Zaterdag 25 november 2017 was het dan eindelijk zover, tijd voor REVANCHE....
Vorig jaar hadden we voor het eerst de Moustache Classic gereden, en dat viel niet mee, De MC is een rally die mee telt voor het belgische VAS classic kampioenschap, sterker, hier valt vaak pas de beslissing voor het kampioenschap, zie hier voor een verslag.
De MC kent geen verschillende klassen, iedereen rijdt dus dezelfde klasse, dezelfde opdracht, er wordt alleen onderscheid gemaakt in de auto waarmee je je in schrijft. Oldtimer ( t/m 1986), Youngtimer (1987 - 2001) of toertimer.
Ook het reglement en de spelregels zijn in België behoorlijk verschillend met Nederland, hier wordt veel met bolleke-pijl gewerkt, en dat zit soms heel venijnig in elkaar. Soms met afstanden, maar meestal zonder, soms met werkelijke situatie maar meestal gestileerd. De ene keer is een volgende situatie er al na enkele meters, en daarna rijdt je weer kilometers naar een volgende situatie, erg lastig.
Ook wordt er wel eens met de volgorde van de bolleke-pijl opdrachten geknoeid. Al met al erg opletten dus.
Vorig jaar waren we met ruim 1000 strafpunten ergens rond de 70e plaats van de ruim 100 overall geëindigd, dat moet beter kunnen vonden wij.
Deze rally is verdeeld over drie etappes en beslaat in totaal ongeveer 240km wat je in 7 en een half uur moet afronden (als je alles goed doet).
Vol goede moed starten we zaterdagmorgen om 10:42 (ja de start is altijd laat) met startnummer 72. Het eerste deel bolleke pijl gaat goed en we komen dan ook redelijk op tijd aan bij de eerste regularity.
Oh ja, regularity, dat kennen we in NL niet, daar wordt je op de seconde nauwkeurig gestart en dien je het komende deel ( tussen x en xx kilometer, maar dat is geheim) met een opgegeven gemiddelde snelheid te rijden. in de meeste gevallen 36km/u. Ook bij de finish wordt je tijd met een lichtsluis op de seconde nauwkeurig genomen.
De opdracht bij deze regularity is "ingetekende lijn", lijkt simpel maar dat is het niet. in de ingetekende lijn worden lussen en gekke hoekjes opgenomen die je exact moet nemen, anders mis je waarschijnlijk een controle.
Maar goed, wij worden gestart, en bij de eerste linksaf schiet Petra een stukje te ver door, dus in de R en een stukje terug. Dat ging gepaard met een hevig krijsend schurend metaal op metaal geluid. Klonk echt heel erg. Ik meende eerder ook al iets gehoord te hebben wat absoluut niet goed klonk, zou de Pastellblauer ons nu dan toch in de steek laten?????
Ik spring uit de auto en laat Petra stukjes vooruit en achteruit rijden terwijl ik buiten luister. Het krijsende geluid komt bij het linkervoorwiel vandaan en is achteruit zeer veel heftiger als vooruit. Buiten de auto hoort het zich echt verschrikkelijk aan, maar iets wat zo plots komt kan nooit ernstig zijn denk ik, zal wel een steentje zijn wat tussen de klauw en schijf is komen te zitten.
We besluiten lekker verder te gaan en het krijsende geluid maar te negeren, en samen met de steeds maar luider piepende aanjager kan dat er nog wel bij.
We rallieen dus vrolijk verder. De regularity is wel verprutst met -7,8 (7,8 km/u onder de benodigde 36km/u). Verder verloopt het ruim 3 uur durende ochtend deel eigenlijk voor ons gevoel best wel goed. We rijden ons nergens vast, zien redelijk veel controles en ook het tempo zit er lekker in.
De uitgezette route voert ons over veel leuk onverhard en verharde landwegen, echt een TOP deel!
De te behalen gemiddelde snelheid ligt ook een stuk hoger als wat wij in NL gewend zin. Gemiddeld komen we bij elke TC (tijd controle) ruim 5 minuten te laat, en aangezien er in deze ochtend 5 zitten halen we daarmee nog eens 29 strafpunten op.
Pauzeplaats is de totaal ongeschikte BMW garage Beliën in Lommel, ik snap niet hoe men in een BMW showroom meent ruim 200 mensen van welverdiende pauze en lunch te moeten laten genieten. maarja, wij besluiten maar in de auto te pauzeren.
Na 3 kwartier moeten we alweer verder. Het eerste uur van de tweede etappe speelt zich volledig af op het grote industrie terrein in Lommel. Moeilijke bolleke-pijl opdrachten in een saaie omgeving.
Zelfstart RT waar we door een vreselijke fout veel te laat aan komen, ja met bolleke pijl is het som lang (tevergeefs) zoeken naar de volgende situatie.
Zo komen we nog een paar keer langs de ZF fabriek waar onze BMW317 zijn werktijd doorbrengt.
Na Lommel gaat het dan met leuke kaart opdrachten zoals ingetekende lijn en pijlenrit richting de Scoutsrally nabij Neerpelt voor een 2e pauze.
Rallygebied van deze 2e etappe is niet echt gewelding, industrie terrein bij Lommel en Neerpelt zijn niet echt leuke gebieden.
Deze 2e etappe hebben we echt verprutst, maar de uitslag van deel 1 hangt er al, 47e met 136,8 strafpunten.
Inmiddels is het donker geworden, en gaan de kappen van de verstralers. Vol goede moed beginnen we aan de 3e etappe. Rijden in het donker gaat ons best goed af, en dat blijkt want na korte tijd hebben we een paar hardnekkige volgers achter ons hangen die we tot de finish niet meer kwijt raken. Dit derde deel zit vol leuker kaartlees opdrachten zoals BARIL, puntenrit en ingetekende blinde lijn. Nu wel weer leuk rally gebied zoals de achelse kluus.
Op één plek lopen we tijdens het laatste stukje bolleke pijl vast, en we zijn daar niet de enigste. Het weggetjes staat vol met verdwaasde zoekende rallieers die de weg kwijt zijn. Even goed kijken op de GPS kaart op m'n tablet (ja hier mag je met GPS hulpmiddelen rijden) vind ik de oplossing, en met een sliert auto's achter ons aan rijden we naar de finish.

Snel inklokken want we zijn weer te laat.
Daarna kijken we op het informatie bord waar de stand na etappe 2 hangt, niet goed, we zijn gezakt naar plek 59 met inmiddels 417,8 strafpunten. Wachten op de einduitslag doen we lekker thuis met een welverdiende tripel en witte wijn moe maar voldaan op de bank.
De dag daarna is de einduitslag al gepubliceerd, en dankzij een goede 3e etappe hebben we een 48e plek met 504,8 strafpunten overall behaald, dat is een halvering ten opzichte van 2016.
in het Oldtimer klassement staan we zelfs 24e van de 60 oldtimer equipes.
Wij zijn heel tevreden met deze uitslag, Moustache Classic is toch van een heel andere orde.
Oh ja, dat krijsende geluid hebben we na een half uurtje niet meer gehoord, dus zal het inderdaad een steentje geweest zijn.
Een paar plaatjes heb ik nog wel geschoten:
Het bord bij dit weggetje lijkt mij overbodig:

een paar BMW tjes:




Ja ook deze CS moest er aan geloven en zag er na 2 etappes heel anders uit.
Ford Anglia door de startboog

een paar celica's:

aan deze eend moest nog even gesleuteld worden vlak voor de start:

na de 2e etappe:

Moustache classic 2018? jazeker