Leonidas' 323i Baur - Sold!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Geen zorgen hoor. Het gaat over de kosten van het verkleuringsmiddel wat erin gaat. Is allemaal hetzelfde spul. Zelfs de toevoegingen zijn nagenoeg hetzelfde.
Gr Peter
Gr Peter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi, Update 25-2-2009:
Vanavond de cardanas gereviseerd:
Een korte beschrijving hoe:
*Als eerste heb ik t.h.v. het ondersteuningslager twee merktekens gemaakt m.b.t. de posities van het voortse en achterste deel i.v.m. de uitbalancering van de as. Hierna heb ik de verbindingsbout losgedraaid met een platte ringsleutel 19.

*Hierna met een tweepoot trekker het oude ondersteuningslager verwijdert. Let op hoe dit lager gemonteerd zat i.v.m. het plaatsen van het nieuwe lager.

*Vervolgens heb ik de geleidingsbus aan de voorkant van het voorste deel van de cardanas verwijdert. Normaal doe je dit met een kleine inwendige trekker maar die had ik niet dus heb ik voorzichtig met de dremel een snede gemaakt in de bus zodat ik het oude busje kon verwijderen. Hierna m.b.v. een houten blok de nieuwe bus erin getikt.

*Het nieuwe ondersteuninglager met een passende huls (Ik heb een PVC-pijp van 40 mm genomen) op de cardanas gemonteerd.

*Als laatste het vertande glijstuk met een goede kwaliteit vet ingesmeerd en weer in het achterste deel van de cardanas geschoven. Hierna de bout, voorzien van Loctite, terug geplaatst en op het juiste aanhaalmoment vastgezet.
Straks wordt hij met een nieuwe hardyschijf en nieuwe bouten en borgmoeren geplaatst. Navraag heeft mij overtuigd dat in principe geen uitlijning nodig is. Mocht je vorige ondersteuningslager met vulplaatjes zijn gemonteerd op de auto dan zeker wel controleren.
Gr Peter
Vanavond de cardanas gereviseerd:
Een korte beschrijving hoe:
*Als eerste heb ik t.h.v. het ondersteuningslager twee merktekens gemaakt m.b.t. de posities van het voortse en achterste deel i.v.m. de uitbalancering van de as. Hierna heb ik de verbindingsbout losgedraaid met een platte ringsleutel 19.

*Hierna met een tweepoot trekker het oude ondersteuningslager verwijdert. Let op hoe dit lager gemonteerd zat i.v.m. het plaatsen van het nieuwe lager.

*Vervolgens heb ik de geleidingsbus aan de voorkant van het voorste deel van de cardanas verwijdert. Normaal doe je dit met een kleine inwendige trekker maar die had ik niet dus heb ik voorzichtig met de dremel een snede gemaakt in de bus zodat ik het oude busje kon verwijderen. Hierna m.b.v. een houten blok de nieuwe bus erin getikt.

*Het nieuwe ondersteuninglager met een passende huls (Ik heb een PVC-pijp van 40 mm genomen) op de cardanas gemonteerd.

*Als laatste het vertande glijstuk met een goede kwaliteit vet ingesmeerd en weer in het achterste deel van de cardanas geschoven. Hierna de bout, voorzien van Loctite, terug geplaatst en op het juiste aanhaalmoment vastgezet.
Straks wordt hij met een nieuwe hardyschijf en nieuwe bouten en borgmoeren geplaatst. Navraag heeft mij overtuigd dat in principe geen uitlijning nodig is. Mocht je vorige ondersteuningslager met vulplaatjes zijn gemonteerd op de auto dan zeker wel controleren.
Gr Peter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Inderdaad op slippers, geen echt gevaarlijk werk dus dan gewoon de huisschoentjes aan
Wat betreft de geleidebus, Het rubberen binnenwerk was verteerd en tevens ontbrak het veertje wat erin zat (lijkt op een veer bij een keerring).
Als de bus in goede staat is vermindert dat tevens de krachten op de hardyschijf.
Gr Peter
Inderdaad op slippers, geen echt gevaarlijk werk dus dan gewoon de huisschoentjes aan
Wat betreft de geleidebus, Het rubberen binnenwerk was verteerd en tevens ontbrak het veertje wat erin zat (lijkt op een veer bij een keerring).
Als de bus in goede staat is vermindert dat tevens de krachten op de hardyschijf.
Gr Peter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 205
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Gelukkig is de as niet op mijn tenen gevallen. Inderdaad het is allemaal niet zo moeilijk.
Gr Peter
Gelukkig is de as niet op mijn tenen gevallen. Inderdaad het is allemaal niet zo moeilijk.
Gr Peter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Bedankt, Ik probeer het zo duidelijk mogelijk voor iedereen op te schrijven.
Peter V.
Peter V.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
@Nick, Bedankt voor je opmerking, ik doe mijn best er een interessant topic van te maken.
Update 28-2-2009:
Vandaag de motor verder afgebouwd.
*Trillingsdemper en BDP sensor ingebouwd.
*Nieuwe V-snaar erop en aangespannen.
*Radiateur erin en alle slangen aangesloten.
*Nieuwe achterruitrijlamp switch in de versnellingsbak gezet (wat een ...werk) en aangesloten.
*De middenuitlaatdemper op z'n plaats gehangen en de cardanas ook.
Oftewel: Je kunt een middendemper van een 323i in zijn geheel vervangen, met de auto op pootjes, als je de cardanas er eerst tussen vandaan haalt.
Nu eerst even slapen en vannacht werken. Morgen weer een nieuwe E21-dag.
Gr Peter V
Update 28-2-2009:
Vandaag de motor verder afgebouwd.
*Trillingsdemper en BDP sensor ingebouwd.
*Nieuwe V-snaar erop en aangespannen.
*Radiateur erin en alle slangen aangesloten.
*Nieuwe achterruitrijlamp switch in de versnellingsbak gezet (wat een ...werk) en aangesloten.
*De middenuitlaatdemper op z'n plaats gehangen en de cardanas ook.
Oftewel: Je kunt een middendemper van een 323i in zijn geheel vervangen, met de auto op pootjes, als je de cardanas er eerst tussen vandaan haalt.
Nu eerst even slapen en vannacht werken. Morgen weer een nieuwe E21-dag.
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Nee, ik heb het gewoon zo, zonder blok kantelen of iets dergelijks vervangen. Onderlangs, de mijne staat op pootjes nu.
Het is sleutel 19 dus ik heb een steeksleutel 19 (oude) ingekort zodat je ook wat slag kunt maken. Je kunt namelijk met je hand via de rechterkant (uitlaatkant) erbij.
Het gaat niet makkelijk maar het gaat.
PS: zo erg vast zit hij trouwens niet.
Gr Peter V
Het is sleutel 19 dus ik heb een steeksleutel 19 (oude) ingekort zodat je ook wat slag kunt maken. Je kunt namelijk met je hand via de rechterkant (uitlaatkant) erbij.
Het gaat niet makkelijk maar het gaat.
PS: zo erg vast zit hij trouwens niet.
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Overigens een tip van een non-techneut;
Nu je er toch goed bij kan, zou ik alle ringetjes en busjes van de schakelpook vervangen. Deze zijn heel vaak compleet uitgelubberd, en als je ze vernieuwd schakelt hij weer als nieuw!
Nu je er toch goed bij kan, zou ik alle ringetjes en busjes van de schakelpook vervangen. Deze zijn heel vaak compleet uitgelubberd, en als je ze vernieuwd schakelt hij weer als nieuw!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.