Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by raymondw »

Jeroen wrote:Vroegah als tiener sleepte ik oude tv's weg als ze op straat werden gezet en had ik zomaar gratiesss een mooie kleurentv op m'n kamertje staan, Philips chassis K8 dus ook vol met buizen. Kachel was niet nodig in de kamer en als 'ie aan ging had het hele blok minder licht. Oh ja en volgens mij heb ik toen met de tv open wel m'n portie röntgenstraling gehad hahaha.
Die dingen heb ik in de jaren tachtig behoorlijk veel gesloopt; de beeldbuizen behandeld als een 'boer met kiespijn' om ze te laten imploderen. Dan had je ook nog de K6, die staat nog ergens in het museum.

Eind jaren tachtig gingen de grenzen met het oostblok open en iedereen daar moest kleuren TV hebben. Nieuw was te duur, dus al die oude meuk ging voor DM100/st in een truck met oplegger. Zo hebben enorm veel 'boeren met kiespijn' uitstel van executie gekregen. Mooie tijd :thnx

Carpe Diem, Raymond
hans-baur
Newbee
My E21(s): 82 320/6 baur Alpina

Post by hans-baur »

Heb onderstaand ook ff pm naar jeroen .

Hoi ,

Buizenspullen die al Jaaren niet gebruikt zijn , niet zomaar aan het net zetten
Het is van belang dat de componenten weer moeten " wennen " aan de hoogspanning .
dus iemand vragen met een variac en rustig aan ( heeel rustig aan ) beginnen met
bv ff 50 volt ~ erop te zetten en laat maar een paar uur staan
en dan een paar uur op 100 volt , enz .

En je rubber aandrijf riempjes , zullen denk ik wel aan voelen als zachte drop .

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> tot hier dan ....

klein beetje uitleg nog , vooral de condensatoren geven problemen , in oudere
apparatuur worden meestal uit voorzorg die dingen al vervangen , denk vooral aan
de "TEER" condensatoren , die philips gebuikte in hun audio spullen toen , wat van
belang is , dat is verder naar boven ook genoemd , als je zelf nieuwe condensatoren
erin wilt zetten ( en ook de elco's ) zorg er dan voor dat je om de spanning denkt die
op condensatoren worden vermeld , oude radio's hebben zo door de band
300 Volt Hoogspanning ( dit is geen regel !! ) mijn voorversterker werkt op 400 Volt
hoogspanning ( gelijkspanning , dus geen wisselspanning ) condensatoren en eclço's
neem ik , als ik 400 volt meet , het liefst van 600 volt .
Maar ook dat er verschillende kwaliteiten elco's zijn , en dat heeft het meest te maken
met het materiaal van de platen van de condensator en van het " dielectrum "
moeilijk woord voor het 3e materiaal in een condensator , mijn voorkeur gaat uit
naar pio's ( papier in olie ) en dat zit tussen de 2 platen van een condensator
( zal wel geen castrol olie zijn )
Mooie condensatoren en elco's voor audio doeleinden herken je aan ?? de prijs .

Maar nu ff een opmerking van mij , persoonlijk zeg ik , welk merk of uitvoering van
een condensator ( of elco ) , maakt niet uit , zolang je zelf maar tevreden bent
over het geluid wat er uit je versterker komt , en als jij vind dat die ene van 1 euro
lekker klinkt in jou configuratie , dan is dat ook zo , jij moet er naar luisteren ,
en omdat er geen toonregeling op mijn versterkers zitten ( straight audio ) kan je met
verschillende soorten condensatoren of ( merken van ) Buizen het klankbeeld bepalen .
voor buizen geld ook weer , de duurste soort , word het meest gezocht , en de kans dat
die beter klinken dan de nieuwe buizen uit china of rusland , bestaat echt .
:blablabla

Voor de niet techneuten , Elco's houden de hoogspanning vast , dus er kan gerust
hele lange tijd bv 400 Volt op blijven staan , ook als je de stekker er al dagen uit hebt !!
in mijn spullen maak ik een hoge weerstand naar massa , vanaf de +v/d elco's , die zorgen
ervoor dat de elco zich ontlaad ( kan ook ff duren , ligt aan de waarde van de weerstand )
een draadje ff aan de + vd/ elco en de massa werkt ook , elco vind het niet fijn , en je schrikt
toch wel ff van de vonk , die " tikt " wel ff naar de massa , doe er anders ook ff een weerstand
bij tussen .

Nu spring ik nog ff naar een andere hobby , ik ben nl ook Radio Zend Amateur , ha denken
nu velen , weer zo'n figuur met een bakkie of die plaatjes zit te draaien op 103.2 Mhz .
Nou nee dus , ik heb een dik boek door geworsteld ( ben geen elektro technicus )
en daarna examen gedaan bij AT ( Agentschap telecom ) dat was vroeger RCD .
Na dat examen ( met goed gevolg afgelegd dan ) mag je zelf zenders bouwen voor
frequenties speciaal voor de zendamateurs , ik zal eens 1 roepen 145.750 Mhz ( 2 mtr band )

en er was al iemand die over zendbuizen begon , mijn 1ste zelfbouw project voor mijn zendhobby
was een eindtrap ( versterker voor Hoog frequent ) met QQE 06-40 buizen , en dat draaide op
800 Volt gelijkspanning , en die heeft me eens een beste tik gegeven mag ik wel zeggen .
Wat er precies aan de hand was weet ik niet , maar ik heb meer dan een half jaar veel last gehad
van mijn schouder ( die in verbinding staat met je hand , waar ik de klap op kreeg )
er kan iets beschadigd zijn geweest , of ik heb zo hard terug getrokken ( schrik reactie )
dat ik zo'n beetje de arm uit mijn kom had , ik weet het niet , het was wel ( lang ) pijnlijk .

en zo kom je van het ene in het andere bouwen , daarom ook buizen audio versterkers ,
ben geen expert , vind buizen iets "magisch" hebben , waar ik als kind al fan van was , vanaf mijn
2e jaar draaide ik platen op een radio meubel uit 1957 , een blaupunkt , die mijn ouders hadden ,
met een deksel erboven op , waar de platenspeler onder zat , ik was "fan" van Dave Berry toen ik
2 jaar was , ik draaide steeds , This strange effect ( ok Wikipedia liefhebbers , nu weten jullie ook
mijn leeftijd )

mvg
Hans

Oja , de HG-LL-26
is nog steeds te koop
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Haha mooie verhalen, en dank voor de tips! Hoewel die krengen niet bijzonder veel waard zijn is dat ding al vanaf nieuw in de familie... meer dan 50 jaar trouwe dienst al, zou mooi zijn om dat heel te houden.
Regards/groeten, Jeroen
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Geen idee of dit een geschikt topic is, maar mijn vader heeft 2 Definitive Technology speakers staan waar hij graag van af wil. Het zijn aluminiumkleurige zuilen op een glazen voet. Ze zijn een jaar of 5 oud maar nauwelijks gebruikt vanwege een eveneens aanwezige draadloze Bose set. Iemand die hier interesse in heeft? Graag via pm.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ff een oud topic maar eens afstoffen.
Voor degene die het geen donder interesseert, jammer, maar klik rustig weg :)

Al tijden speel ik met een best wel nette set van Rotel, maar ook al tijden heb ik aanhoudend problemen met mijn digitale voorversterker (jaja, beeld en geluid kunnen ook samen).
Als pre heb ik een rsp1098, met toch een redelijk stevige nieuwwaarde van 3,5k. Na 7 jaar en 3 reparaties (1x garantie) is tie nu stuk dat de dealer doodleuk zegt, tja, 8-9 jaar oud, das afgeschreven meneer.
Gelukkig denkt de td er anders over en zijn ze gaan prutsen. Ze komen er maar niet achter wat het is...met als gevolg dat deze vv nu bij Rotel in de Uk staat.
Inmiddels zijn we 4 maand verder...en er gebeurd bar weinig.
Zonder vv kan je erg weinig, want heel de set staat droog zonder aansturing.
Dus uit pure armoe er maar een bij gekocht, (2ehands) zodat ik met het naderen van de winter wel weer lekker kan spelen.

Vanavond heerlijk een dvd van de beste band ever opgezet: Marillion live. (Ga elk jaar wel een keer.., maar das een ander topic).
Zelfs met MCs heb je voor een muziek dvd een subje nodig.
Die heb ik van REL. en u raadt het al. Die heeft na 10jaar ook de geest gegeven.

Potverdorie, ik stop met goed spul en koop wel een sony of zo.
Zo, dat moest even van me af.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Snap je chagerijn hierover! Ik hou van goede muziek, maar heb er geen geld voor over. Als ik 10k € per maand kon uitgeven had ik elk half jaar een nieuwe laptop, mobieltje en een "dikke stereo", zoals dat heette toen in nog een tiener was.

Nu? Dvd playertje van 59€, we Philips. 12 jaar oude surround set van Philips, analoog TV abonnement. Enige luxe is een erg grote en luxe smart TV. Fijne Samsung. Muziek klinkt heerlijk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik heb er jongs af aan al veel te veel geld aan uit gegeven. Op een moment wil je niet meer minder.
Elke stap hoger kost echt onevenredig veel meer geld. Dus wat er nu staat is de limiet.
Maar ja, als elke keer alles stuks gaat.

Ook de sub sturen we maar op, wegmikken en iets nieuws kan altijd nog.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Tja, mijn buurman is artiest, als ik hoor wat echt professioneel spul kost, nou, maak beide borsten maar nat, Ite. 5 digits, dicht bij 6 digits... Maar ik snap wat je zegt, je raakt gewend aan een bepaalde standaard. Daarom rij ik bmw. Kan niet meer terug.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Precies...
Als ik tel wat ik er in al die jaren aan heb uitgegeven.

Altijd nog baas boven baas:
Ik ken diverse mensen die ver boven de 80-100k uitkomen.
Maar dat gaat imo echt nergens meer over.

Ik heb teveel hobbies en belangen :mrgreen:
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Hmmmm met mijn huidige massieve vloer mag er ook wel een subje bij en dan is het doorgaans wel REL wat de klok luidt dus denk toch dat ik ook die kant op ga hoor. Ga gelijk even kiek'n op MP haha! Maareh, miss dat reparatie al gauw onrendabel is.
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik heb al gekeken, ik geloof dat het nu een keer meevalt.
De hele foamrand is verdroogd en dus gescheurd. Vandaar geen geluid.
Dat is een easy fix :)
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Een goed stukje muziek is onmisbaar maar ik moet zeggen dat ik er ook geen megakapitaal aan heb uit gegeven.

Onkyo twee zone versterker en een Kef speakerset met SUB is voor mij goed genoeg.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

7-10 jaar aan levensduur voor commerciële consumenten apparatuur is eigenlijk niet gek.

Fabrikanten die in de massa produceren zullen vanuit (productie) efficiency overwegingen en garantieaanspraken (M)ean (T)ime (t)o (F)ailure berekeningen maken, maar die zijn vooral gericht op het kunnen inschatten van de financiële gevolgen binnen de garantie-en coulance periodes. Die is i.d.r. 2-5 jaar. De wettelijke verplichting tot het supporten van producten (reservedelen) is dacht ik iets van zeven jaar. Met de tegenwoordige professionele assemblagetechnieken, zullen de grotere fabrikanten die vanuit bovenstaande economische overwegingen MTTF berekeningen wel maken, maar High-end fabrikanten zitten in een moeilijker hoekje.

Vaak zijn dat creatievelingen en hobbyisten die op een dermate kleine schaal produceren dat van een professionele ontwikkeling en productie geen sprake kan zijn. Veelal leveren ze veredelde prototypes. Het gebruik van wat betere componenten is geen garantie voor een lange levensduur als niet aan alle technische randvoorwaarden wordt voldaan. Daarom is een high-end label geen garantie voor het verkrijgen van een lange levensduur. De kans dat er wat stuk gaat is denk ik daarom bij zogenoemde 'high-end' producten hoger dan bij mainstream fabrikanten als 'Sony' etc. Maar die laatste interesseert het na twee jaar geen ene zier als na zeven jaar een van hun producten stuk is. Die support willen ze niet geven, tenminste niet aan consumenten. Dan mag je bij Rotel nog blij zijn dat ze dat wel willen doen.

In de industriële wereld is dat heel anders; de Hardware die in mijn programma ontwikkeld wordt, moet weer minimaal twintig jaar meegaan. Dat houdt niet in dat er dan niets stuk mag gaan, dus wij vragen van onze toeleveranciers harde bewijzen voor MTTF. Die begint bij vanuit normen gestelde eisen aan (1) beschikbaarheid, (2) betrouwbaarheid en (2) vervangingstijd. Zelfs bij de maximale eisen hoeft de MTTF dan niet twintig jaar te zijn, maar de componenten zijn tegenwoordig dermate goed dat dat wel haalbaar is en aangezien wij onze support organisatie niet teveel willen belasten (mensen zijn schaars) eisen wij dat wel.

Voor consumenten apparatuur is dat een utopie. De fabrikanten willen dat jij dan aan je derde of zelfs vierde apparaat uit een vanuit hun (daar waar er van mensenschaarste geen sprake is) fabriek toe bent. Support mag enkel de dealer dan nog geven, maar die is afhankelijk geworden van de fabrikant en die steekt de middenvinger naar de eindklant op. De enigste manier om de beschikbaarheid te verhogen is dan i.d.d. het beschikbaar houden van een vervanger.
Carpe Diem, Raymond
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik wist dat je zou reageren :mrgreen:

Ik had er ook al met je pa over. Die gaf het zelfde relaas, en was het met mij eens dat Rotel hier eigenlijk best een goede beurt maakt door er iig tijd in te willen stoppen.
Ik wacht het wel even af wat er nu gaat gebeuren.
Post Reply