Pastellblauer's E12 avonturen
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Een Duster?? Als leasekonijn? Wel wat anders dan een Mz6.
Lekkage aan de bak pak je aan bij de blokwissel??
Lekkage aan de bak pak je aan bij de blokwissel??
Last edited by uwbuurman on Wed Jul 03, 2019 9:12 pm, edited 1 time in total.
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Duster, ja ik weet het, maar kost de helft en is gewoon een praktische wagen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Mooi verslag Rob!
Zo een Duster is wel vrij simpel qua auto.
Maar wat er niet opzit kan niet stuk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
Ik heb de duster, en ook de jeti, altijd al een coole auto gevonden, de nieuwe duster eens bekeken in de showroom, maar daar zitten meer opties op als wat ik nu op de mazda 6 heb. Niet dat ik daar wat om geef, behalve climate control, dat moet er wel op zitten en kan dus ook gewoon op de duster.bmw e12 e21 wrote: Thu Jul 04, 2019 8:43 pm Mooi verslag Rob!
Afwerking interieur is wel allemaal hard plastik, maar je krijgt veel auto voor dat geld, en ook nog eens een behoorlijk goed uitzicht rondom.
Dat is bij veel moderne suvjes ver te zoeken, CX3 bijvoorbeeld heeft zulke kleine raampjes, daar zie je echt niks door.
Dat het zicht nooit zoals bij de E12 zal worden, dat snap ik, maar ik mis het wel.
Ook de instap bij moderne wagens is soms echt een probleem, auto's worden steeds breder, en daardoor zit de stoel steeds verder naar binnen.
In/uit stappen in de Mazda is nu soms erg lastig voor mij, afhankelijk van hoeveel last van de reuma heb.
Bij de BMW daarintegen nooit last.
De nieuwe zat sowieso iets moeten worden waarin het gemakkelijk in/uit stappen is. En uiteraard geschikt om de Titan royaal mee te kunnen sleuren.
Motorisch is er niks mis met de duster, er zit een 1300Tce motor in, ontwikkelong van Renault en Mercedes. 150 paardjes en 250nm bij 1700rpm (lijkt wel een diesel)

- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Wow, dan heeft Renault zen DACIA´s goed up to date gemaakt!
Ik vind de DUSTER veruit het mooiste model van het gamma.
Enige nadeel van de renault motoren TCE is dat ze vrij veel verbruiken.
Dat was met onze clio alvast zo.
Maar dat kan ondertussen ook verbeterd zijn.
Ik vind de DUSTER veruit het mooiste model van het gamma.
Enige nadeel van de renault motoren TCE is dat ze vrij veel verbruiken.
Dat was met onze clio alvast zo.
Maar dat kan ondertussen ook verbeterd zijn.
grt Remy
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Je overwegingen zijn helder en dan moeten er keuzes gemaakt worden met het koppie in plaats van met het hart hè. Ik zou wel eea gaan proefrijden, ik vind zelf veel van dat spul levensgevaarlijke waggelende en onderstuurde boten zijn (vriendelijke modus weer aan haha) en ik verwacht eigenlijk dat de Yeti of bijv. een Ford Ecosport (proest) dat beter onder controle heeft dan de Duster. Ik heb niet heel veel van dat soort spul zelf gereden maar vind de Qashqai en PHEV in elk geval ernstig onder de maat presteren maar dat vloeit ongetwijfeld ook voort uit het feit dat je doorgaans in compleet andere auto's rijdt.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
Horror story
Toch maar eens wat moed verzameld en een begin gemaakt aan de reparaties die nodig zijn in het linker vloer/schutbord gedeelte van de Pastellblauer.
Eerst de wagen opgebokt en het linker voorwiel eraf. Profiel op de bans is aan de binnenzijde wat meer weggesleten, uitlijning is dus niet helemaal perfect, ze zal een beetje meer toe-in moeten hebben.
Wat er nog goed uit ziet zijn de remschijf/klauw, maar als je daar langsheen kijkt, dan ziet het er eng uit in de linkerwielbak:

Ook hoger ziet het er niet best uit, lastige locatie, aan de andere kant van de blikresten zit namelijk heel veel kabelwerk:

Daarna de binnenkant eens leeg geruimd om voldoende ruimte voor de werkzaamheden te creëren, dus stoel eruit, middenconsole afbreken en aan de kant, stuur en pinker weg, en de pedalen eruit genomen.
De montageplaat voor de pedalerie kan hopelijk blijven zitten, want als die eruit moet, dat is veel extra werk.
Verrassing: het gaspedaal werd door het tapijt op zijn plaats gehouden, zat dus helemaal los, en eenmaal weggenomen keek je zo door de vloer heen. BMW tapijt is van top kwaliteit!!

Daarna kon het tapijt aan de kant gelegd worden en kwam er zicht op de vloerdelen.
De vloerpan achter lijkt nog helemaal in tact, hierop zit geen bitumen maar een isolatie mat die helemaal vergaan was, het bruine spul dat je hier ziet is geen roest, maar isolatie resten:

Ook de consoles waarop de stoel zit heb ik uit de wagen genomen, hieraan is ook werk, ze zijn aan de achterzijde een beetje ingezakt en kunnen wel wat versterking gebruiken.
Bij de voorste vloerpan is moeilijk in te schatten hoeveel hiervan nog intact is, hierop is wel bitumen aangebracht die één en ander verhullen, maar aan de buitenzijde ziet deze vloerpan er behoorlijk aangetast uit:

Tegen het schutbord liggen dikke isolatie matten die veel ellende kunnen verhullen, nadat deze isolatie matten weggenomen zijn openbaart zich een schutbord dat naar mijn mening nooit door APK had mogen komen, wat heb ik toch een lieve APK keurmeester
Gaten waar niet alleen vuisten maar voeten doorheen passen, veel werk openbaart zich hier. Wonderbaarlijk is het allemaal wel kurkdroog:

Volgende klus wordt het verwijderen van de bitumenmat en bodembescherming (of wat daarvan nog over is), en dan zien we waarschijnlijk nog veel meer ellende tevoorschijn komen.
Toch maar eens wat moed verzameld en een begin gemaakt aan de reparaties die nodig zijn in het linker vloer/schutbord gedeelte van de Pastellblauer.
Eerst de wagen opgebokt en het linker voorwiel eraf. Profiel op de bans is aan de binnenzijde wat meer weggesleten, uitlijning is dus niet helemaal perfect, ze zal een beetje meer toe-in moeten hebben.
Wat er nog goed uit ziet zijn de remschijf/klauw, maar als je daar langsheen kijkt, dan ziet het er eng uit in de linkerwielbak:

Ook hoger ziet het er niet best uit, lastige locatie, aan de andere kant van de blikresten zit namelijk heel veel kabelwerk:

Daarna de binnenkant eens leeg geruimd om voldoende ruimte voor de werkzaamheden te creëren, dus stoel eruit, middenconsole afbreken en aan de kant, stuur en pinker weg, en de pedalen eruit genomen.
De montageplaat voor de pedalerie kan hopelijk blijven zitten, want als die eruit moet, dat is veel extra werk.
Verrassing: het gaspedaal werd door het tapijt op zijn plaats gehouden, zat dus helemaal los, en eenmaal weggenomen keek je zo door de vloer heen. BMW tapijt is van top kwaliteit!!

Daarna kon het tapijt aan de kant gelegd worden en kwam er zicht op de vloerdelen.
De vloerpan achter lijkt nog helemaal in tact, hierop zit geen bitumen maar een isolatie mat die helemaal vergaan was, het bruine spul dat je hier ziet is geen roest, maar isolatie resten:

Ook de consoles waarop de stoel zit heb ik uit de wagen genomen, hieraan is ook werk, ze zijn aan de achterzijde een beetje ingezakt en kunnen wel wat versterking gebruiken.
Bij de voorste vloerpan is moeilijk in te schatten hoeveel hiervan nog intact is, hierop is wel bitumen aangebracht die één en ander verhullen, maar aan de buitenzijde ziet deze vloerpan er behoorlijk aangetast uit:

Tegen het schutbord liggen dikke isolatie matten die veel ellende kunnen verhullen, nadat deze isolatie matten weggenomen zijn openbaart zich een schutbord dat naar mijn mening nooit door APK had mogen komen, wat heb ik toch een lieve APK keurmeester
Gaten waar niet alleen vuisten maar voeten doorheen passen, veel werk openbaart zich hier. Wonderbaarlijk is het allemaal wel kurkdroog:

Volgende klus wordt het verwijderen van de bitumenmat en bodembescherming (of wat daarvan nog over is), en dan zien we waarschijnlijk nog veel meer ellende tevoorschijn komen.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:39 pm, edited 1 time in total.

- uwbuurman
- E21 VIP

Ja, daar is wel wat hulp nodig, voor de trouwe blauwe. Die bitumen wel warm maken, maar het blik niet te, dan willen ze er wel af, als ze te warm worden worst het een smeerboel. Ik maakte het doorgaans goed heet en dan heel even afkoelen, dan kwam de boel je bijna tegemoet. Maar als het mooi roest daarachter, dan wil het zo wel los, met een plamuurmes.
Het is wel "grappig" om te zien dat het dezelfde plekken zijn als bij een e21. Die vloerpan achter is bijna nooit rot, die hoeken bij het schutbord naast het plastic modderflapje zoveel te meer.
Ik ben met je eens dat die keurmeester wel heel ruim kijkt, als er een steekproef was gekomen was het niet mooi afgelopen...
Het is wel "grappig" om te zien dat het dezelfde plekken zijn als bij een e21. Die vloerpan achter is bijna nooit rot, die hoeken bij het schutbord naast het plastic modderflapje zoveel te meer.
Ik ben met je eens dat die keurmeester wel heel ruim kijkt, als er een steekproef was gekomen was het niet mooi afgelopen...
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Poeh! Ja ik kan me voorstellen dat het een tegenvaller is, maar aan de andere kant ook wel een beeld dat je maar al te vaak ziet bij dat oude spul van ons. Eerst verder inventariseren en dan een plan maken?
Regards/groeten, Jeroen
Even doorbijten, en dan komt dat wel goed, is niets onoverkomelijk...
Trouwens vorig weekend met een paar kameraden de 4-landentoer gedaan die je had opgenomen via wikiloc.
Zeer mooie route, we hebben er van genoten! Ik post nog wel wat foto's
Trouwens vorig weekend met een paar kameraden de 4-landentoer gedaan die je had opgenomen via wikiloc.
Zeer mooie route, we hebben er van genoten! Ik post nog wel wat foto's
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
Gaaf man, kijk dat zijn de leuke dingenNick1984 wrote: Wed Jul 17, 2019 11:45 pm Even doorbijten, en dan komt dat wel goed, is niets onoverkomelijk...
Zeer mooie route, we hebben er van genoten! Ik post nog wel wat foto's![]()

- BertjeConti
- E21 Mad
En weer verder,
Om een beetje meer ruimte bij de A stijl te krijgen toch maar het voorscherm verwijderd. Eigenlijk wilde ik dat voorscherm graag op zijn plek laten zitten omdat:
1) bij verwijderen de nu nog nette aansluiting bij de koplampen kapot gemaakt moet worden.
2) je niet weet wat voor ellende er dan weer tevoorschijn komt, en dit geen restauratie project is.
Alle schroeven gingen zonder problemen los, alsof ze er gisteren in gedraaid waren (hoe is het toch mogelijk)
Dat was wel anders bij de 4 kruiskopjes waarmee het plastic binnenschermpje mee tegen het schutbord zit, die heb ik alle 4 moeten wegflexen.
Dan zit het scherm nog met 1 laspropje voor bij de koplampaansluiting vast, waar je met een gewone flex onmogelijk bij komt. Zelfs met de dremel is dit laspropje niet bereikbaar zonder eerst de bumper te moeten verwijderen.
Maar uiteindelijk lag het scherm eraf. Het scherm heeft alleen wat rottigheid helemaal onderaan bij de dorpel aansluiting, dat is gemakkelijk te repareren.

De Keienvanger heeft een paar roestgaatjes net onder de overgang van scherm naar keienvanger, normaal verscholen achter de bumper, ook gemakkelijk te fixen.
Verder is er geen extra rottigheid tevoorschijn gekomen, het binnenscherm is gewoon overal OK, alleen een paar plekjes waar de coating en bescherming weg is moet bijgewerkt worden, maar helemaal geen laswerk in dit gebied. GELUKKIG !!

Ook de dorpel (binnen en buitenzijde) is gewoon goed, nergens doorgeroest, dus ook geen laswerk aan de dorpel nodig.
Laswerk blijft dus beperkt tot schutbord en vloer, maar dat is dan wel veel.

Om een beetje meer ruimte bij de A stijl te krijgen toch maar het voorscherm verwijderd. Eigenlijk wilde ik dat voorscherm graag op zijn plek laten zitten omdat:
1) bij verwijderen de nu nog nette aansluiting bij de koplampen kapot gemaakt moet worden.
2) je niet weet wat voor ellende er dan weer tevoorschijn komt, en dit geen restauratie project is.
Alle schroeven gingen zonder problemen los, alsof ze er gisteren in gedraaid waren (hoe is het toch mogelijk)
Dat was wel anders bij de 4 kruiskopjes waarmee het plastic binnenschermpje mee tegen het schutbord zit, die heb ik alle 4 moeten wegflexen.
Dan zit het scherm nog met 1 laspropje voor bij de koplampaansluiting vast, waar je met een gewone flex onmogelijk bij komt. Zelfs met de dremel is dit laspropje niet bereikbaar zonder eerst de bumper te moeten verwijderen.
Maar uiteindelijk lag het scherm eraf. Het scherm heeft alleen wat rottigheid helemaal onderaan bij de dorpel aansluiting, dat is gemakkelijk te repareren.

De Keienvanger heeft een paar roestgaatjes net onder de overgang van scherm naar keienvanger, normaal verscholen achter de bumper, ook gemakkelijk te fixen.
Verder is er geen extra rottigheid tevoorschijn gekomen, het binnenscherm is gewoon overal OK, alleen een paar plekjes waar de coating en bescherming weg is moet bijgewerkt worden, maar helemaal geen laswerk in dit gebied. GELUKKIG !!

Ook de dorpel (binnen en buitenzijde) is gewoon goed, nergens doorgeroest, dus ook geen laswerk aan de dorpel nodig.
Laswerk blijft dus beperkt tot schutbord en vloer, maar dat is dan wel veel.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:38 pm, edited 1 time in total.

- uwbuurman
- E21 VIP

Jee, dat is wel bijzonder, ze zijn vaak ook op die driehoek achter het spatbord rot, maar dit is erg netjes. En die keienvanger valt me mee, de onderzijde spatbotden valt me mee. Maar goed, allemaal.wel.twee uurtjes hier en twee uurtjes daar. En dan die bodem, dus al met al heb je wel een paar dagen werk gevonden en dan heb je alleen het laswerk klaar. Maar het is niet onoverkomelijk en heel eerlijk ook geen schuld van de auto, met 42 jaar en een tamelijk zwaar, semi dagelijks leven.
Ben benieuwd hoe dat laspropje of rupsje dan zit, aan de voorzijde van dat spatbord. En zit die keienvanger nou ook gekit aan het front? Zeg maar bovenop aan de voorzijde, achter de bumper?? Ik zou daar wel graag wat details van willen zien. Mijn e12 project is aan het opstarten, namelijk. De frituurpan is al kaal van binnen, nu nog onderstel en bak en motor en dan is hij klaar voor de ijzerboer.
Ben benieuwd hoe dat laspropje of rupsje dan zit, aan de voorzijde van dat spatbord. En zit die keienvanger nou ook gekit aan het front? Zeg maar bovenop aan de voorzijde, achter de bumper?? Ik zou daar wel graag wat details van willen zien. Mijn e12 project is aan het opstarten, namelijk. De frituurpan is al kaal van binnen, nu nog onderstel en bak en motor en dan is hij klaar voor de ijzerboer.
- BertjeConti
- E21 Mad
Ik zat wat detail fotokes maken, keienvanger kan ik je weinig over zeggen. Die ga ik niet loshalen.uwbuurman wrote: Thu Jul 18, 2019 9:27 am