Vanmiddag was een e30 middag. Ik heb een paar dagen nagedacht over hoe en of ik de draagarmen van de achterzijde wilde herstellen. Ik had vorige week een stukje buis gehaald, maar dat bleek bij nader inzien 1,5 mm in diameter te klein te zijn, terwijl ik denk dat er ook nog wel een mm afgeroest is van de draagarm. Kortom, eropuit voor een nieuw stukje buis. Ongeveer 10 kilometer verderop zit een grote oud ijzerboer, dus daar ben ik geweest. Hij had de juiste maat liggen.
De bovenste is de verkeerde, de onderste de juiste maat.
Daarna de draagarm er bij gepakt om die eens schoon te maken en te ontroesten. Eerst de rubbers eruit geperst.
Duidelijk te zien dat ze niet alleen helemaal vergaan zijn, maar ook flink uitgelubberd.
Omdat ik mijn nieuwe BMW rubber er al even bij had gepakt, heb ik ook de Lemforder rubbers die ik had besteld erbij gepakt. Grappig, net als met het ZF filter van de stuurbekrachtiging, dit is gewoon een BMW rubber, waar ze BMW en het onderdeelnummer hebben afgeslepen.
Maar goed, de rubbers eruit, de ABS sensoren eraf en de staalborstel op de flex.
Daar knapte de draagarm al erg van op. Vervolgens heb ik de knobbel onthoofd, en het rotte deel uit tussenuit gesneden.
Bij het schoonmaken kwam ik erachter dat er onder de ronde plaat twee afwateringskanaaltjes zitten, maar die zaten uiteraard helemaal dicht met vuil. Ik kan er straks wel mooi veel Dinitrol in blazen.
Daarna heb ik het kapje van de knobbel op de pijp gelast.
Op maat gemaakt en afgewerkt
En klaar!
De draagarm staat nu te kuren in de Rusticogel en krijgt uiteraard een dikke laag epoxy primer en een laagje mooi zwarte lak. De andere draagarm krijgt komende week dezelfde behandeling.