurt, en als dat gebeurt is er geen houden meer aan.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
Posts: 155
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: verlagen dmv slijpen

Post by Peter_P »

Veel hangt af van het soort veer.
Meestal is de spoed de laatste (paar) winding(en) bijna tot 0 gereduceerd zodat de veer mooi vlak in de schotel rust. Dat is wat Jeroen volgens mij bedoelt. Dit soort veer zou ik zeker nooit afslijpen ondermeer om wat Jeroen al schrijft.

Image

Dan heb je nog veren waarvan de diameter afneemt de laatste (paar) winding(en) . Die lijkt me zelfs niet eens nog te passen als je daar een deel afslijpt. Ook niet doen dus.

Image

Maar er zijn ook veren die geen van beiden hebben, aan één of aan beide zijden. Zoals deze bovenaan:

Image

De speciale vorm van veerschotel zal ervoor zorgen dat de veer toch overal ondersteund wordt en mooi recht werkt. Hier lijkt het mij echt niet zo dramatisch om één of een paar windingen af te slijpen om een subtiele verlaging te bekomen. De veer zal recht en met dezelfde veerconstante blijven werken. Als je er zoveel af doet dat de demper constant 'doorslaat' ga je die wel snel vernielen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29783
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: verlagen dmv slijpen

Post by Jeroen »

eens, als de veer haar krachten mooi kan verdelen over de veerschotel is het al heel anders, maar ik durf te beweren dat het daar in 99% van de gevallen aan ontbreekt. Waaraan? De capaciteiten om dat objectief te beoordelen vooral.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply