BMW 315 - Carb swap -> Geen vonk

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
RickR
E21 Fanatic
My E21(s): '83 315 Hennarot

BMW 315 - Carb swap -> Geen vonk

Post by RickR »

Hallo allen,

Ik ben afgelopen weekend begonnen met het ombouwen van de originele Solex 1B2 naar een Weber 32/34 DGAV. De hele set kwam van een andere 315 af compleet met spruitstuk. In de basis dus plug&play.

Ik heb de spruitstukken gewisseld, gaskabel verlegd en wat koelwaterslangen aangepast, toen kwam het moment van starten... nu lijkt het erop dat ik zonder vonk zit. Dit terwijl ik daar vóór de swap nooit problemen mee heb gehad. Dat was een domper!

Mijn eerst verdenking was de kabelboom die naar de oude Solex carburateur loopt. Deze had ik bij de eerst starten nog log liggen. Deze kabelboom splits in een tweetal massa draden die naar de steun van het inlaatspruitstuk lopen. Het andere deel loopt met één groene draad naar de koudstartdelen van de oude Solex en één massadraad. Het derde deel loopt met een witte en groene draad naar de auto-choke.

Ik heb de massadraden uit deze kabelboom weer aangesloten met de hoop een vonk te krijgen, maar helaas.

- Hebben deze draden iets van invloed op de verdeler en/of ontstekingsmodule? Of kan ik ze definitief los laten?
- Kan het zijn dat door (relatief) lang proberen te starten zonder de massadraden aangesloten te hebben de onstekingmodule kapot is gegaan (hij voelt namelijk wel warm aan).

Hoe kan ik nu het beste te werk gaan om erachter te komen waar het probleem in de ontsteking zit?

Ik weet half wat een bobine en verdelerkap doen, maar ben zeker geen expert :D Baal enorm dat deze relatief eenvoudige swap toch uitloopt op een partij storing zoeken...

Hierbij nog een geleende foto van de oude situatie - hier zie je de originele 1B2 en kabelboom. In het midden onder twee bruine massadraden.

Image

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: BMW 315 - Carb swap -> Geen vonk

Post by Peter V. »

Normaal gesproken maak je alleen de kabels los van de carburateur en de rest laat je zitten. Het zou dan verder geen invloed mogen hebben op het hebben van een vonk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
RickR
E21 Fanatic

Post by RickR »

Hi Peter,

Bedankt voor je snelle reactie!

Wat bedoel je met 'normaal gesproken'?

Als ik je goed begrijp heeft geen enkele van de draden uit deze kabelboom invloed op de ontsteking?
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Precies dat. Je heb een draad aan de magneetklep voor stationair zitten, bimetaal choke en verrijkingklep. Deze heb je natuurlijk bij de weber niet meer nodig. De rest van de draadboom blijft aangesloten. Dus normaal gesproken zou dit geen invloed mogen hebben op je vonk. Wellicht heb je een draad bij de bobine of regeleenheidstekker losgetrokken met de ombouw?? Gewoon alles nakijken en voelen en/of meten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

Hier heb je het E21 stroomdiagram, ff klikken op openen in nieuw tabblad en je hebt m in hoge resolutie

Is voor de 320 en 323, maar het deel van de 320 moet grotendeels overeen komen in het blok linksboven, onderdeel 5 tm 12

Het zou goed kunnen dat je door een aantal losse massa draden spanning bent gaan trekken over je ontstekingsmodule en die daardoor gefrituurd is

Image
RickR
E21 Fanatic

Post by RickR »

Bedankt voor de input!

Ik ga eerst de impulsgever eens testen. Ik heb elders op het forum gevonden dat deze >0,05V moet meten over pen 5 en 6 van de stekker die naar de ontstekingmodule loopt.

Indien ik hier inderdaad 0,05V meet zou het de onstekingsmodule zelf wel eens kunnen zijn.

Ook zal ik voor de zekerheid de bobine nog eens rechtstreeks op een vonk controleren om zaken nog verder uit te sluiten.
RickR
E21 Fanatic

Post by RickR »

En nog even een update:

De auto loopt weer! Het bleek toch inderdaad de ontstekingsmodule te zijn. Gisteren een gebruikte opgehaald bij Roelof Slager, ingeplugd, starten - lopen.

Ter referentie en voor de algemene kennis. De massakabels onder de steun van het inlaatspruitstuk zijn dus van belang voor de onstekingsmodule. Indien ze niet aangesloten zijn fikt deze door :mrgreen:

Bedankt voor de hulp!
Post Reply