Ik heb vandaag weer een leuke stap gemaakt met de achterste draagarmen. Eentje is hersteld en geborsteld, de rubbers uit beide geperst en de andere ligt klaar om te herstellen.
uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Haha, dank je, Rob! Kielwindeweer is inderdaad een gehucht, in die donker Groningen 
Ik heb vandaag weer een leuke stap gemaakt met de achterste draagarmen. Eentje is hersteld en geborsteld, de rubbers uit beide geperst en de andere ligt klaar om te herstellen.
- uwbuurman
- E21 VIP

Vanmiddag was een e30 middag. Ik heb een paar dagen nagedacht over hoe en of ik de draagarmen van de achterzijde wilde herstellen. Ik had vorige week een stukje buis gehaald, maar dat bleek bij nader inzien 1,5 mm in diameter te klein te zijn, terwijl ik denk dat er ook nog wel een mm afgeroest is van de draagarm. Kortom, eropuit voor een nieuw stukje buis. Ongeveer 10 kilometer verderop zit een grote oud ijzerboer, dus daar ben ik geweest. Hij had de juiste maat liggen.
De bovenste is de verkeerde, de onderste de juiste maat.

Daarna de draagarm er bij gepakt om die eens schoon te maken en te ontroesten. Eerst de rubbers eruit geperst.

Duidelijk te zien dat ze niet alleen helemaal vergaan zijn, maar ook flink uitgelubberd.

Omdat ik mijn nieuwe BMW rubber er al even bij had gepakt, heb ik ook de Lemforder rubbers die ik had besteld erbij gepakt. Grappig, net als met het ZF filter van de stuurbekrachtiging, dit is gewoon een BMW rubber, waar ze BMW en het onderdeelnummer hebben afgeslepen.

Maar goed, de rubbers eruit, de ABS sensoren eraf en de staalborstel op de flex.

Daar knapte de draagarm al erg van op. Vervolgens heb ik de knobbel onthoofd, en het rotte deel uit tussenuit gesneden.

Bij het schoonmaken kwam ik erachter dat er onder de ronde plaat twee afwateringskanaaltjes zitten, maar die zaten uiteraard helemaal dicht met vuil. Ik kan er straks wel mooi veel Dinitrol in blazen.

Daarna heb ik het kapje van de knobbel op de pijp gelast.

Op maat gemaakt en afgewerkt

En klaar!

De draagarm staat nu te kuren in de Rusticogel en krijgt uiteraard een dikke laag epoxy primer en een laagje mooi zwarte lak. De andere draagarm krijgt komende week dezelfde behandeling.
De bovenste is de verkeerde, de onderste de juiste maat.

Daarna de draagarm er bij gepakt om die eens schoon te maken en te ontroesten. Eerst de rubbers eruit geperst.

Duidelijk te zien dat ze niet alleen helemaal vergaan zijn, maar ook flink uitgelubberd.

Omdat ik mijn nieuwe BMW rubber er al even bij had gepakt, heb ik ook de Lemforder rubbers die ik had besteld erbij gepakt. Grappig, net als met het ZF filter van de stuurbekrachtiging, dit is gewoon een BMW rubber, waar ze BMW en het onderdeelnummer hebben afgeslepen.

Maar goed, de rubbers eruit, de ABS sensoren eraf en de staalborstel op de flex.

Daar knapte de draagarm al erg van op. Vervolgens heb ik de knobbel onthoofd, en het rotte deel uit tussenuit gesneden.

Bij het schoonmaken kwam ik erachter dat er onder de ronde plaat twee afwateringskanaaltjes zitten, maar die zaten uiteraard helemaal dicht met vuil. Ik kan er straks wel mooi veel Dinitrol in blazen.

Daarna heb ik het kapje van de knobbel op de pijp gelast.

Op maat gemaakt en afgewerkt

En klaar!

De draagarm staat nu te kuren in de Rusticogel en krijgt uiteraard een dikke laag epoxy primer en een laagje mooi zwarte lak. De andere draagarm krijgt komende week dezelfde behandeling.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:18 pm, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Wat Koos heeft aangepakt is ook gelijk klaar voor de volgende 50 jaar!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
net wat ik dacht Jeroen .. typisch Koos
.. ik wou dat ik ook zo'n engelengeduld had
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
ziet er netjes uit Koos, doe je al het laswerk zelf? Dan heb je het ook aardig onder de knie ondertussen!
groeten loentje
groeten loentje
Mooi Koos. Toch wel handig om daar een bankschroef te hebben. 
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- bmw328ie21
- E21 VIP

dat ziet er weer top uit koos.daar ben je straks weer jaren van vanaf. 
- uwbuurman
- E21 VIP

Na de reparatie van de ene draagarm achter, heb ik een ander klusje opgepakt, het differentieel. Bij het verwijderen van de achteras viel me op dat het ophangrubber los in de bus zat, dat was 4 jaar geleden zeer zeker niet het geval. Uiteraard kon dat niet zo blijven, dus heb ik maar weer een bestelling gedaan en een nieuw rubber besteld. Gelijktijdig heb ik ook nieuwe seals voor de steekassen gekocht, dus die plaats ik nu ook. Uiteraard doe ik ook een nieuwe pakking tussen het diff en het deksel.

Het differentieel eerst leeg laten lopen. De olie is niet heel schoon, maar bevat geen slijpsel. Ik tref ook geen slijpsel aan op andere plekken in het diff. Dat is goed nieuws
Eerst heb ik het ophangrubber verwijderd. Het rubber drukte ik gemakkelijk uit de kooi en zat voor meer dan 80% los. De kooi zelf zat aardig vast, maar is er ook uit.

Het nieuwe rubber is iets anders van vorm.

En in het deksel geplaatst.

Daarna heb ik de seals vervangen

En zo hebben we weer een keurig diff, alleen nog even de olie toevoegen.

Het differentieel eerst leeg laten lopen. De olie is niet heel schoon, maar bevat geen slijpsel. Ik tref ook geen slijpsel aan op andere plekken in het diff. Dat is goed nieuws
Eerst heb ik het ophangrubber verwijderd. Het rubber drukte ik gemakkelijk uit de kooi en zat voor meer dan 80% los. De kooi zelf zat aardig vast, maar is er ook uit.

Het nieuwe rubber is iets anders van vorm.

En in het deksel geplaatst.

Daarna heb ik de seals vervangen

En zo hebben we weer een keurig diff, alleen nog even de olie toevoegen.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:19 pm, edited 1 time in total.