Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Zo, dat is zuur zeg. Onoordeelkundig handelen komt helaas vaak voor. Gelukkig dat je NOS kon sourcen!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Met de komende zomervakantie is er v.w.b. de auto’s ook sprake van een soort van reces. Voor de Croma zijn alle delen die ik moet vervangen inmiddels binnen. Dat geldt ook voor de buitenste homokineten die ik als NOS in Slovenië op de kop heb weten te tikken.

Image

NOS in deze was vanwege het aantal ABS tanden belangrijk. Die ik nodig heb zijn after market niet verkrijgbaar en bij Fiat/Lancia niet meer leverbaar. Voor de binnenste homokineten heb ik die afhankelijkheid niet. Daar gaan verse exemplaren van SKF op. Alleen de aandrijfas zelf is nog authentiek.

De geassembleerde aandrijfassen leg ik vooralsnog even droog weg. Het vet komt erin wanneer ik deze ga monteren, dat hoeft nu nog niet. Het wachten is op de terugkeer van de beide fusees waarvan de lagers eruit geperst moesten worden. Dat is gisteren ook gebeurd en liggen klaar om opgehaald te worden.

Image

De Croma staat helaas niet bekend om de betrouwbaarheid van de elektrische systemen. Reden zijn de vele van onbeschermde massa aansluitingen links-en rechts onderin de motorruimte. In het droge en warme Italië zal deze locatie dat niet tot veel problemen leiden, maar in het natte noordwesten van Europa zitten deze midden in de nattigheid en pekel en zijn deze niet afdoende beschermd.

Image

De massa-strips heb ik verwijderd, de roest op de balken wat schoongekrabt en behandeld met Brunox om het roestproces te stoppen. Plan is om de massa-strips van een kartelring te voorzien en de fastons zelf schoon te maken en te ontvetten zodat het tectyl wat daar op zat niet meer in de weg zit.

Image

Hopelijk is dat samen met toepassen van wat vaseline voor de fastons voldoende om de elektrische geleiding te herstellen. Dat geldt ook voor de bescherming voor de bedrading voor de ABS sensoren en de remslijtage indicatoren. De buitenste manteling was grotendeels vergaan en is vervangen door flexibele buis zoals die nu ook veel wordt toegepast.

Image

Verder heb ik een nieuwe dubbel-tonige claxon van Hella gemonteerd. De originele waren lang geleden onderweg naar wintersport zodanig door pekel aangetast dat ze het niet meer deden. Nu heb ik een IP65 set van Hella geplaatst. Eigenlijk is die voor VW/Audi, maar dat is met een andere set aansluitingen op te lossen, zijn die contacten ook meteen tegen omgevingsinvloeden beschermd.

Image

Na de vakantie gaan de voorste veren naar Fred voor een vers laagje poeder. Dan kan ik ook de nieuwe lagers en naven in beide fusees monteren en de restanten van de afgebroken M4 boutjes proberen uit te boren.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooie stappen en fijn dat je die NOS asstompen kon vinden! Poedercoating op veren, gaat dat goed? Ik heb er wel eens over gedacht, maar ben bang dat dat gaat knappen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Afgelopen week hebben we de lagers en naven uit de fusees van de Croma laten persen. Dat heb ik laten doen omdat dit zonder een hydraulische pers kansloos was. Nou kun je aan een van de naven zien waarom deze eruit moesten. Die bevatten afgebroken draadeinden van de fixeringschroef van de remschijf.

Image

Daarna heb ik de afgebroken draadeinden van de M4 boutjes voor de ankerplaten uitgeboord. Eerst met een centerpunt een markering gemaakt. Daarna voorboren met kobaltboor. Een rechtsdraaiende schroef verwijderaar bood geen soelaas, dus enige optie was uitboren met een zes millimeter boor om daarna nieuw schroefdraad in te tappen.

Image

Na al het mechanische werk heb ik de fusees schoongemaakt, ontvet en in de brunox epoxy gezet. Na een dage drogen konden ze in de primer gevolgd door een laagje zwart. Ziet er weer netjes uit. Nu laten drogen zodat de nieuwe lagers en naven erin geperst kunnen worden.

Image

De Croma moet nu een weekje of twee wachten want de zomer vakantie komt eraan en daarvoor gaat de E39 weer mee. Die staat inmiddels op 313k kilometer en is weer toe aan zijn jaarlijkse onderhoud. Vorig jaar was ik bij de oliewissel vergeten om op tijd een OEM oliefilter te bestellen dus betrok ik er een van een lokale leverancier. Helaas leverde deze geen Mahle Knecht filters, maar MANN. Op zich zou dat prima moeten zijn, maar waarom zijn na amper 10k kilometer de papieren elementen dan al zo hard geworden ? Dit heb ik bij de Mahle-Knecht filters die BMW levert nog nooit waargenomen, die blijven flexibel.

Nu had ik de filters gelukkig wel op tijd besteld dus er zit weer Mahle-Knecht in. Verder heb ik het luchtfilter en beide interieurfilters vervangen, die laatste had ik in 2016 voor het laatst vervangen, dus mocht ook wel een keer. Bougies mogen ook wel weer een keer, maar die had ik niet meebesteld. Dat doe ik voor de volgende vakantie in Oktober nog wel.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Met de zomervakantie in Zuid Tirol achter de rug heb ik afgelopen week de tijd genomen om de Croma wat verder te brengen. Dit project zit nu duidelijk in de opbouwfase. Allereerst de nieuwe lagers en naven in de fusees geperst.

Image

De veren heb ik naar Fred Nobel heen gebracht. Die heeft beide voorveren van een vers laagje mat poeder voorzien. Het idee was om de bestaande schokdempers, maar na een inspectie bleek dat de outbound van de linker demper niet meer zo goed is, dus daar moeten twee nieuwe voor komen.

Image

Winparts gaf online aan dat ze op voorraad zouden zijn, maar daar kwamen ze op terug. Nu heb ik ze bij Autodoc besteld. We zullen zien of zij ze wel hebben. Verder de aandrijfassen voorzien van vers vet en de ashoezen gemonteerd en op de homokineten geborgd.

Image

De aandrijfassen heb ik weer teruggeplaatst; wel met nieuwe binnenzeskant bouten en borgmoeren. De fusees moeten even wachten op de nieuwe dempers, anders staat er teveel gewicht op de voorwieldragers.

Image

De remklauwen had ik naar Robijn kunnen brengen, maar dat kost me honderd Euro per klauw en dat is voor de Croma niet gebudgetteerd. Op zich is revisie niet zo ingewikkeld om zelf te doen, je moet weten hoe je de zuigers er weer in krijgt en de manchetten goed plaatst.

Image

Dat de voorste klauwen er een beetje verweerd uitzien maakt me niet uit; intern waren ze als nieuw en hoefden alleen maar goed schoongemaakt te worden. Wel heb ik de voorklauwen ook van nieuwe zuigers voorzien. Was eigenlijk niet nodig, maar ze zaten toch bij de revisie-set en die zien er net wat netter uit. Ook de achterste klauwen zijn uit elkaar geweest. Die zijn vanwege de handremwerking net wat ingewikkelder dan de voorste klauwen, zo krijg je de zuigers er niet met perslucht af, maar moet je ze eraf draaien. Verder heb ik nieuwe schijven en blokken gemonteerd.

Image

Omdat de rubber pakking tussen de afdekkap van het selectiemechanisme v/d versnellingsbak uit gelubberd was en deze NML is heb ik hier een nieuwe voor op maat moeten knippen.

Image

To be continued.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooie stappen weer. Remklauwen zijn, eenmaal gangbaar en gereviseerd prima te voorzien van een laagje Hamerite. Ik gebruik altijd grijs hamerslag. Danbheb je gelijk bijna geen remstof dat opvalt. Blijft zeker 10 jaar goed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply