contolelampjes.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
geerling
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun

contolelampjes.

Post by geerling »

het was mij een poos geleden al opgevallen dat het verklikkerlampje van de brandstofmeter het waarschijnlijk niet deed, zo vaak rijd ik geen tank leeg, dus maar eens op onderzoek uit!
De meest logische verdachte leek mij de tankvlotter, ding wat omhoog getild, hoorde dat deze langzaam leegliep, maar geen lampje!
Dan de vlotter er maar uithalen en eens open maken, daarbij zag ik ook dat het zeefje op de bodem lag en deze eruit gevist, had hier al eens gelezen dat de vlotter idd een vernuftig stukje techniek is, de vlotter door gemeten en ook hierbij zou het lampje moeten branden.
Image Image

Vlotter op de kop "tank vol", vlotter omdraaien "tank leeg", maar geen lampje. Stroomkabeltje door gemeten van tank naar het dashboard en ook hier niets aan de hand. Dus zou de oorzaak in de tellerbak moeten zitten! Het lampje van de tankmeter had ik eerder al eens getest en dat was het ook niet. Eigenlijk had ik het al een beetje opgegeven, zo belangrijk is dit nu ook weer niet, tot dat mijn oog viel op een beschadigd hoekje van dat blauwe plastic met die draadjes erdoor, m'n +2 leesbrilletje erbij en hiephoi oorzaak gevonden!!!! Bijvangst is bij deze dat nu ook het verklikkerlampje van de mistachterlamp het straks weer doet, zij delen namelijk de massa.

Image Image

De oorzaak van het draadbreukje is dat als je de tellerbak niet voorzichtig uit het dashboard haalt het blauwe plastic hoekje overal langs schuurt en knikt!!
Misschien is dit al wel een bekend euvel, zo niet, dan hoop ik dat een ander hier wat aan heeft. :)

Gr. Geerling.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: contolelampjes.

Post by Jeroen »

Is een goeie en ook netjes gedocumenteerd, dat hoekje van die flexibele printplaat steekt lekker uit en is dus idd zo kaduuk. Lekker weer een 'probleempje' opgelost zo!
Regards/groeten, Jeroen
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Niets zo leuk als diagnose doen op een E21 :D goed gevonden :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ja, mooie actie, Geerling!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
hardy
E21 starter
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Post by hardy »

Die printplaatjes zijn nog te koop bij BMW en kosten niet veel (meen €12,--). Misschien beter vervangen voor ze niet meer leverbaar zijn ?
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Nuttige tip! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
geerling
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun

Post by geerling »

Er zit wel weer verschil in die printplaatjes tussen een type 1 en 2! Dit is bij mij weer opgelost, Roelof heeft een bak vol met die dingen en kon de mooiste/beste uitzoeken. :)
Post Reply