Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1357
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

In de afgelopen anderhalf maand is er veel gebeurd, een aantal belangrijke werkpakketten zijn afgerond en daarmee komen we een stukje dichter bij het eindpunt. De lat daarvoor heb ik wel wat hoger gelegd, dat wordt duidelijk als je naar het volgende netwerkdiagrammetje kijkt.

Image

De groene werkpakketten zijn inmiddels afgerond, de gele zijn ‘werk in uitvoering’ en van de blauwe moet de uitvoering nog gestart worden. Kijken we naar wat nu is bereikt dan zijn we behoorlijk ver. Dat begon met:

1. Bare-metal verwijderen van de oude lak zodat stapje voor stapje de oorspronkelijke laagopbouw opnieuw aangebracht kan worden. De volgende foto laat de originele lakstructuur duidelijk zien.

Image

Het betreft een belangrijke foto, want uit lakdikte metingen blijkt dat het de originele lak betreft, dus ook de laagopbouw laat zien. Door deze als uitgangspunt te hanteren wordt de nieuwe laklaag ook niet dikker als dat nodig is en benaderen we hopelijk de oorspronkelijke lakdikte. Deze heb ik o.b.v. een statistische analyse van 107 meetpunten verdeeld over verschillende locaties op de auto vastgesteld.

2. Na het afschuren van de oude laklaag is de auto direct daarna in de epoxy en na het uitharden daarvan in de grondverf gezet. Daarna is de ruim tijd genomen om de oplosmiddelen te laten verdampen.

Ik heb me laten vertellen dat dit hoe meer tijd er genomen wordt, hoe beter dat voor het eindresultaat is. Kan ik me wat bij voorstellen omdat de grondverf ook weer gevlakt moet worden voordat de drie kleurlagen zijn aangebracht..

3. Er is period-correcte twee componenten lak toegepast, ergo geen waterbasis. Daarna zijn twee lagen blanke lak aangebracht.

In totaal heeft het gehele proces ruim zes weken aan doorlooptijd gekost, maar het resultaat mag er denk ik zijn. Kleurtint is altijd lastig, vooral bij een auto die meer dan 35 jaar in de originele lak heeft gestaan en waarvan de glans er ook nog is. Maar wat hanteer je dan als referentie, de patina van 38 jaar of de wetenschap van de juiste lakformule. Daarom zijn aantal niet in het zicht zijnde panelen voor referentiedoeleinden in de oorspronkelijke lak gelaten.

Image

Voor de opbouwfase staat de E28S weer bij mij in de loods. Voor de montage van de voor-en achterruiten wilden we perse dat de lak nog wat verder kan uitharden. Daarvoor nemen we twee weken de tijd (die inmiddels al is gepasseerd). De tussenliggende tijd heb ik gebruikt om met Werkpakket #H te beginnen. Onderdeel daarvan is het reinigen van de wielkuipen. Daar heeft zich in de loop der tijd een behoorlijke hoeveelheid vuil verzameld en onder dat vuil zit coating en daarvan wil ik de staat weten.

Image

Wordt vervolgd.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Peter V. »

Zoals we gewend zijn een zeer zorgvuldig opgebouwd plan en uitvoering. Ik had niet anders verwacht.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18722
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Dat wordt de mooiste e28 M5 van de wereld.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Mooi om de voortgang te zien, en op de enig juiste manier aangepakt!
Regards/groeten, Jeroen
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Stoffie »

Ik denk dat velen er van dromen om een project op deze manier te kunnen aanpakken.

Dit wordt echt een top M5 (was het eigenlijk sowieso al), ik denk dat de vaak misbruikte term 'fabrieksnieuw' hier echt wel op zijn plaats is.

Benieuwd naar het eindresultaat, hopelijk in de toekomst ook nog eens in het echt te besnuffelen!
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1357
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Inmiddels is de nieuwe laklaag voldoende uitgehard om de voor-en achterruiten te monteren. Ondanks dat ik nieuwe voor beide nieuwe raamrubbers heb, heb ik besloten de oude te hergebruiken. Reden is dat de oude raamrubbers in prima conditie zijn en omdat de nieuwe raamrubber voor de voorruit een reproductie betreft; naar het schijnt passen die niet altijd even goed. Dus ik heb de oude raamrubbers eerst goed schoongemaakt, voornamelijk verwijderen van oude kit.

Image

We zijn begonnen met de achterruit. Eerst raamrubber van kit voorzien (3M 08509) en daarna om de achterruit. Vervolgens touw in het rubber geplaatst en daarna monteren. Dat ging gemakkelijker dan verwacht en met een klein uurtje was de achterruit geplaatst.

Image

De voorruit, zelfde proces, bleek wat lastiger te plaatsen. Meerdere pogingen om de voorruit vanuit de onderzijde in de sponning trekken ten spijt, eenmaal voorbij de A-stijl trok de voorraam zichzelf weer uit de sponning. Het was tijd voor een andere strategie, (1) een wat dunner touw en (2) beginnen van de bovenkant. Dat bleek een veel betere methode, eenmaal aan de onderkant van de A-stijl zag je dat de onderkant van het raam gelijkmatig op de sponning lag, wel kwam er steeds meer kracht bij kijken, kracht die ik zelf niet in de vingers heb, dus was blij met de hulp van Richard. Maar na een kleine twee uur zat de voorruit ook.

Image

We laten de voor-en achterruit nu een poosje zetten voordat de raampezen geplaats gaan worden. Ook gaan we de sponning zelf nog afkitten om te voorkomen dat er water in de sponning blijft staan.

Verder heb ik de afdichting van de vulopening van de brandstoftank verwijderd om de in de loop der jaren verzamelde vuil te verwijderen. Na het schoonmaken ontvouwde zich daar een scenario waar ik best blij van werd. Alleen de beugel waar de drie aansluitingen voor de heen-retour en ontluchting naar toe ging had een klein beetje aandacht nodig. Die heb ik in de Brunox gezet.

Image

Last but not least, een nieuwe afdichting geplaatst (dank Koos voor de tip) en het ziet er weer heel netjes uit.

Image

Verder zijn er nog honderd en een dozijn andere taken uitgevoerd. Zo zijn we beginnen met het plaatsen van de sierlijsten. Niet bijster ingewikkeld, maar wel nieuwe zwarte lijsten voor de raamstijlen. Die waren allemaal nog leverbaar.

Image

Stapje voor stapje komen we verder. Plan is om nu eerst de APK te regelen en dan interieur uit te bouwen.

Wordt vervolgd.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2399
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Wow…. Sprakeloos. Wat een aandacht voor detail, Raymond. Wordt prachtig!

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18722
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooi werk zeg! Dat wordt weer een plaat van een auto!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Heerlijk!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Peter V. »

Een auto opbouwen blijft leuk om te zien
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1956
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Wilmo »

Ziet er goed uit!
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1357
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

De werkzaamheden aan de E28S schieten aardig op. Volgende plaatje laat zien wele werkpakketten inmiddels afgerond zijn en welke op dit moment in uitvoering zijn.

Image

Focus in de afgelopen weken lag op de werkzaamheden die de APK nodig zijn. Deze zat in de uitlooptijd waarbij ik om een boete te voorkomen binnenkort moest schorsen, maar daar had ik niet veel zin in, dus nam bewust een risicootje. In de basis had dat niet veel om het lijf (spiegels, ruitenwissers, ruitensproeiers e.d.), maar de randvoorwaarden daarvoor wel. Voorbeeld zijn de raamlijsten die gemonteerd moeten zijn voordat de spiegels gemonteerd kunnen worden. Al met al een hoop activiteiten die eerst uitgevoerd moeten zijn voordat de functionals aan de beurt zijn.

Image

APK is nu gedaan en geen risico meer, dus kan nu in alle rust verder. Veel kan ik alleen, maar voor sommige taken is het beter om dat met zijn tweeën te doen. Daarom was ik ook blij met de bereidheid van Robert om op twee zaterdagen mee te helpen om een aantal high-risk activiteiten op te pakken. Voorbeeld zijn de sierlijsten op de regengoten van het dak. Deze moest ik hergebruiken en dat bracht wat aanvullende risico’s met zich mee. Uiteindelijk moest ook mijn broer er bij aan te pas komen om voldoende kracht op de sierlijst voor de rechter regengoot uit te oefenen voordat deze om de regengoot viel.

Image

Over de sierlijst aan de rechterkant ben ik mee dan tevreden. Daarvan is niet te zien dat deze is hergebruikt. Maar over de linker ben ik niet helemaal tevreden. Daar zit of nog wat werk aan of ik moet een nieuwe gaan zoeken, dat dat zal wat tijd kosten omdat ik niet bereid ben de buitensporige prijzen te betalen die de opportunisten onder ons er voor vragen. Komt tijd komt raad …...

Image

Ook de raamlijst op de linker achterdeur moet opnieuw. Reden is dat een van de klemmetjes net niet goed zat en deze bij het opdrukken iets vervormd is. Heb ik wel kunnen oplossen en is alleen voor het kritische oog waar te nemen, maar voor mijn gevoel is het resultaat net niet. Gelukkig is deze tegen een niet opportunistische prijs nog gewoon nieuw leverbaar. Hoe dan ook, noteer dat als een rest-risico dat t.z.t. buiten het project opgelost kan gaan worden.

Voor de raampezen in de voor-en achterruit heb ik de tijd genomen. Die van de voorruit moet nog, maar die voor de achterruit zit er weer in. Wel heb ik voor montage de sponning met 3M kit (08509) afgedicht zodat staand water geen kans meer krijgt. Voordeel van deze kit is dat deze flexibel blijft en resten gemakkelijk zijn te verwijderen.

Image

Kort samengevat, het eigenlijke project nadert zijn afronding. Denk dat ik voor de resterende activiteiten nog tussen de vier-en zes uur nodig heb. Als dat laatste uitkomt dan kost de opbouwfase circa vijftien uur meer dan de voorbereidende demontage fase. Helemaal vergelijkbaar is dat niet omdat ik ervoor gekozen heb om de opbouwfase van het interieur op een later moment te doen. Reden is dat ik een kans heb om het interieur terug in de fabrieks-specificatie te brengen en behoorlijk ver met de planning daarvan ben.

Kleine uitdaging is wel om de koplampwissers weer functioneel te krijgen. De in 2010 geplaatste nieuwe motoren van de koplampwissers zijn getest en werken naar behoren, dat is goed nieuws, dus moet enkel nog (1) een aansluitfout of (2) een defecte control-unit voor de koplampwissers uitsluiten.

Wordt vervolgd !
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18722
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooie stappen, Raymond!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Peter V. »

Bijna klaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply