![Image](https://filedn.eu/lwzVm1tpTuvkwxWbm051zpY/1018231/20240519-001.jpg)
De groene werkpakketten zijn inmiddels afgerond, de gele zijn ‘werk in uitvoering’ en van de blauwe moet de uitvoering nog gestart worden. Kijken we naar wat nu is bereikt dan zijn we behoorlijk ver. Dat begon met:
1. Bare-metal verwijderen van de oude lak zodat stapje voor stapje de oorspronkelijke laagopbouw opnieuw aangebracht kan worden. De volgende foto laat de originele lakstructuur duidelijk zien.
Het betreft een belangrijke foto, want uit lakdikte metingen blijkt dat het de originele lak betreft, dus ook de laagopbouw laat zien. Door deze als uitgangspunt te hanteren wordt de nieuwe laklaag ook niet dikker als dat nodig is en benaderen we hopelijk de oorspronkelijke lakdikte. Deze heb ik o.b.v. een statistische analyse van 107 meetpunten verdeeld over verschillende locaties op de auto vastgesteld.
2. Na het afschuren van de oude laklaag is de auto direct daarna in de epoxy en na het uitharden daarvan in de grondverf gezet. Daarna is de ruim tijd genomen om de oplosmiddelen te laten verdampen.
Ik heb me laten vertellen dat dit hoe meer tijd er genomen wordt, hoe beter dat voor het eindresultaat is. Kan ik me wat bij voorstellen omdat de grondverf ook weer gevlakt moet worden voordat de drie kleurlagen zijn aangebracht..
3. Er is period-correcte twee componenten lak toegepast, ergo geen waterbasis. Daarna zijn twee lagen blanke lak aangebracht.
In totaal heeft het gehele proces ruim zes weken aan doorlooptijd gekost, maar het resultaat mag er denk ik zijn. Kleurtint is altijd lastig, vooral bij een auto die meer dan 35 jaar in de originele lak heeft gestaan en waarvan de glans er ook nog is. Maar wat hanteer je dan als referentie, de patina van 38 jaar of de wetenschap van de juiste lakformule. Daarom zijn aantal niet in het zicht zijnde panelen voor referentiedoeleinden in de oorspronkelijke lak gelaten.
Voor de opbouwfase staat de E28S weer bij mij in de loods. Voor de montage van de voor-en achterruiten wilden we perse dat de lak nog wat verder kan uitharden. Daarvoor nemen we twee weken de tijd (die inmiddels al is gepasseerd). De tussenliggende tijd heb ik gebruikt om met Werkpakket #H te beginnen. Onderdeel daarvan is het reinigen van de wielkuipen. Daar heeft zich in de loop der tijd een behoorlijke hoeveelheid vuil verzameld en onder dat vuil zit coating en daarvan wil ik de staat weten.
Wordt vervolgd.