Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik moet toegeven dat het inderdaad heel erg mooi staat. Ik kom wel een beetje in de verleiding. Zoals vele voor mij al gezegd hebben, het ziet er heel netjes uit en vooral houden zo.

Ik denk als ik jullie rijhoogte zo zie dat jullie niet dezelfde maat banden hebben.

Wellicht kom ik een setje H en R veren tegen met bilsteins die voor mij zijn.

Eerste prioriteit is rijden en dan zie ik wel verder.

Peter V.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Zondag ochtend moest het maar gebeuren :shock:

Eerst ff meten, 58,2 cm van de grond tot de rand van het spatbord.
Voorwielen gelost, moer van schokdemper lossen en opkrikken maar.
Voorwielen eraf en anderhalf uur later waren de rubbers van beide voorpoten weer vervangen. (de rubbers onder en bovenop de veer)
Deze had ik bij Walloth besteld en dat vond ik maar dunne dingetjes.

Degene die eraf waren gekomen bij de vorige wisseltruc waren veel dikker.

En omdat ik de auto van voren te laag vond had ik dus besloten deze weer te vervangen door de oude rubbers om zodoende de boel een paar mm te verhogen.

Uiteindelijk leverde dit mij na meten maar liefst 6mm winst op. En echt dat zie er anders uit. 8)
Ik denk dat ik nu tevreden ben :?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Wat vind je van het rijden?
Ik ben er erg blij mee. De mijne is van verse kwarktaart veranderd in een behoorlijk strakke stroopwafel om het maar eens krom te zeggen. :lol:

Ik vind het stuiteren, waar zo vaak voor wordt gewaarschuwd, behoorlijk mee vallen. Bochtjes zijn erg leuk geworden, en ze moet nog worden uitgelijnd...
Ik ga het komend weekend proberen nog wat geluids isolatie tegen het schutbord te plaatsen.
Ja en dan wordt het wel een beetje zoeken wat er dan nog veranderd moet worden.. :?:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik ben ook happy met de wegligging maar voel nu dat ik meer houvast zoek in mijn stoelen.
En houvast dat geven de standaard hangmatten niet echt :wink:

Maar er moet wat te wensen over blijven toch :lol:
Ja en dan wordt het wel een beetje zoeken wat er dan nog veranderd moet worden..
Een aangepaste pook.....
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ja mike, idd.
Dat wordt rukken en trekken tijdens de meeting.
Ik denk overigens dat jouw pook er een wordt van kortlopende en wisselende kontakten - iedereen wil ff voelen. :wink:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

:D :D :D :lol: :lol: :lol:

Ik heb nog wel een doosje latex handschoentjes, voor een ieder die veilig aan mike zn pook wil zitten
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

ik zat eigenlijk al heel de tijd te denken hoe je het camber terug 100% krijgt na het verlagen?
Ik heb mijn ophanging eens goed bekeken en zie niet direct hoe ik mijn camber zou kunnen bijregelen, enige optie is volgens mij de gaten,
waar de veerpoot vooraan vasthangt aan de carosserie lichtjes uitvijlen?
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

De H&R veertjes zijn flink in de aanbieding bij D&W op het moment: € 132,57 !!

Niet op voorraad, binnenkort wel weer verwacht.

http://www.duw.de/shop/DetailView.aspx? ... ctId=21944
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Kan je de ringen die je over de Bilstein dempers op je veerpoten schroeft, ook los verkrijgen?

Plaatje schaamteloos geleend van Wondermike:
Image

Ik heb nl wel de dempers maar niet die ringen :?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi Dennis,

Als ik denk wat je bedoelt dan is het nummer 3 op het volgende plaatje.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... _absorber/

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Zo die zijn duur!

Zonder arrogant te willen zijn was dit toch eigenlijk wel een erg leuk topic.
(feitelijk mijn eerste grote klus - die ook nog eens gelukt is - dat dan weer wel 8) ).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Jouw Cylinderkopklus is ook goed gelukt alleen jammer dat er een ander gietsel is gekomen in 1975. Voor je het weet wordt er gezegd:

:lol: DUS JIJ HEB VERSTAND VAN AUTO'S :lol:

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

nou dank u.. :oops:

Ik zou er bijna van gaan blozen.
Het is wel leuk om te doen. Het punt is alleen dat ik veel te weinig tijd heb.
En ik mis nog een goed koppie. Dat ook nog.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik doe vrijdag een koppie bij Arnold. Kom je ook 8)
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Nein - leider nicht, ich muss arbeiten. :cry:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply