Wel/niet starten, opgelost, ja echt

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Wel/niet starten, opgelost, ja echt

Post by ruudariaans »

Ik heb een 323i die ik na 12 jaar stilstand aan het wekken ben. Ik heb de nodige remdelen vervangen, beetje laswerk gedaan en de gehele auto een beurt gegeven inc nieuwe distributieriem(correct gedaan door een monteur, ook de ontstekingspouli staat goed). Nu is de auto in theorie klaar om te starten. Nu is gebleken dat de auto even loopt, en daarna niet meer wil. Ik moet de auto dan letterlijk 2 dagen stil laten staan om hem weer aan de gang te krijgen.
Ik heb overigens mijn twijfels over de positie van het hoofdbezinefilter bij de benzinepomp. Ik heb deze vernieuwd, maar de nieuwe filter heeft het pijltje de andere kant op staan. Omdat de auto maar heel even liep (3 sec.) heb ik het filter omgedraaid. Toen kreeg ik (na 2 dagen) de auto wel aan de gang, nu liep hij 2 minuten voordat hij er mee stopte. Kan iemand me om te beginnen uitleggen waar de benzine het filter ingaat en waar hij eruit gaat. Komt de benzine eerst uit de tank en dan de pomp in, of gaat de benzine na de pomp pas door de filter?
Hiermee is mijn probleem denk ik niet opgelost. Het lijkt wel of hij 2 dagen nodig heeft om druk kwijt te kunnen en dat pas daarna de auto gestart kan worden..

Iemand suggesties?

Gr. Ruud
Last edited by ruudariaans on Sat Feb 06, 2010 4:45 pm, edited 2 times in total.


Joren
Newbee
Posts: 3
Joined: Thu Oct 09, 2008 2:44 pm
Location: Tienen

Post by Joren »

is het je benzinepomprelais niet?
Heb ik ook pas voorgehad.
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Misschien? Waar vind ik het relais? en hoe controleer ik de werking hiervan? Hoor je de benzinepomp normaal lopen als je de auto op contact zet? Dat had mijn Tii wel, deze 323i niet..
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Zoek even op MP naar een vraagbaak of Haynes manual. Dat werkt stukke beter. :wink:
Hoor je de benzinepomp normaal lopen als je de auto op contact zet?
Dat is denk afhankelijk van je accumulator. Als ik mijne na een week of 2 stilstaan start hoor je even de pomp draaien om druk op te bouwen.
Als ik hem binnen die tijd start hoor ik de pomp niet meer.

Je kan het relais ff overbruggen om de pomp contant te laten draaien.
Na een paar seconden hoor je dan in de benzine verdeler een klik omdat dan de overdruk opengaat.
So many cars, so little time
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Update: Filter zit nu goed en de benzinepomp loopt. (hoor hem nog ff lopen nadat ik stop met starten en de sleutel terug draai).

Lopen doet hij echter nog steeds alleen als hij er zelf zin in heeft..
Mich
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Mon Dec 01, 2008 9:42 am
Location: The Netherlands

Post by Mich »

je kunt de werking van pomp ook controleren door de uitgaande leiding van pomp los te halen en dan het contact aan te zetten.
Gr Mich

----------------------------

BMW 1600-ti
BMW 2002ti
BMW 2002tii
BMW 1600-cab
BMW 2800CS
BMW 1800
BMW 1800 ti
BMW 2000cs
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

je hebt kjet, die deed t bij mij ook niet zo fris meer na 15 jaar stilstand
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Heb de pomp laten draaien door stroom recht van de accu erop te zetten, maar starten deed hij niet. Ik moet het denk ik ergens anders zoeken..
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Koudestartventiel?

Deze zorgt voor een stukje extra inspuiting als hij koud is.
So many cars, so little time
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

De retour en gewone aanvoerleiding van de benzine waren omgewisseld! Ik had ze gelabeld maar het is toch ergens fout gegaan bij mij of bij de vorige eigenaar (daar had de auto ook maar heel even gelopen). Stationair liep hij al, bij gasgeven sloeg hij nog af. Er zijn een paar slangen lek van de carterventilatie en nu ook een benzineslang van de koude start. Deze maar eerst bestellen en vervangen en dan verder kijken! 8)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Okee maar je bent inmiddels aardig op weg. Als de slangen niet fris zijn, ga er dan maar vanuit dat de slangen bovenop de tank en rond de pomp mogelijk ook niet heel lekker meer zijn...
Regards/groeten, Jeroen
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Rond de pomp zijn al vervangen. Ik kan echter geen onderdeelnummers vinden van 2 carterdruk slangen. Ze staan op deze tekening:

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/b/j/2.png

Helaas staat er dat ze niet op mijn auto zouden zitten.. Nr 7 en Nr 9 gaat het om.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Even een ander bouwjaar proberen dan komen ze vanzelf boven tafel, dat y-stuk bijvoorbeeld is volgens mij alleen van toepassing op model '82.
Regards/groeten, Jeroen
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

De slangen wil nog niet lukken, de dealer weet ook niet goed welke er besteld moeten worden. Ik heb het nu tijdelijk gebeund om verder te kunnen.
De auto start wel maar slaat na 2 seconden weer af, 1 keer heeft ie langer gelopen. De auto liep laatst en toen sprong de carterontluchting eraf (van de inlaatrubber) en kwam er een behoorlijke hoeveelheid benzine uit. Toen heb ik de auto meteen uit gezet, wil niet dat de boel in de fik vliegt..

Als ik wel eens gas kan geven zonder dat ie meteen afslaat, krijg ik backfire..

Iemand ideen?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Als er benzine uitstroomt bij de carterventilatie dan staat heel je inlaatbuis vol. Wellicht sluit je koudstartventiel niet af. Aanslaan doet hij dan goed maar hij blijft er benzine bij doen. Je verzuipt hem maximaal dan.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply