bmw 320/6 powerproblemen
bmw 320/6 powerproblemen
Hoi iedereen, ik heb sinds kort een e21 320/6 cilinder terug aan de praat gekregen. Ik heb echter paar problemen.
Vooral de power ontbreekt. Bij het vertrekken en net na schakelen wacht hij een goeie seconde met optrekken. Nogthans reageert de motor direct op het gaspedaal wanneer die in neutraal staat.
Het verbruik is gigantisch 16l/100km? Is dit normaal?
Topsnelheid haal ik niet meer dan 110 km/uur. Hoeveel mag je eigenlijk verwachten van zo'n oude bmw?
Nogthans als hij eenmaal in toeren draait, trekt hij wel redelijk op (tot aan 90 km/h echter...) Daarna precies geen power meer om nog verder te klimmen.
Ontsteking werd door garage afgeregeld, dus daar kan het niet aan liggen.
Vooral de power ontbreekt. Bij het vertrekken en net na schakelen wacht hij een goeie seconde met optrekken. Nogthans reageert de motor direct op het gaspedaal wanneer die in neutraal staat.
Het verbruik is gigantisch 16l/100km? Is dit normaal?
Topsnelheid haal ik niet meer dan 110 km/uur. Hoeveel mag je eigenlijk verwachten van zo'n oude bmw?
Nogthans als hij eenmaal in toeren draait, trekt hij wel redelijk op (tot aan 90 km/h echter...) Daarna precies geen power meer om nog verder te klimmen.
Ontsteking werd door garage afgeregeld, dus daar kan het niet aan liggen.
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Originele Solex carb er nog op? Zoja zou ik daar de problemen gaan zoeken. Acceleratiepomp, ventiel tussen de beide trappen, heel veel andere dingen die daar fout aan zitten.
Voor de auto, mijn 320/6 is van 1978 en reken maar dat die nog graag wil. Als hij goed warm is gaat het nog met gemak naar de 6400 rpm. Ook met mijn vierbak haal ik nog ruim 180 op de teller. Ligt er maar net aan hoe de andere eigenaren ermee hebben gereden.
Gerwin
Voor de auto, mijn 320/6 is van 1978 en reken maar dat die nog graag wil. Als hij goed warm is gaat het nog met gemak naar de 6400 rpm. Ook met mijn vierbak haal ik nog ruim 180 op de teller. Ligt er maar net aan hoe de andere eigenaren ermee hebben gereden.
Gerwin
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Nogal een geluk dat ik de kl*ten ken van die carburateur, maar heb er ook al aan gedacht om ze eens uit elkaar te halen... Kan in feite niet veel meer zijn dan datThegs wrote:Originele Solex carb er nog op? Zoja zou ik daar de problemen gaan zoeken. Acceleratiepomp, ventiel tussen de beide trappen, heel veel andere dingen die daar fout aan zitten.
Voor de auto, mijn 320/6 is van 1978 en reken maar dat die nog graag wil. Als hij goed warm is gaat het nog met gemak naar de 6400 rpm. Ook met mijn vierbak haal ik nog ruim 180 op de teller. Ligt er maar net aan hoe de andere eigenaren ermee hebben gereden.
Gerwin
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Welkom,
Als eerste is het een schakel of automaat?
Als je zo'n hoog verbruik heb kun je het ook eerst eens gaan zoeken ion de afstelling (CO-waarde). Doet hij flink zwart roken als je gas geeft??
Natuurlijk is een vacuumlek ook een mogelijkheid.
Gr Peter V.
Welkom,
Als eerste is het een schakel of automaat?
Als je zo'n hoog verbruik heb kun je het ook eerst eens gaan zoeken ion de afstelling (CO-waarde). Doet hij flink zwart roken als je gas geeft??
Natuurlijk is een vacuumlek ook een mogelijkheid.
Gr Peter V.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: bmw 320/6 powerproblemen
Hanzeke9 wrote:Hoi iedereen, ik heb sinds kort een e21 320/6 cilinder terug aan de praat gekregen. Ik heb echter paar problemen.
Vooral de power ontbreekt. Bij het vertrekken en net na schakelen wacht hij een goeie seconde met optrekken. Nogthans reageert de motor direct op het gaspedaal wanneer die in neutraal staat.
Het verbruik is gigantisch 16l/100km? Is dit normaal?
Topsnelheid haal ik niet meer dan 110 km/uur. Hoeveel mag je eigenlijk verwachten van zo'n oude bmw?
Nogthans als hij eenmaal in toeren draait, trekt hij wel redelijk op (tot aan 90 km/h echter...) Daarna precies geen power meer om nog verder te klimmen.
Ontsteking werd door garage afgeregeld, dus daar kan het niet aan liggen.
Ze niet zuinig en naar hedendaagse maatstaven ook niet super snel, maar deze beide gegevens kunnen veeeel gunstiger!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Klinkt als een tweede trap van de carb die niet mee wil werken: bij hogere belasting, zou de grotere vlinderklep ook moeten openen. Als ik het me goed herinner is er een vacuum mechanisme dat de klep vrij moet maken om te kunnen bewegen maar heel vaak zit de klep gewoon door vervuiling/ stilstand vast. Luchtfilter eraf, klep en mechanisme schoonmaken en smeren zou al kunnen helpen weet ik uit ervaring.
ik heb niet precies hetzelfde probleem, want mijne krijgt wel vermogen bij de tweede trap, alleen voor die tijd is het echt slecht...Nogal een geluk dat ik de kl*ten ken van die carburateur, maar heb er ook al aan gedacht om ze eens uit elkaar te halen... Kan in feite niet veel meer zijn dan dat
ik zit eraan te denke om een revisie uit te voeren of een nieuwe te kopen...
maar t grootste struikelpunt is de afstelling... hede ten dage zijn deze profs moeilijk te vinden die dit egt goed kunnen.
van het weekend gesproken met twee oldskool bmw mannen (haha)... zei weten heel veel over deze carb... maar ze adviseerde mij ook om (als het financieel kon) een nieuwe carb erop te zetten, een gereviseerde schijnt nogal moeilijk af te stellen te zijn, terwijl een nieuwe al moeilijk is...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Het is een handgeschakelde vijfbak. Nu, voor ik naar de garage ofzo ga om CO te meten zal ik eerst eens zien naar die grote vlinderkleppen, wat iemand na jou suggereert. Ik meen mij te herinneren dat deze niet supergoed bewegen... Zwarte rook geeft hij nooit.Peter V. wrote:Hoi,
Welkom,
Als eerste is het een schakel of automaat?
Als je zo'n hoog verbruik heb kun je het ook eerst eens gaan zoeken ion de afstelling (CO-waarde). Doet hij flink zwart roken als je gas geeft??
Natuurlijk is een vacuumlek ook een mogelijkheid.
Gr Peter V.
Ik zie op fora dikwijls het probleem van vacuumlek terugkeren, maar hoe controleer je dat en wat doe je eraan?
Het vreemde vind ik is dat de motor heel mooi draait in neutraal. Motor gaat vlug in toeren en reageert direct op gas geven, echter bij het rijden heeft hij precies power te kort en houdt hij de eerste seconde in, vooraleer op te trekken. Voor de rest draait hij prima.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Dus als je gewoon stationair staat te draaien dan doet hij alles zoals het hoort? Dus ook de 2de trap kleppen ( grote) gaan open als hij op temperatuur is?
Wat er bedoeld wordt met vacuumlek is heel verschillend.
*Bij de carburateur van jouw bijvoorbeeld zou 1 van de slangetjes naar een membraan lek/verdroogd kunnen zijn
*Membraan zelf kan lek/kapot zijn.
*Voetpakking van de carburateur kan lek/kapot zijn ( pakking tussen carb. en inlaatspruitstuk.
*4a1 carburateurs zijn gevoelig voor een kromme deksel d.w.z. dat de 4 moeren waarmee de carb. vastzit te vast zijn gezet en daarmee het bovenste deel is kromgetrokken. Hiermee ontstaat er een vacuumlek bij de vlotterkamer en tevens gaat het asje van de twee grote kleppen hierdoor stroever bewegen.
*Inlaatspruitstukpakking naar motorblok kan lek zijn.
Dit wil dus niet zeggen dat dat bij jou aan de hand is maar dit zijn enkele voorbeelden wat men kan bedoelen met vacuumlek.
Als jij totaal geen zwarte rook heb dan zal de afstelling misschien wel iets te rijk staan maar niet echt overdreven.
Misschien toch acceleratiepomp die te kort schiet?
Dus als je gewoon stationair staat te draaien dan doet hij alles zoals het hoort? Dus ook de 2de trap kleppen ( grote) gaan open als hij op temperatuur is?
Wat er bedoeld wordt met vacuumlek is heel verschillend.
*Bij de carburateur van jouw bijvoorbeeld zou 1 van de slangetjes naar een membraan lek/verdroogd kunnen zijn
*Membraan zelf kan lek/kapot zijn.
*Voetpakking van de carburateur kan lek/kapot zijn ( pakking tussen carb. en inlaatspruitstuk.
*4a1 carburateurs zijn gevoelig voor een kromme deksel d.w.z. dat de 4 moeren waarmee de carb. vastzit te vast zijn gezet en daarmee het bovenste deel is kromgetrokken. Hiermee ontstaat er een vacuumlek bij de vlotterkamer en tevens gaat het asje van de twee grote kleppen hierdoor stroever bewegen.
*Inlaatspruitstukpakking naar motorblok kan lek zijn.
Dit wil dus niet zeggen dat dat bij jou aan de hand is maar dit zijn enkele voorbeelden wat men kan bedoelen met vacuumlek.
Als jij totaal geen zwarte rook heb dan zal de afstelling misschien wel iets te rijk staan maar niet echt overdreven.
Misschien toch acceleratiepomp die te kort schiet?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Harro
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 101
- Joined: Sun Aug 02, 2009 12:03 pm
- Location: Bergentheim,Overijssel
Hallo Hanzeke,
zie dat je de auto al hebt sinds december 2008 en dat ie in mei ook al slecht liep.
Wat ik nog niet heb gezien en waar we met z'n allen heel erg gek op zijn op dit forum zijn FOTOOOS
We zijn gek op plaatjes van e21's
zie dat je de auto al hebt sinds december 2008 en dat ie in mei ook al slecht liep.
Wat ik nog niet heb gezien en waar we met z'n allen heel erg gek op zijn op dit forum zijn FOTOOOS
We zijn gek op plaatjes van e21's
[img]http://i954.photobucket.com/albums/ae28/harro-e21/bmw%20e21/signature-1.jpg[/img]
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Moet je nagaan - later dan mij geregistreerd - en dan nu al bijna 2000 postings. Dat zal inhoudelijk interessant geweest zijn.Wondermike wrote:nog 23 posts
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)