Peter V: BMW Z4 2.5i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12106
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik moet het nog even bekijken, Ik lees diverse verhalen m.b.t. E85 en RFT of non-RFT.
Misschien leg ik mijn breedset van de F-31 eronder en zet ik op de 17 inch velgen van de F31 (waar nu de winterbanden op liggen) wel een set all-seasons. Met de dagelijkse auto worden geen topprestaties geleverd. Alles is nog in onderzoek nu/
Verder.... Aangezien mijn kabel voor de INPA nog niet binnen is heb ik al wel Carly in huis dus uitlezen met die Z4.....
17 foutcodes waarbij ik 2/3 kan wegzetten ivm accuspanning en steeds loskoppelen.
* 3 stuks voor de ABS/DSC. Dit was de defecte druksensor.
* 2 stuks voor de airbag. Is terug te herleiden aan lage accuspanning en de draad bij BLS unit accu.
Verder nog wat spul mbt inklembeveiliging zijruiten en PDC foutje. Motorisch helemaal niets.
Oftewel na precies 2 weken in bezit hebben we een storingsvrij dashboard/auto en hopelijk blijft het zo.
Uiteraard ook gelijk de rare codering van de lichtschakelaar eruit gehaald.
Misschien leg ik mijn breedset van de F-31 eronder en zet ik op de 17 inch velgen van de F31 (waar nu de winterbanden op liggen) wel een set all-seasons. Met de dagelijkse auto worden geen topprestaties geleverd. Alles is nog in onderzoek nu/
Verder.... Aangezien mijn kabel voor de INPA nog niet binnen is heb ik al wel Carly in huis dus uitlezen met die Z4.....
17 foutcodes waarbij ik 2/3 kan wegzetten ivm accuspanning en steeds loskoppelen.
* 3 stuks voor de ABS/DSC. Dit was de defecte druksensor.
* 2 stuks voor de airbag. Is terug te herleiden aan lage accuspanning en de draad bij BLS unit accu.
Verder nog wat spul mbt inklembeveiliging zijruiten en PDC foutje. Motorisch helemaal niets.
Oftewel na precies 2 weken in bezit hebben we een storingsvrij dashboard/auto en hopelijk blijft het zo.
Uiteraard ook gelijk de rare codering van de lichtschakelaar eruit gehaald.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12106
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Nog steeds mee eens, ET waarde is wel 15mm verkeerd. Wielen staan ver naar buiten en dat is voor opvullen van de wielkast mooi maar bij wat dieper insturen raken de voorbanden de binnenwielkuip, achter geen probleem.
Nog steeds aan het zoeken naar zomerbanden/velgen....Runflat of non runflat. luxeprobleem noem ik het dan maar
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11861
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ha, herkenbaar.
Ik heb een setje style 201 erbij gekocht. Daar is mijn z4 origineel mee uitgeleverd.
Nu even een setje winterbanden kopen, en doppen we die er onder.
Ik heb een setje style 201 erbij gekocht. Daar is mijn z4 origineel mee uitgeleverd.
Nu even een setje winterbanden kopen, en doppen we die er onder.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12106
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Style 201 zag ik ook voorbij komen inderdaad. Ik moet zeggen dat ik altijd al style 32 mooi vind. Deze blijven flink prijzig en het is dan gelijk een breedset 18 inch als je de juiste ET wilt hebben.323baur wrote: Wed Nov 29, 2023 9:13 pm Ha, herkenbaar.
Ik heb een setje style 201 erbij gekocht. Daar is mijn z4 origineel mee uitgeleverd.
Nu even een setje winterbanden kopen, en doppen we die er onder.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11861
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik rijd nu op 18inch, maar vind dat erg sporingsgevoelig. Staat wel mega.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29777
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Net als op een E46 is 18" icm sportonderstel niet lekker. Met normaal onderstel gaat 't beter, meer rust. Of sportonderstel met 17 duims.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12106
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik heb geen sportonderstel maar vooralsnog zit de 17 inch set er nog onder.Jeroen wrote: Thu Nov 30, 2023 7:03 pm Net als op een E46 is 18" icm sportonderstel niet lekker. Met normaal onderstel gaat 't beter, meer rust. Of sportonderstel met 17 duims.
Omdat een hobby geld mag kosten.....
Om de carterpakking te vervangen zal de dwarsdrager los moeten. Aangezien we ook een lekke voor schokdemper hebben moet de draagarm etc ook los....We weten allemaal wat er dan eigenlijk automatisch vervangen dient te worden dus maar even wat onderdelen besteld vandaag...
* Rondom nieuwe Sachs dempers + stofhoezen.
* Rondom nieuwe toplagers Sachs
* Draagarmen voor Lemforder inclusief silentblocs
* Spoorstangen L + R
* Radiateur Mahle
* Expansievat Mahle met sensor en dop
* Thermostaat Mahle
* Carterpakking Ehlring
* Grote beurt motor.
Hierna is de Z4 weer een beetje in de buurt van mijn standaard mbt onderhoud.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29777
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ach ja, wat heb je aan geld, en je moet ook bezig blijven hahaha. Goede en gedegen plannen Peter!
Paar suggesties nog, indien nog niet gedaan:
- waterpomp gelijk ook meepakken
- span- en geleiderollen van de multiriemen
- poelie van de waterpomp daar deze van kunststof zijn en broos worden (zijn overigens ook aftermarket alu versies maar ik heb zelf gewoon weer een kunststof exemplaar geplaatst)
Allemaal geen kosten maar wel bekende zwakke punten
Als je nog ergens een poelie of rol oid tekort komt, geef gerust een gil, heb al zoveel van die koelsystemen gedaan, heb vast nog wel eea liggen. OEM rollen zijn allemaal van INA en daar staat het INA nr ook ingeslagen.
Ik heb uiteindelijk toch, in navolging van Rob, ook maar een 1.4 Bar dop op het expansievat geplaatst. Met alles in de motorruimte vers is het zwakste punt waarschijnlijk de kachelradiateur of kachelkraan, die probeer ik op deze manier toch maar een beetje te sparen.
Paar suggesties nog, indien nog niet gedaan:
- waterpomp gelijk ook meepakken
- span- en geleiderollen van de multiriemen
- poelie van de waterpomp daar deze van kunststof zijn en broos worden (zijn overigens ook aftermarket alu versies maar ik heb zelf gewoon weer een kunststof exemplaar geplaatst)
Allemaal geen kosten maar wel bekende zwakke punten
Als je nog ergens een poelie of rol oid tekort komt, geef gerust een gil, heb al zoveel van die koelsystemen gedaan, heb vast nog wel eea liggen. OEM rollen zijn allemaal van INA en daar staat het INA nr ook ingeslagen.
Ik heb uiteindelijk toch, in navolging van Rob, ook maar een 1.4 Bar dop op het expansievat geplaatst. Met alles in de motorruimte vers is het zwakste punt waarschijnlijk de kachelradiateur of kachelkraan, die probeer ik op deze manier toch maar een beetje te sparen.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12106
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Waterpomp is inderdaad ook besteld.Jeroen wrote: Fri Dec 01, 2023 2:24 pm Ach ja, wat heb je aan geld, en je moet ook bezig blijven hahaha. Goede en gedegen plannen Peter!
Paar suggesties nog, indien nog niet gedaan:
- waterpomp gelijk ook meepakken
- span- en geleiderollen van de multiriemen
- poelie van de waterpomp daar deze van kunststof zijn en broos worden (zijn overigens ook aftermarket alu versies maar ik heb zelf gewoon weer een kunststof exemplaar geplaatst)
Allemaal geen kosten maar wel bekende zwakke punten
Als je nog ergens een poelie of rol oid tekort komt, geef gerust een gil, heb al zoveel van die koelsystemen gedaan, heb vast nog wel eea liggen. OEM rollen zijn allemaal van INA en daar staat het INA nr ook ingeslagen.
Ik heb uiteindelijk toch, in navolging van Rob, ook maar een 1.4 Bar dop op het expansievat geplaatst. Met alles in de motorruimte vers is het zwakste punt waarschijnlijk de kachelradiateur of kachelkraan, die probeer ik op deze manier toch maar een beetje te sparen.
Als ik de facturen moet geloven dan zijn de geleiderollen en poelie en multiriemen krap 50000 km geleden gedaan. Ik zie straks wel hoe dat de staat is als alles gedemonteerd is. Die dop heb ik gewoon de 2 bar genomen. We zien wel, kost al weer genoeg zo.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3083
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Heb je voor een premium line mahle berh radiator gekozen? Had ik dus niet en kreeg een budget made in china radiateur met slechte pasvorm en blikken koelribben.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12106
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
We gaan het zien, volgens mij wel. Tegenwoordig is bijna alles made in China lijkt het wel.BertjeConti wrote: Sat Dec 02, 2023 8:53 pm Heb je voor een premium line mahle berh radiator gekozen? Had ik dus niet en kreeg een budget made in china radiateur met slechte pasvorm en blikken koelribben.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12106
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Afgelopen week begonnen aan de Z4. Eerst een kleine inspectie gedaan waarop de onderdelenlijst is besteld.
Duidelijk dat de spoorstangen zo nooit door de APK hadden mogen komen.


Als eerste het koelsysteem aangepakt. Radiateur, waterpomp, thermostaat, expansievat etc.
Alles uit 2004 behalve het expansievat (deze is uit 2023 dus in de reservehoek).
Alle looprollen en multi-riemen uiteraard ook vervangen.


Vandaag begonnen om de olie af te tappen zodat we aan de operatie carterpan kunnen beginnen.
Laatste oliebeurt waar ik een factuur van heb is uit 2018, 32000 km geleden. auto gaf ook aan dat deze aan de beurt was. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar het zou zomaar de laatste oliewissel kunnen zijn geweest.

Verder alvast de constructieplaat onder de auto uit gehaald en het carter iets schoongemaakt alvorens we e.e.a. gaan losmaken.

Deze week ook al gezien dat de motorsteunen slecht zijn, deze zijn ondertussen onderweg uit Duitsland. Bij het wisselen van de waterpomp moet je de motor liften vanuit 1 zijde anders kan de pomp er niet uit.

Als laatste de motorsteun geplaatst zodat we de dwarsdrager kunnen losmaken. Moet bij een Z4 op deze manier omdat de randen van het voorspatbord te weinig steun geven boven het hijsoog.

Duidelijk dat de spoorstangen zo nooit door de APK hadden mogen komen.


Als eerste het koelsysteem aangepakt. Radiateur, waterpomp, thermostaat, expansievat etc.
Alles uit 2004 behalve het expansievat (deze is uit 2023 dus in de reservehoek).
Alle looprollen en multi-riemen uiteraard ook vervangen.


Vandaag begonnen om de olie af te tappen zodat we aan de operatie carterpan kunnen beginnen.
Laatste oliebeurt waar ik een factuur van heb is uit 2018, 32000 km geleden. auto gaf ook aan dat deze aan de beurt was. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar het zou zomaar de laatste oliewissel kunnen zijn geweest.

Verder alvast de constructieplaat onder de auto uit gehaald en het carter iets schoongemaakt alvorens we e.e.a. gaan losmaken.

Deze week ook al gezien dat de motorsteunen slecht zijn, deze zijn ondertussen onderweg uit Duitsland. Bij het wisselen van de waterpomp moet je de motor liften vanuit 1 zijde anders kan de pomp er niet uit.

Als laatste de motorsteun geplaatst zodat we de dwarsdrager kunnen losmaken. Moet bij een Z4 op deze manier omdat de randen van het voorspatbord te weinig steun geven boven het hijsoog.

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3083
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Werk aan de winkel zie ik, zaten die moeren op de stuurstangen al zo? En het lijkt wel op de foto alsof er eentje krom is.
Zo'n oliefilter ben ik ook al eens tegen gekomen, echt foute besparing.
Maar goed deze Z4 wordt nu goed vertroeteld.
Zo'n oliefilter ben ik ook al eens tegen gekomen, echt foute besparing.
Maar goed deze Z4 wordt nu goed vertroeteld.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29777
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik doe het bij vrijwel elke auto die ik koop, eerst even een goede inhaalslag onderhoud en preventief onderhoud. Lekker bezig zo!
Regards/groeten, Jeroen