BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Vandaag de rubber lagers in de reactie armen vervangen, de nieuwe zijn Lemforder ZF aftermarket made in Brasil.

Image

De linker lagerbus was flink ingescheurd, rechts viel het nog wel mee.
Maarja er hoeft er maar één slecht of los te zijn en je krijgt onbalans en dus trillen bij remmen. Gevolg hiervan is dat de schijven ongelijk gaan slijten (bult erop), dit gaat in het begin onopgemerkt, maar als het voelbaar wordt, dan gaat het ook snel erger worden en ben je te laat.
De ongelijkmatig gesleten schijven voelde je ook in het rempedaal.

Image

Image

Oude rechts:
Image

Oude bus links:
Image

De rubber lagerbussen laten zich gemakkelijk uit en weer in de reactie armen persen. Dit kan terwijl de reactie arm aan de fusee blijft zitten. Scheelt heel veel werk. Als de arm van de fusee los moet, moet namelijk ook de schokdemper omhoog geschoven worden.

Remschijven en blokken vervangen was een eitje, wel jammer van de blokken, de oude zaten er nog maar pas op, er was net 1mm voering weg.

En weer een klus afgevinkt.

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Oh ja, schijven heb ik Zimmermann gekozen en blokken weer Textar.
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Opnieuw incontinentie problemen met deze verder hele fijne auto.
Bezoekje Valkenburg afgelopen weekend, kom terug van de P automaat en zie een vers oliespoor voor de auto, zou die olie van onze auto zijn?
Blik onder de auto, niks. Maar het spoor is vers en eindigt precies onder onze auto. Toch wel gek.
Voor de zekerheid maar even de peilstok getrokken, peil prima, dus geen ernstige lekkage.
Toch moest het oliespoor van ons zijn, want er waren nog geen vervolg vlekken op de parkeerplaats van autos die er doorheen gereden waren, en de olie lag dik op straat.

Beetje billen knijpend die avond naar huis, maar dat verliep zonder problemen.

Volgende dag de auto ff op de oprijbokken gereden voor inspectie. Op de afdekplaten onder de motor lag wel wat olie, zoals gebruikelijk door een licht lekkende carterpan pakking, maar geen drama's.
Toen viel mijn oog op een losgesprongen stofhoes van het stuurhuis, waar nog wat drupjes aan hingen.
Dat was dus de boosdoener. Lekkend stuurhuis. Veel voorkomend probleem.
Waarschijnlijk zat de stofhoes vol olie en is bij de inpakkeer manouvre de druk te hoog opgelopen en is los gesprongen en heeft zich zo in één klap geleegd.

Leuk, mag ik weer lekker gaan klussen, wordt vervolgd
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ah, niet spannend, wel weer even zuur. Maar het hoort er bij en gelukkig los jij dit zelf op!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Om het stuurhuis te kunnen vervangen moet het subframe zakken, dus wordt ook meteen de carterpan pakking meegenomen.

Voor het stuurhuis heb ik een revisie stuurhuis van Elstock gekocht, opvallend detail is dat bij het revisie stuurhuis het cilinder deel van staal is, helemaal nieuw dus.
Je krijgt dus een half nieuw en half gereviseerd deel.

Een motorbrug had ik nog niet, dus maar eentje gescoord bij HBM, voor nog geen €60,- ligt dat ding bij je thuis. 150cm breed, net genoeg voor de E39. Is inclusief 2 haken. Rubber voetjes en een set kettingen.
Meteen even passen:

Image

Het echte werk gaat dit weekend gebeuren.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ah mooii, die dingen werken prima, inderdaad. Ik kijk uit naar je werkverslagje!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Operatie Stuurhuis

Om stuurhuis en carterpan pakking te kunnen vervangen dient je het subframe te laten zakken, zo wordt het aanbevolen.
Maar eenmaal bezig met sleutelen leek het mij een kleine moeite het subframe met stuurhuis compleet onder de auto weg te halen, achteraf een heel goede beslissing.

Met dit soort klussen begin ik altijd met datgene waar meestal veel problemen mee ontstaan, en dat is in dit geval het losnemen van de stuurstangen van de fusee's. Links is nog nooit los geweest, dus spannend na 30 jaar, maar met de fuseekogel drukker tool kwam die toch met een flinke knal probleemloos los. Rechts ging gemakkelijker, die was een paar jaar geleden vervangen.

Vervolgens de motor in de beugel en motorsteunen los, hiermee bezig ziet mijn oog dit:

Image

Hoogste tijd voor een nieuwe balg dus.

De banjo's van de leidingen op stuurhuis zijn zo goed als onbereikbaar als subframe nog tegen de auto zit, maar iets laten zakken, nog net hangend aan 2 bouten kun je er wel goed bij.

Een paar uur later ligt het subframe met stuurhuis naast de auto.

Image

Nu eerst verder met de carterpan. Oliepeilstok eruit, alle M6 boutjes op 1 na zijn bereikbaar met het subframe verwijderd.
Voor het laatste boutje moet de stuurpomp aan de kant.

Dan pasvlakken reinigen en de pan kan weer terug met nieuwe pakking en rupsjes vloeibare pakking op de overgangen motorblok-deksels.

Image

Niet de schoonste, ahum

Image

Nu verder met het stuurhuis, om dit uit het subframe te lichten dient ook nog het hitteschild verwijderd te worden, dus blij dat het geheel naast de auto ligt.
Nieuw stuurhuis terug op het frame levert een passing probleem op:
Image
De bevestigings beugel op de foto links is een beetje te lomp uitgevoerd, ook een drukleiding moet iets verbogen worden.

Met de slijptol dan maar een stukje staal uit het stuurhuis, en dan past het, toch niet zo goed van Elstock :
Image

Goed uitmeten dat het stuurhuis exact in het midden staat, en dan de plastic uitricht kap op de stuur aansluiting overzetten van oud naar nieuw. Deze kap is niet meer verkrijgbaar, zonder kan het ook, maar met kap is het terugplaatsen van de kruiskoppeling een eitje, en die kap dient ook als stofkap.
Belangrijk, want je wil natuurlijk dat straks het stuur netjes recht staat, en dat beide stuurarmen ongeveer even ver ingesteld staan.
Dan kan het subframe inclusief stuurhuis weer terug onder de auto.
Niet vergeten de hydroliek leidingen met nieuwe afdichtringen te monteren voordat het subframe helemaal omhoog gedrukt wordt.
Stuurarm rechts is nog fris en wordt hergebruikt. Links komt nieuw.
Bij demontage geteld hoeveel slagen schroefdraad de stuurarmen op de stuurstangen zaten, 30 dus aan beide zijden.
Zo ook gemonteerd, zodat de grondinstelling redelijk goed moet staan.

Motorolie en ATF vullen.
Checken op lekkages.
Check uitlijning, staat redelijk goed, rechts moet iets langer.

Zover klaar.

Exacte uitlijning moet nog, maar eerst wachten op een nieuwe luchtbalg.

De rubber schijf op het oude stuurhuis is door de ATF helemaal opgezwollen, onhoudbaar voor de stofhoes dus:
Image
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Mooi werk! Die vervuiling in de pan valt me niet tegen, want dat is zeker geen nieuwe toch? Nu weer fris en gereinigd onder de auto, altijd fijn!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Apr 05, 2026 10:33 pm Mooi werk! Die vervuiling in de pan valt me niet tegen, want dat is zeker geen nieuwe toch? Nu weer fris en gereinigd onder de auto, altijd fijn!!
Nee klopt, deze motor heeft er nu exact 200.000 op staan.
Of die pakking al eens eerder vervangen is? Denk t wel want die erin zat was ook zo'n deelbare uitvoering, net zoals de nieuwe elring pan pakking.
Image

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Blijven leuke klusjes om te doen
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Uitlijning van de spoorstangen is afgerond.
Het was toch nog een dingetje.
Als eerste had het stuurhuis exact gecentreerd gezet en vervolgens de koppeling van het stuur terug gezet met het stuur exact recht.
In principe zou je dan na het afstellen van de spoorstangen aan beide zijden ongeveer gelijke lengte schroefdraad op de spoorstangen over moeten hebben (zo was het bij het oude stuurhuis ook), maar dit was niet het geval, er zat ruim 6 mm verschil tussen links en rechts, terwijl het stuur exact recht stond bij rechtdoor rijden.

Dit verschil in schroefdraad kon ik niet verdragen, dus onderzoek was nodig.
Wat blijkt, het Elstock stuurhuis is aan de rechterzijde (nieuw stalen deel) korter dan origineel. Gevolg stuurhuis gecentreerd zetten is niet echt gecentreerd onder de auto.

Dus instellen sporing overnieuw.
Als eerste de spoorstangen zo ingesteld dat aan beide zijden evenveel schroefdraad zichtbaar is, en toespoor 0 is, en de wielen exact rechtuit staan.
Stuur staat nu natuurlijk scheef, koppeling los en met het stuur recht weer terug op stuurhuis.
Vervolgens nog fijnafstelling en klaar.

Nu staat alles naar wens in gesteld, met minimaal toespoor (1mm) zoals het hoort.

Wat mij tijdens rijden nog opvalt is dat de auto met dit stuurhuis een klein beetje last van "sticky steering" heeft, bij rechtuit.
Iets was bij het oude stuurhuis zeker niet zo was, wellicht moeten wat interne delen nog een beetje souplesse krijgen, of loopt die stalen cilinder wellicht iets stroever dan origineel, wie weet.

Eigenlijk moet ik het oude stuurhuis nog terug sturen. Er zit €100,- statiegeld op.

Het is een goed stuurhuis zonder slijt met alleen een lekkage aan de rechterkant. Dus ben ik me aan het bedenken het te houden en een keertje zelf te voorzien van nieuwe seals en geleidebussen, hier zijn kits voor verkrijgbaar voor ongeveer €60,-
Zo zou ik dan weer een goed origineel stuurhuis hebben.
Image

Post Reply