De Alpinweiss 320/6 van Frans
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Peter is carbking.
Leuk om te zien dat ook deze e21 weer helemaal fris rijdt straks!
Leuk om te zien dat ook deze e21 weer helemaal fris rijdt straks!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 106
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Hier verslag van deel 2, het afmonteren en afstellen van de carburateur.
Na alle slangen (zowel koelvloeistof als brandstofslangen) te hebben vervangen de carburateur vastgezet en slangen aangesloten.
Tijd voor het eerst sinds dit avontuur om de auto weer te starten. Dat ging vlot maar nog niet zoals het hoort natuurlijk.
Om dat voor elkaar te krijgen moet er eerst temperatuur in de motor komen en de CO2 meter aangesloten worden.



Daarna is Peter gaan draaien aan knoppen en andere dingen om de motor zo netjes mogelijk te laten lopen.
Eerste testrun op de openbare weg viel nog niet mee en moest er de nodige keer opnieuw gestart worden.
Terug naar het pandje en opnieuw beginnen.


Uiteindelijk is het onmogelijke gebeurt en blijft de motor netjes lopen, ook als deze in drive wordt gezet.
Nu nog even wachten op wat beter weer en tijd om de auto in het wild te gaan testen.
Mijn dank gaat uit naar de man die dit alles mogelijk heeft gemaakt..............PETER
Na alle slangen (zowel koelvloeistof als brandstofslangen) te hebben vervangen de carburateur vastgezet en slangen aangesloten.
Tijd voor het eerst sinds dit avontuur om de auto weer te starten. Dat ging vlot maar nog niet zoals het hoort natuurlijk.
Om dat voor elkaar te krijgen moet er eerst temperatuur in de motor komen en de CO2 meter aangesloten worden.



Daarna is Peter gaan draaien aan knoppen en andere dingen om de motor zo netjes mogelijk te laten lopen.
Eerste testrun op de openbare weg viel nog niet mee en moest er de nodige keer opnieuw gestart worden.
Terug naar het pandje en opnieuw beginnen.


Uiteindelijk is het onmogelijke gebeurt en blijft de motor netjes lopen, ook als deze in drive wordt gezet.
Nu nog even wachten op wat beter weer en tijd om de auto in het wild te gaan testen.
Mijn dank gaat uit naar de man die dit alles mogelijk heeft gemaakt..............PETER

- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3094
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Fijn man, dat het voorjaar snel mag komen.
En wat een mooie werkplaats heb je toch, ik snap wel waarom Peter je graag komt helpen.
En wat een mooie werkplaats heb je toch, ik snap wel waarom Peter je graag komt helpen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Peter for king.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 106
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Okee, we zijn toe aan deel 2 van de carburateur.
Helaas kwamen Peter en ik er ook niet meer uit, de carburateur is compleet vernieuwd maar deed dingen die theoretisch niet mogelijk zouden moeten zijn. Hij ging verhoogd stationair lopen terwijl alle kleppen gesloten waren en de gaskabel ook in ruststand lag.
Dus toch maar de weber conversiekit gekocht.
Afspraak met peter gemaakt om de carburateur te swappen.





Best veel dingen die aangepast moesten worden zoals retour leiding en wat vacuumslangen die niet meer nodig waren (als ik het goed heb hoor, ik heb zoveel mogelijk dingen opgeslagen in de grijze massa zodat ik behoorlijk technisch overkom op verjaardagen enzo) dus best een uitdaging.
Gelukkig niet voor SUPERPETER die carburateurs als ontbijt eet........hahaha.
Wat ook anders was is de nieuwe hoogte van de complete kit inclusief het orginele luchtfilter. Werd best nog een uitdaging om de motorkap sluitend te krijgen maar zoals met alles is niets onmogelijk. Met aanloop en veel basale kracht sluit natuurlijk alles dus konden we toch nog een proefrit doen.
De auto reageert in mijn optiek wat anders maar dat is kwestie van gewenning. Hij was ook behoorlijk directer als je gas gaf.
Vandaag als blij man de BMW weer van stal gehaald om een ritje te maken en wat vers sap te tanken en buiten de glimlach op mijn gezicht geen problemen ondervonden.
Peet, vanuit mijn kant weer enorm bedankt voor jou inzet en geduld.
Helaas kwamen Peter en ik er ook niet meer uit, de carburateur is compleet vernieuwd maar deed dingen die theoretisch niet mogelijk zouden moeten zijn. Hij ging verhoogd stationair lopen terwijl alle kleppen gesloten waren en de gaskabel ook in ruststand lag.
Dus toch maar de weber conversiekit gekocht.
Afspraak met peter gemaakt om de carburateur te swappen.





Best veel dingen die aangepast moesten worden zoals retour leiding en wat vacuumslangen die niet meer nodig waren (als ik het goed heb hoor, ik heb zoveel mogelijk dingen opgeslagen in de grijze massa zodat ik behoorlijk technisch overkom op verjaardagen enzo) dus best een uitdaging.
Gelukkig niet voor SUPERPETER die carburateurs als ontbijt eet........hahaha.
Wat ook anders was is de nieuwe hoogte van de complete kit inclusief het orginele luchtfilter. Werd best nog een uitdaging om de motorkap sluitend te krijgen maar zoals met alles is niets onmogelijk. Met aanloop en veel basale kracht sluit natuurlijk alles dus konden we toch nog een proefrit doen.
De auto reageert in mijn optiek wat anders maar dat is kwestie van gewenning. Hij was ook behoorlijk directer als je gas gaf.
Vandaag als blij man de BMW weer van stal gehaald om een ritje te maken en wat vers sap te tanken en buiten de glimlach op mijn gezicht geen problemen ondervonden.
Peet, vanuit mijn kant weer enorm bedankt voor jou inzet en geduld.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Mooi dat ze nu naar tevredenheid draait. Geen dank.
De grootste uitdaging in de 4A1 carburateur van Frans snap ik nog steeds niet. Wellicht dat iemand een ander inzicht heeft.
De 4A1 is gereviseerd en eigenlijk alleen toen geconstateerd dat de grote luchtkleppen zwaar gingen vanwege de kromme bovendeksel zoals vele 4A1 carburateurs hebben, deze beter gangbaar gemaakt. Nadat we alles hadden ingebouwd een hele nette koude start, vervolgens de carburateur afgesteld en ze bleef netjes draaien met een CO van ongeveer 2,5%. Na de eerste korte rit gemerkt dat het aangrijpingspunt van de acceleratiepomp nog wat finetuning nodig had (dit moet je finetunen als je het stationair toerental met de aanslagschroef heb aangepast). Hierop een testrit gedaan en in eerste instantie ging dit heel erg goed. Vervolgens bleef de motor op een hoog toerental draaien (leek wel cruisecontrol). Aangezien Frans zijn auto een automaat kun je niet even de koppeling intrappen om te stoppen dus gelijk de auto stil gezet en in P ging het toerental zelfs naar 4000 rpm.
Motorkap open en alles bekeken. Gaskleppen groot en klein liggen dicht, geen choke erop, gaskabel en kickdownkabel liggen vrij. Motor gestopt en weer gestart maar nog steeds 4000 rpm. Na een vijf minuten weer gestart en alles weer normaal. Vervolgens rustig terug naar de garage zonder probleem. Frans heeft later die week nogmaals met de auto gereden, zolang de auto nog wat joud was geen probleem en weliswaar niet de 4000 rpm gehaald maar wel een verhoogd stationair toerental in P. Wat hij ook weer had was een drop in het toerental vanwege te laat inkomen acceleratiepomp (in ieder geval dat gevoel van bijna uitvallen).
Ik ben het spoor bijster. Hij heeft besloten om dus de weberconversie te nemen en deze functioneert probleemloos dus het probleem zit hem in de 4A1.
De grootste uitdaging in de 4A1 carburateur van Frans snap ik nog steeds niet. Wellicht dat iemand een ander inzicht heeft.
De 4A1 is gereviseerd en eigenlijk alleen toen geconstateerd dat de grote luchtkleppen zwaar gingen vanwege de kromme bovendeksel zoals vele 4A1 carburateurs hebben, deze beter gangbaar gemaakt. Nadat we alles hadden ingebouwd een hele nette koude start, vervolgens de carburateur afgesteld en ze bleef netjes draaien met een CO van ongeveer 2,5%. Na de eerste korte rit gemerkt dat het aangrijpingspunt van de acceleratiepomp nog wat finetuning nodig had (dit moet je finetunen als je het stationair toerental met de aanslagschroef heb aangepast). Hierop een testrit gedaan en in eerste instantie ging dit heel erg goed. Vervolgens bleef de motor op een hoog toerental draaien (leek wel cruisecontrol). Aangezien Frans zijn auto een automaat kun je niet even de koppeling intrappen om te stoppen dus gelijk de auto stil gezet en in P ging het toerental zelfs naar 4000 rpm.
Motorkap open en alles bekeken. Gaskleppen groot en klein liggen dicht, geen choke erop, gaskabel en kickdownkabel liggen vrij. Motor gestopt en weer gestart maar nog steeds 4000 rpm. Na een vijf minuten weer gestart en alles weer normaal. Vervolgens rustig terug naar de garage zonder probleem. Frans heeft later die week nogmaals met de auto gereden, zolang de auto nog wat joud was geen probleem en weliswaar niet de 4000 rpm gehaald maar wel een verhoogd stationair toerental in P. Wat hij ook weer had was een drop in het toerental vanwege te laat inkomen acceleratiepomp (in ieder geval dat gevoel van bijna uitvallen).
Ik ben het spoor bijster. Hij heeft besloten om dus de weberconversie te nemen en deze functioneert probleemloos dus het probleem zit hem in de 4A1.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Heel apart, maar eens in de zoveel tijd komt er blijkbaar een 4A1 voorbij die wel extreem problematisch is, wellicht kan er nog meer krom haha. Erg jammer, maar nu dus opgelost met een Weber. Mooi op tijd om dit jaar volop van te gaan genieten!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Ik kan me voorstellen dat Jeroen een punt heeft. Dat er iets ergens meer krom is. Maar daarmee houdt het op. Geen verstand van dit.
Mooi dat de Weber loopt!
Mooi dat de Weber loopt!