Heb onderstaand ook ff pm naar jeroen .
Hoi ,
Buizenspullen die al Jaaren niet gebruikt zijn , niet zomaar aan het net zetten
Het is van belang dat de componenten weer moeten " wennen " aan de hoogspanning .
dus iemand vragen met een variac en rustig aan ( heeel rustig aan ) beginnen met
bv ff 50 volt ~ erop te zetten en laat maar een paar uur staan
en dan een paar uur op 100 volt , enz .
En je rubber aandrijf riempjes , zullen denk ik wel aan voelen als zachte drop .
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> tot hier dan ....
klein beetje uitleg nog , vooral de condensatoren geven problemen , in oudere
apparatuur worden meestal uit voorzorg die dingen al vervangen , denk vooral aan
de "TEER" condensatoren , die philips gebuikte in hun audio spullen toen , wat van
belang is , dat is verder naar boven ook genoemd , als je zelf nieuwe condensatoren
erin wilt zetten ( en ook de elco's ) zorg er dan voor dat je om de spanning denkt die
op condensatoren worden vermeld , oude radio's hebben zo door de band
300 Volt Hoogspanning ( dit is geen regel !! ) mijn voorversterker werkt op 400 Volt
hoogspanning ( gelijkspanning , dus geen wisselspanning ) condensatoren en eclço's
neem ik , als ik 400 volt meet , het liefst van 600 volt .
Maar ook dat er verschillende kwaliteiten elco's zijn , en dat heeft het meest te maken
met het materiaal van de platen van de condensator en van het " dielectrum "
moeilijk woord voor het 3e materiaal in een condensator , mijn voorkeur gaat uit
naar pio's ( papier in olie ) en dat zit tussen de 2 platen van een condensator
( zal wel geen castrol olie zijn )
Mooie condensatoren en elco's voor audio doeleinden herken je aan ?? de prijs .
Maar nu ff een opmerking van mij , persoonlijk zeg ik , welk merk of uitvoering van
een condensator ( of elco ) , maakt niet uit , zolang je zelf maar tevreden bent
over het geluid wat er uit je versterker komt , en als jij vind dat die ene van 1 euro
lekker klinkt in jou configuratie , dan is dat ook zo , jij moet er naar luisteren ,
en omdat er geen toonregeling op mijn versterkers zitten ( straight audio ) kan je met
verschillende soorten condensatoren of ( merken van ) Buizen het klankbeeld bepalen .
voor buizen geld ook weer , de duurste soort , word het meest gezocht , en de kans dat
die beter klinken dan de nieuwe buizen uit china of rusland , bestaat echt .
Voor de niet techneuten , Elco's houden de hoogspanning vast , dus er kan gerust
hele lange tijd bv 400 Volt op blijven staan , ook als je de stekker er al dagen uit hebt !!
in mijn spullen maak ik een hoge weerstand naar massa , vanaf de +v/d elco's , die zorgen
ervoor dat de elco zich ontlaad ( kan ook ff duren , ligt aan de waarde van de weerstand )
een draadje ff aan de + vd/ elco en de massa werkt ook , elco vind het niet fijn , en je schrikt
toch wel ff van de vonk , die " tikt " wel ff naar de massa , doe er anders ook ff een weerstand
bij tussen .
Nu spring ik nog ff naar een andere hobby , ik ben nl ook Radio Zend Amateur , ha denken
nu velen , weer zo'n figuur met een bakkie of die plaatjes zit te draaien op 103.2 Mhz .
Nou nee dus , ik heb een dik boek door geworsteld ( ben geen elektro technicus )
en daarna examen gedaan bij AT ( Agentschap telecom ) dat was vroeger RCD .
Na dat examen ( met goed gevolg afgelegd dan ) mag je zelf zenders bouwen voor
frequenties speciaal voor de zendamateurs , ik zal eens 1 roepen 145.750 Mhz ( 2 mtr band )
en er was al iemand die over zendbuizen begon , mijn 1ste zelfbouw project voor mijn zendhobby
was een eindtrap ( versterker voor Hoog frequent ) met QQE 06-40 buizen , en dat draaide op
800 Volt gelijkspanning , en die heeft me eens een beste tik gegeven mag ik wel zeggen .
Wat er precies aan de hand was weet ik niet , maar ik heb meer dan een half jaar veel last gehad
van mijn schouder ( die in verbinding staat met je hand , waar ik de klap op kreeg )
er kan iets beschadigd zijn geweest , of ik heb zo hard terug getrokken ( schrik reactie )
dat ik zo'n beetje de arm uit mijn kom had , ik weet het niet , het was wel ( lang ) pijnlijk .
en zo kom je van het ene in het andere bouwen , daarom ook buizen audio versterkers ,
ben geen expert , vind buizen iets "magisch" hebben , waar ik als kind al fan van was , vanaf mijn
2e jaar draaide ik platen op een radio meubel uit 1957 , een blaupunkt , die mijn ouders hadden ,
met een deksel erboven op , waar de platenspeler onder zat , ik was "fan" van Dave Berry toen ik
2 jaar was , ik draaide steeds , This strange effect ( ok Wikipedia liefhebbers , nu weten jullie ook
mijn leeftijd )
mvg
Hans
Oja , de HG-LL-26
is nog steeds te koop