Leonidas' 323i Baur - Sold!

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Geen zorgen hoor. Het gaat over de kosten van het verkleuringsmiddel wat erin gaat. Is allemaal hetzelfde spul. Zelfs de toevoegingen zijn nagenoeg hetzelfde.

Gr Peter


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi, Update 25-2-2009:

Vanavond de cardanas gereviseerd:

Een korte beschrijving hoe:

*Als eerste heb ik t.h.v. het ondersteuningslager twee merktekens gemaakt m.b.t. de posities van het voortse en achterste deel i.v.m. de uitbalancering van de as. Hierna heb ik de verbindingsbout losgedraaid met een platte ringsleutel 19.

Image

*Hierna met een tweepoot trekker het oude ondersteuningslager verwijdert. Let op hoe dit lager gemonteerd zat i.v.m. het plaatsen van het nieuwe lager.

Image

*Vervolgens heb ik de geleidingsbus aan de voorkant van het voorste deel van de cardanas verwijdert. Normaal doe je dit met een kleine inwendige trekker maar die had ik niet dus heb ik voorzichtig met de dremel een snede gemaakt in de bus zodat ik het oude busje kon verwijderen. Hierna m.b.v. een houten blok de nieuwe bus erin getikt.

Image

*Het nieuwe ondersteuninglager met een passende huls (Ik heb een PVC-pijp van 40 mm genomen) op de cardanas gemonteerd.

Image

*Als laatste het vertande glijstuk met een goede kwaliteit vet ingesmeerd en weer in het achterste deel van de cardanas geschoven. Hierna de bout, voorzien van Loctite, terug geplaatst en op het juiste aanhaalmoment vastgezet.

Straks wordt hij met een nieuwe hardyschijf en nieuwe bouten en borgmoeren geplaatst. Navraag heeft mij overtuigd dat in principe geen uitlijning nodig is. Mocht je vorige ondersteuningslager met vulplaatjes zijn gemonteerd op de auto dan zeker wel controleren.

Gr Peter
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Goed gedaan Peter,

Vraagje; Waarom is de geleidings buis vervangen ?

:shock: Op slippers aan het werk ? :mrgreen:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Inderdaad op slippers, geen echt gevaarlijk werk dus dan gewoon de huisschoentjes aan :wink:

Wat betreft de geleidebus, Het rubberen binnenwerk was verteerd en tevens ontbrak het veertje wat erin zat (lijkt op een veer bij een keerring).

Als de bus in goede staat is vermindert dat tevens de krachten op de hardyschijf.

Gr Peter
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Post by marcel krol »

Hoi

Goed bezig, t is niet zo moeilijk als t lijkt idd. En ehhh t doet wel zeer als zo's as op je tenen valt.....

Groeten

Marcel Krol
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Gelukkig is de as niet op mijn tenen gevallen. Inderdaad het is allemaal niet zo moeilijk.

Gr Peter
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 191
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

Post by Guido »

Hoe lang blijven die witte sokken nou wit, tijdens het sleutelen op slippers?
8)
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

O, waren het witte sokken :mrgreen:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Complimenten hoor Peter!
Als ik ooit nog eens tot in detail wil weten hoe ik ook maar iets moet aanpakken aan mn e21, hoef ik alleen maar dit topic te bekijken.
Keep it up
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Bedankt, Ik probeer het zo duidelijk mogelijk voor iedereen op te schrijven.

Peter V.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

nogmaals mooi toppic peter, gaat allemaal de goede kant uit precies! :D
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

@Nick, Bedankt voor je opmerking, ik doe mijn best er een interessant topic van te maken.


Update 28-2-2009:

Vandaag de motor verder afgebouwd.

*Trillingsdemper en BDP sensor ingebouwd.
*Nieuwe V-snaar erop en aangespannen.
*Radiateur erin en alle slangen aangesloten.
*Nieuwe achterruitrijlamp switch in de versnellingsbak gezet (wat een ...werk) en aangesloten.
*De middenuitlaatdemper op z'n plaats gehangen en de cardanas ook.

Oftewel: Je kunt een middendemper van een 323i in zijn geheel vervangen, met de auto op pootjes, als je de cardanas er eerst tussen vandaan haalt.

Nu eerst even slapen en vannacht werken. Morgen weer een nieuwe E21-dag.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Hoe heb je die achteruitrijswitch vervangen? Blok iets laten kantelen en dan van bovenaf?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Nee, ik heb het gewoon zo, zonder blok kantelen of iets dergelijks vervangen. Onderlangs, de mijne staat op pootjes nu.

Het is sleutel 19 dus ik heb een steeksleutel 19 (oude) ingekort zodat je ook wat slag kunt maken. Je kunt namelijk met je hand via de rechterkant (uitlaatkant) erbij.

Het gaat niet makkelijk maar het gaat.

PS: zo erg vast zit hij trouwens niet.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Overigens een tip van een non-techneut;
Nu je er toch goed bij kan, zou ik alle ringetjes en busjes van de schakelpook vervangen. Deze zijn heel vaak compleet uitgelubberd, en als je ze vernieuwd schakelt hij weer als nieuw!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply