Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Vandaag werd het nieuwe kleppendeksel geleverd. Kwam gewoon via PostNL. Het nieuwe deksel wordt geleverd met een nieuwe set pakking, dus daar heb ik er nu weer een van over. Aangezien het geen zin heeft om die acht jaar te laten liggen wil ik er tegen kostprijs wel afstand van doen. Dus diegene die nog een M54 kleppendeksel pakking zoekt ….

T.o.v. het oude deksel is het nieuwe deksel van veel betere kwaliteit. Het plastic is bij lange na niet zo hard/broos; een duidelijk teken dat de weekmakers in het oude deksel volledig verdwenen zijn. Daardoor paste het nieuwe deksel ook beter. Na een klein uurtje werk zat het nieuwe deksel erin. Tegelijkertijd heb ik de vijftien afdichtringen onder de boutjes van het deksel vernieuwd. De oude waren op zich nog wel in orde, maar had ze toch mee besteld.

Na nog wat kleine afrondende werkzaamheden was het tijd om de motor te starten. De eerste slagen waren nog wat onregelmatig, maar dat is logisch omdat de oliedruk eerst opgebouwd moest worden voordat er voldoende olie in de leeggelopen Vanos cylinders stroomt. Maar ik merk wel verschil; een eerste voorzichtige indruk is dat de motor nu een orde regelmatiger loopt; hick-ups kan ik niet meer waarnemen; evenals vermogensverlies onderin niet meer. Wel , maar dat was een keer vrij snel na het wegrijden, sloeg de motor bij stationair rijden af. Kan een ander issue zijn, maar verder merk ik wel een duidelijk verschil. Brandstof verbruik .... ? Geen idee, let ik niet op.

Wat een verzameling aan uitgeharde O-ringen wel niet kan veroorzaken.
T.o.v. het oude deksel is het nieuwe deksel van veel betere kwaliteit. Het plastic is bij lange na niet zo hard/broos; een duidelijk teken dat de weekmakers in het oude deksel volledig verdwenen zijn. Daardoor paste het nieuwe deksel ook beter. Na een klein uurtje werk zat het nieuwe deksel erin. Tegelijkertijd heb ik de vijftien afdichtringen onder de boutjes van het deksel vernieuwd. De oude waren op zich nog wel in orde, maar had ze toch mee besteld.
Na nog wat kleine afrondende werkzaamheden was het tijd om de motor te starten. De eerste slagen waren nog wat onregelmatig, maar dat is logisch omdat de oliedruk eerst opgebouwd moest worden voordat er voldoende olie in de leeggelopen Vanos cylinders stroomt. Maar ik merk wel verschil; een eerste voorzichtige indruk is dat de motor nu een orde regelmatiger loopt; hick-ups kan ik niet meer waarnemen; evenals vermogensverlies onderin niet meer. Wel , maar dat was een keer vrij snel na het wegrijden, sloeg de motor bij stationair rijden af. Kan een ander issue zijn, maar verder merk ik wel een duidelijk verschil. Brandstof verbruik .... ? Geen idee, let ik niet op.
Wat een verzameling aan uitgeharde O-ringen wel niet kan veroorzaken.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 2:18 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Wel handig dat je bij de dubbel vanos de zaak niet opnieuw op "tijd" hoeft te zetten na verwijdering van de vanos unit.
En weer lekker fris onder de kap
En weer lekker fris onder de kap

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
De indruk van gisteren dat de motor soepeler, rustiger en gretiger op gaswisselingen is kan ik na vandaag echt bevestigen. Wel is het zo dat het sporadisch afslaan zich vandaag weer heeft voorgedaan, alleen kan ik het scenario waaronder dit gebeurt beter duiden.
I.c.m. scherpere stuuruitslagen en het tot stationair terug laten vallen van de motor zakt het toerental tot bijna 500RPM. Meestal blijft de motor lopen, maar zo af en toe zakt hij net wat verder weg dat de motor afslaat. De oorzaak daarvan weet ik niet. Wellicht is de PAS pomp aan zijn einde, wellicht is het een sensortje dat een te zwak signaal afgeeft. Maar foutmodes zie ik niet.
Maar de veel rustiger loop en gretiger reageren op het gaspedaal zijn duidelijk winstpunten van deze VANOS revisie.
I.c.m. scherpere stuuruitslagen en het tot stationair terug laten vallen van de motor zakt het toerental tot bijna 500RPM. Meestal blijft de motor lopen, maar zo af en toe zakt hij net wat verder weg dat de motor afslaat. De oorzaak daarvan weet ik niet. Wellicht is de PAS pomp aan zijn einde, wellicht is het een sensortje dat een te zwak signaal afgeeft. Maar foutmodes zie ik niet.
Maar de veel rustiger loop en gretiger reageren op het gaspedaal zijn duidelijk winstpunten van deze VANOS revisie.
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
Kijk, dat zijn goede berichten, dat de vanos revisie zijn vruchten afwerpt.
Ik denk dat je zo'n verschil bij een automaat veel minder merkt, zoals in mijn geval dus.
Normaliter zou de ECU toch direct het stationair toerental moeten bijregelen als de motor bijvoorbeeld extra belast wordt door de PAS pomp of airco pomp, misschien doet de stationair luchtregelschuif zijn werk niet meer soepeltjes.
Ik denk dat je zo'n verschil bij een automaat veel minder merkt, zoals in mijn geval dus.
Normaliter zou de ECU toch direct het stationair toerental moeten bijregelen als de motor bijvoorbeeld extra belast wordt door de PAS pomp of airco pomp, misschien doet de stationair luchtregelschuif zijn werk niet meer soepeltjes.

De stationair toerental regelaar kon door het opgebouwde vervuiling i.d.d. niet meer vrij bewegen. Ik heb deze gisteravond schoongemaakt en nu klokt hij wel weer. Eerste smoke-test ok, maar knock-knock - touch wood, hopelijk blijft het goed.BertjeConti wrote: Thu Jul 15, 2021 10:28 pm..... misschien doet de stationair luchtregelschuif zijn werk niet meer soepeltjes.
Nou nog de pompjes van het ruitenwisser reservoir vervangen. Deze komen dinsdag.
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
Bekende kwaal van de luchtregelschuiven.raymondw wrote: Sun Jul 18, 2021 12:05 pmDe stationair toerental regelaar kon door het opgebouwde vervuiling i.d.d. niet meer vrij bewegen. Ik heb deze gisteravond schoongemaakt en nu klokt hij wel weer. Eerste smoke-test ok, maar knock-knock - touch wood, hopelijk blijft het goed.BertjeConti wrote: Thu Jul 15, 2021 10:28 pm..... misschien doet de stationair luchtregelschuif zijn werk niet meer soepeltjes.
Nou nog de pompjes van het ruitenwisser reservoir vervangen. Deze komen dinsdag.
Pompjes zitten op een niet logische plek. Er bestaan 2 verschillende types met verschil in de electrische connector. Ik had uiteraard de verkeerde.

O.b.v. een drietal woon-werk verkeer tripjes (Nijverdal - Enschede)BertjeConti wrote: Sun Jul 11, 2021 5:57 pm Mooi werk weer Raymond, ben benieuwd naar het resultaat straks.
Bij mijn M52 merk ik overigens zo goed als niks van de vanos revisie die ik een paar weken geleden gedaan heb.
- Ik merk geen verbetering in brandstof gebruik.
- Aanrijd zwakte onderin het toerentalgebied is verdwenen.
- Afslaan van de motor na transitie van deellast na stationair heeft zich niet meer voorgedaan (geen relatie tot VANOS, maar wel tot ICV).
- Motor souplesse is sterk toegenomen (lineaire acceleratie onder normale dagelijkse bedrijfsomstandigheden).
- De wat bruine brom onderin het toerental gebied kan ik niet meer waarnemen.
Carpe Diem, Raymond
Kort geleden stopte de ruitenwissersproeiers van de voorruit van de E39 ermee. Die van achterruit was al wat langer dood, maar omdat die pompjes bij de E39 niet zo toegankelijk zijn had ik daar geen haast mee. Maar nu ook de pomp van de ruitenwissersproeiers van de voorruit het tijdige voor het eeuwige had verwisseld was het tijd om daar wat aan te doen. Daarvoor moet allereerst het rechter voorwiel en de afdekplaat van de wielkuip eraf.

De pompjes heb ik afgelopen vrijdag besteld en die kwamen afgelopen dinsdag per post binnen. De touring is voorzien van drie pompjes; een voor de voorruit, een voor de achterruit en een voor de hogedruk sproeiers van de koplampen. Deze laatste werkte nog wel, dus die laten we zitten.

Na achttien jaar verzamelt er behoorlijk wat vuil achter de wielkuipen, dus eerst even schoonmaken en conserveren. De staat van het metaal viel me niet tegen; een paar blaasjes, meer niet. Ter vergelijking, de voor schermen van de E34S zagen er in 2013 iets slechter uit, en die auto heeft geen winter en geen zout gezien. Zegt wel wat over de kwaliteit van een E39!

Nieuwe pompjes erin, aansluiten, testen en klaar.

Het pompje van de intensieve reiniging blijkt ook te zijn overleden, die heb ik niet liggen, dus wordt nabesteld. Net als de andere pompjes heb ik deze met een lab-voeding getest; bij het energizen springt de voeding in zijn stroombegrenzing (2A), dus het is veilig om te veronderstellen dat het draaiwerk helemaal vast zit.

Verder heb ik de bougies vervangen. Deze hebben er nu 38 maanden en (op een paar honderd kilometer na) veertigduizend kilometer opzitten. BMW beweert wel dat ze langer in bedrijf kunnen blijven, maar 'better to be safe then sorry'. Die van cilinder #1 is ietsje vervuild met olie, maar die vindt zijn oorsprong in de VANOS revisie toen een klein beetje olie in het bougiegat van de eerste cilinder terecht is gekomen.

En ter vergelijking, de bougie van cilinder #6 bij 227724km (mei 2018) en bij 267275km (vandaag). Ziet er aardig identiek uit. Aangezien dat ook voor de andere bougies geld is dat een aanwijzing dat de kwaliteit van de verbranding nog prima in orde is.

Morgen naar Oostenrijk; omdat de A61 dicht zit zal de A3 en de A45 wel overbelast zijn. Daarom rijden we via de A30, A33 naar de A44 en vandaaruit de A7 naar Ulm.
De pompjes heb ik afgelopen vrijdag besteld en die kwamen afgelopen dinsdag per post binnen. De touring is voorzien van drie pompjes; een voor de voorruit, een voor de achterruit en een voor de hogedruk sproeiers van de koplampen. Deze laatste werkte nog wel, dus die laten we zitten.
Na achttien jaar verzamelt er behoorlijk wat vuil achter de wielkuipen, dus eerst even schoonmaken en conserveren. De staat van het metaal viel me niet tegen; een paar blaasjes, meer niet. Ter vergelijking, de voor schermen van de E34S zagen er in 2013 iets slechter uit, en die auto heeft geen winter en geen zout gezien. Zegt wel wat over de kwaliteit van een E39!
Nieuwe pompjes erin, aansluiten, testen en klaar.
Het pompje van de intensieve reiniging blijkt ook te zijn overleden, die heb ik niet liggen, dus wordt nabesteld. Net als de andere pompjes heb ik deze met een lab-voeding getest; bij het energizen springt de voeding in zijn stroombegrenzing (2A), dus het is veilig om te veronderstellen dat het draaiwerk helemaal vast zit.
Verder heb ik de bougies vervangen. Deze hebben er nu 38 maanden en (op een paar honderd kilometer na) veertigduizend kilometer opzitten. BMW beweert wel dat ze langer in bedrijf kunnen blijven, maar 'better to be safe then sorry'. Die van cilinder #1 is ietsje vervuild met olie, maar die vindt zijn oorsprong in de VANOS revisie toen een klein beetje olie in het bougiegat van de eerste cilinder terecht is gekomen.
En ter vergelijking, de bougie van cilinder #6 bij 227724km (mei 2018) en bij 267275km (vandaag). Ziet er aardig identiek uit. Aangezien dat ook voor de andere bougies geld is dat een aanwijzing dat de kwaliteit van de verbranding nog prima in orde is.
Morgen naar Oostenrijk; omdat de A61 dicht zit zal de A3 en de A45 wel overbelast zijn. Daarom rijden we via de A30, A33 naar de A44 en vandaaruit de A7 naar Ulm.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 2:11 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Verstandige route, Raymond. 10 minuten geleden sprak ik iemand die de route omgekeerd rijdt, nu as we speak. Omleiding a61 is inderdaad megadruk.
Fijn dat de bougies er zo netjes uit zien! Op naar een fijne vakantie. Mooie tijd gewenst!
Fijn dat de bougies er zo netjes uit zien! Op naar een fijne vakantie. Mooie tijd gewenst!
- 323baur
- E21 VIP

Dank voor deze tip, wij gaan zondag, eens goed vooraf kijken of dat een beetje doorrijdt.uwbuurman wrote: Thu Jul 22, 2021 8:14 pm Verstandige route, Raymond. 10 minuten geleden sprak ik iemand die de route omgekeerd rijdt, nu as we speak. Omleiding a61 is inderdaad megadruk.
@raymond, mooie detail werkjes. En idd, de basis kwaliteit van een e39 is echt dik op orde.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
Fijne vooruitzichten, en een zich prima houdende E39.
De bougies zijn NGK met bmw merk erop?
De bougies zijn NGK met bmw merk erop?

- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Voor deze motoren is OEM dan wel BOSCH FGR7DQP dan wel NGK BKR6EQUP, ik denk dat BMW tegenwoordig alleen nog maar de laatste levert. Die laatste is ook Alpina voorschrift voor oa de Alpina E5 serie motoren.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
En mogen die laaste (ngk) ook in de M52 zonder tu?Jeroen wrote: Fri Jul 23, 2021 4:25 pm Voor deze motoren is OEM dan wel BOSCH FGR7DQP dan wel NGK BKR6EQUP, ik denk dat BMW tegenwoordig alleen nog maar de laatste levert. Die laatste is ook Alpina voorschrift voor oa de Alpina E5 serie motoren.