Hoe slecht was de originele M20B20
De originele pastellblauer motor hangt nu alweer anderhalf jaar in de bok, nog niet op aan gekeken, maar hoe slecht zou die er eigenlijk aan toe zijn?
Olieverbruik was immers nog ruim acceptabel met 1L op 5000km en de compressie cijfers waren enigsinds acceptabel, droog 160~170 psi, alleen cilinder 6 was beduidend lager met 155psi.
Het staat overigens niet op de planning dit blok weer fris te gaan maken, ik vrees namelijk dat de schade te groot zal zijn. Even wat cijfers:
km stand onderblok na 43 jaar 240.000
km stand kop na 40 jaar 340.000
onderblok heeft 2 keer een gescheurde kop gehad, en bij de 1e ruim 1000km met veel water in het blok moeten doorzeulen.
Daar gaan we dan, als eerste de algehele staat van de buitenzijde: Goed geimpregneerd zullen we maar zeggen:
Krukaskering lijkt zijn werk nog tot het laatst gedaan te hebben, geen lekkage te bespeuren:
Keerringen aan de voorzijde tonen wel enige incontinentie:
Bougies allemaal prima kleurtje, alleen nr 3 heeft wat meer olie aanslag:
Alle uitlaatkleppen zien er zo uit, op één na. Via klepstelen toch duidelijke olie lekkage te zien, de klepseals zijn ruim 100.000 km terug vervangen
Dit is uitlaat van cilinder nr 3, daar is dus duidelijk iets aan de hand, compressie niet lager dan de andere cilinders.
Over de inlaatkleppen valt niets negatiefs te zeggen, allemaal hetzelfde beeld als deze:
Kijkje in en onder het kleppendeksel, wat opvalt is dat de zwarte koolaanslag niet vast zit, maar heel gemakkelijk met een doek te verwijderen is, waarschijnlijk te danken aan de moderne kwaliteit semi synthetische olie die ik dit blok de laatste jaren gegeven heb.
Dan de naaf voor de trillingdemper, ik weet bijna zeker dat deze er zijn hele leven niet af is geweest. In de naaf zit een soort hars die de ruimte tussen krukas en naaf heeft moeten opvullen, het riemwiel op de kruk vertoond deze laag niet:
Vervolgens heb ik tuimelaarassen verwijderd, zodat de tuimelaars en nokkenas geinspecteerd kunnen worden, dat er iets met een paar tuimelaars aan de hand was, was bekend, ze lieten duidelijk van zich horen:
Dit is tuimelaar inlaat 1:
en tuimelaar inlaat 3:
en tuimelaar uitlaat 3:
Alle overige tuimelaars lijken nauwelijks inloop schade te hebben en geven dit beeld:
Bijbehorende nokken van cilinder 3, duidelijk een "regrind":
Waarschijnlijk heeft de oliesprayer buis die boven de nokkenas loopt een paar verstopte sproeigaatjes, ook de tuimelaarassen zitten helemaal vol met zwarte koolaanslag, de gaatjes die de olie naar de tuimelaars moeten persen zitten allemaal nagenoeg dicht, moet ik nog digitaal vastleggen.
Klepsteelkoppen zijn bijna allemaal nog redelijk ongeslagen uit de wedstrijd gekomen, maar enkele hebben duidelijk flink op hun kop gekregen
De keerring van de nokkenas, ook 100.000km oud, lijkt ook nog goed dicht te houden, de troep eromheen werd veroorzaakt door lekkende kleppendeksel en stoppen.
Vervolgens werd het tijd de kop van het blok te lichten, alle kopbouten kwamen met evenveel kracht los, dat voelde prima.
Ook de kop liet zich met een enkele klap lossen van de pakking, dat ging bij de E39 laatst wel anders, die was echt gigantisch vastgebakken.
Zou dat aan de kwaliteit koppakking kunnen liggen?
Op dit blok heb ik indertijd een Goetze koppakking gebruikt, in de E39 was een Ajusa verbruikt.
Koppakking ziet er dan ook nog prima uit, nergens tekens van beginnende doorslag of zoiets dergelijks, Ook de aanslag op zuigers en cilinderkop vallen allezinds mee:
Details van de verbrandingsruimten 1-2 3-4 en 5-6, cilinder 3 laat duidelijk meer aanslag/olie verbruik zien dan de rest:
Dan als laatste alle cilinders en zuigers, 3; 4 en 6 hebben inloopsporen aan de uitlaatzijde, dat is ook de zijde van de cilinders die ik vastgelegd heb, inlaatzijde is bij alle zonder schade, de zuigers zien er naar omstandigheden eigenlijk best netjes uit, hieronder cilinders 1 t/m 6 opvolgend
Drijfwerk, oliepomp en nokkenas lagers moeten nog geinspecteerd worden
Eigenlijk wel jammer van die 3 cilinders met schade, anders was dit blok misschien nog wel bruikbaar met standaard zuigers na licht ophonen.