Bij het hoofdstuk techniek had ik de vraag gesteld "of iemand een elektrische schema had van een E21 320/4 en liet daar wat foto's zien van mijn nieuwe project. Inmiddels heb ik mooie kopieën van Jeroen gekregen en hij vroeg daarbij om het project op de juiste locatie neer te zetten zodat collega's de vorderingen eventueel kunnen volgen.
Het is voor mij weer een nieuw project. Heb hiervoor al een paar andere projecten gedaan, waaronder 2 E9's. Beide complete restauraties op een basis van een 3.0 csi. Eén met een M38B36 motor (E34 M5) en de andere met een M106 motor. (witte batmobile). De laatste heeft wel eens op een Sharknose meeting gestaan.
De basis van mijn project is een E21 320/4 uit 1975. Deze zal later door het leven gaan als "The Flying Brick" 320 gruppe 5.
Aanpassingen: ophangingsdelen van een E36 Compact, Originele motor wordt voorzien van een turbo, VEMS motormanagementsysteem, streef naar 225 kw en dit alles met een kenteken.
Het project is al weer 2 jaar aan de gang en zal nog zeker 2 jaar voortduren. Mocht je een vraag hebben, opmerking of briljant idee hoor ik het graag.
En bij wat serieuze vorderingen zal ik hier wat foto's plaatsen. Naast deze hobby werk ik ook nog en is tijd wel eens een probleempje.
Resume:
De e21 heeft een paar uur in een oven gestaan, waardoor alles verbrand. Door de gelijkmatige verwarming veranderd de structuur niet en aangezien er destijds geen hoogwaardige staalsoorten werden gebruikt is de staalkwaliteit niet achteruit gegaan.
Daarna wordt ie licht nagestraald. Slijpen en lassen van de vergaande delen en aanpassingen. Rolkooi erin, licht nastralen, schooperen en spuiten in de ep. Hierna zwart gespoten. Tussendoor ophanging pas gemaakt en kan hij nu bijna op de wielen staan.
In de tussentijd pluizen we de kabelboom na op onderdelen die er niet meer in terugkomen en houden we rekening net de motorbekabeling. Van de motor gebruik ik alleen het draaiende gedeelte.









Groet, André