vraagje tbv 205/50/15 voorzijde
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
vraagje tbv 205/50/15 voorzijde
hallo,
ik heb laats een setje bbs mahle 15" in 7j rondom op de kop getikt. de randen laten polijsten en het hart opnieuw gespoten.
nu heb ik een aantal probleempjes
-te korte wielbouten (lange zijn reeds besteld)
- aan de voorzijde raakt de band bij het sturen het spatbord/keienvanger. kan het wel ietsje naar voren buigen maar is volgens mij niet de juiste methode.
het gaat hier om een 320/6 uit 81 (die met panne op de herfstmeeting)
mijn auto heeft rondom h&r veren (3 tot 4 cm) en rode koni's voor en billies achter (naar mijn inziens helt de auto wel aardig ver naar voren.)
onderdelen die ik heb liggen
- 323i veerpoten 51mm
-320/6 veerpoten 49 mm
- 323i oliedruk schokdempers origineel
-origenele 323i veren
-originele 320/6 veren
mijn oplossing. complete 323i voorterrein er onder schroeven zodat de voorkant iets omhoog komt. is dit wat?
of is er iets anders mogelijk met de onderdelen die ik heb liggen, een combinatie maken dus.
of moet ik voor voor bilsteins aanschaffen (komt de auto dan misschien iets hoger te liggen dan 25 jaar oude rode koni's?
alvast bedankt.
Martin
ik heb laats een setje bbs mahle 15" in 7j rondom op de kop getikt. de randen laten polijsten en het hart opnieuw gespoten.
nu heb ik een aantal probleempjes
-te korte wielbouten (lange zijn reeds besteld)
- aan de voorzijde raakt de band bij het sturen het spatbord/keienvanger. kan het wel ietsje naar voren buigen maar is volgens mij niet de juiste methode.
het gaat hier om een 320/6 uit 81 (die met panne op de herfstmeeting)
mijn auto heeft rondom h&r veren (3 tot 4 cm) en rode koni's voor en billies achter (naar mijn inziens helt de auto wel aardig ver naar voren.)
onderdelen die ik heb liggen
- 323i veerpoten 51mm
-320/6 veerpoten 49 mm
- 323i oliedruk schokdempers origineel
-origenele 323i veren
-originele 320/6 veren
mijn oplossing. complete 323i voorterrein er onder schroeven zodat de voorkant iets omhoog komt. is dit wat?
of is er iets anders mogelijk met de onderdelen die ik heb liggen, een combinatie maken dus.
of moet ik voor voor bilsteins aanschaffen (komt de auto dan misschien iets hoger te liggen dan 25 jaar oude rode koni's?
alvast bedankt.
Martin
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Ik had op mijn velgen die vooraan 6j zijn eerst 195/55/15 zitten en deze kwamen ook tegen de steunplaat bij het afdraaien ... ik heb nu 195/50/15 probleem opgelost ... ik heb een 30mm verlaging (H&R veren)
met billies rondom ...
Op de originele schokdempers (met de H&R veren) zakte hij bijna 5cm na de montage van de billies is hij ongeveer 2cm omhoog gekomen .. dus nieuwe schokdempers is denk ik wat je zal nodig hebben ...
Ik dacht dat Jeroen ook jouw bandenmaat heeft vooraan en ook billies en H&R (of had hij eibach)
ik denk niet dat met originele 323i poten de wagen hoger komt .. ik dacht dat alle 6 cil dezelfde sterkte van veren hadden ivm motorgewicht.
Gerrit
Op de originele schokdempers (met de H&R veren) zakte hij bijna 5cm na de montage van de billies is hij ongeveer 2cm omhoog gekomen .. dus nieuwe schokdempers is denk ik wat je zal nodig hebben ...
Ik dacht dat Jeroen ook jouw bandenmaat heeft vooraan en ook billies en H&R (of had hij eibach)
ik denk niet dat met originele 323i poten de wagen hoger komt .. ik dacht dat alle 6 cil dezelfde sterkte van veren hadden ivm motorgewicht.
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Hiero idem dito.gerrit323 wrote:Ik had op mijn velgen die vooraan 6j zijn eerst 195/55/15 zitten en deze kwamen ook tegen de steunplaat bij het afdraaien ... ik heb nu 195/50/15 probleem opgelost ... ik heb een 30mm verlaging (H&R veren)met billies rondom ...
Op de originele schokdempers (met de H&R veren) zakte hij bijna 5cm na de montage van de billies is hij ongeveer 2cm omhoog gekomen .. dus nieuwe schokdempers is denk ik wat je zal nodig hebben ...
Ik dacht dat Jeroen ook jouw bandenmaat heeft vooraan en ook billies en H&R (of had hij eibach)
ik denk niet dat met originele 323i poten de wagen hoger komt .. ik dacht dat alle 6 cil dezelfde sterkte van veren hadden ivm motorgewicht.
Gerrit
Als je de originele setting aanhoudt: dwz 15" 6j, et12, 195/50 zal er geen aanloopprobleem zijn.
H&R veren zijn eigenlijk wel het mooiste voor een e21. Daarmee komt ze precies op goede hoogte.
Zie ook het grote Bilstein topic.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Nee het gaat om de hoogte en die is (hoewel de omgekeerde constructie van Bilsteins wel een paar mm helpt) toch voornamelijk afhankelijk van de veren.
Ik vind het overigens wel vreemd dat je auto op H&R's voorover staat, zou volgens mij recht moeten staan (dorpel evenwijdig aan de grond zeg maar) als je veren gebruikt die voor en achter evenveel verlagen zoals met H&R het geval is volgens mij.
Nou is het volgens mij krap maar moet je wel 195/50-15 kwijt kunnen op een 7J velg dus waarom de hele boel overhoop halen als je daarmee het probleem oplost?
Als het dan nog optreedt is er wat anders aan de hand en vermoedelijk voordempers die niet helemaal fris meer zijn.
Ik vind het overigens wel vreemd dat je auto op H&R's voorover staat, zou volgens mij recht moeten staan (dorpel evenwijdig aan de grond zeg maar) als je veren gebruikt die voor en achter evenveel verlagen zoals met H&R het geval is volgens mij.
Nou is het volgens mij krap maar moet je wel 195/50-15 kwijt kunnen op een 7J velg dus waarom de hele boel overhoop halen als je daarmee het probleem oplost?
Als het dan nog optreedt is er wat anders aan de hand en vermoedelijk voordempers die niet helemaal fris meer zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Die diameters zullen niet veel schelen tussen 13" en 15" wielen gok ik.
Ik heb ook even gemeten en ik meet voor en achter 19cm, kon het niet tot in ieder detail zien maar het verschil is hooguit 1 mm. Voor en achter Eibach en Bilstein B6 en ook banden identiek, 205/50-15. Auto's met 195/50-15 aan de voorkant zouden dan voor marginaal lager moeten uitkomen.
Ben benieuwd of een van de andere mannen met H&R ook even zo'n meting kan doen.
Ik heb ook even gemeten en ik meet voor en achter 19cm, kon het niet tot in ieder detail zien maar het verschil is hooguit 1 mm. Voor en achter Eibach en Bilstein B6 en ook banden identiek, 205/50-15. Auto's met 195/50-15 aan de voorkant zouden dan voor marginaal lager moeten uitkomen.
Ben benieuwd of een van de andere mannen met H&R ook even zo'n meting kan doen.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Ik heb het ook effe gemeten
Bilstein B6 en H&R
Velgen 6j15 voor en 7j15 achter met banden 195/50 en 205/50
Hoogte van de drempel voor/achter 16cm/17,5cm e vooraan tss band en spoiler idd een 1cm'tje speling
Gerrit
Bilstein B6 en H&R
Velgen 6j15 voor en 7j15 achter met banden 195/50 en 205/50
Hoogte van de drempel voor/achter 16cm/17,5cm e vooraan tss band en spoiler idd een 1cm'tje speling
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Kijk zo komen we ergens, thanks! Verschil in radius tussen de 2 bandenmaten is 5mm dus met H&R staat de voorkant kennelijk 1 cm lager dan de achterkant.
Maar 3cm verschil is wel heel veel! Ik gok toch dat de schokdempers dan wat vermoeid zijn. Dan is die 3cm nog geen groot probleem maar je kunt ervan uitgaan dat de schokdempers dan ook niet lekker meer dempen dus dat de poot ook te makkelijk cq te ver inveert.
Maar 3cm verschil is wel heel veel! Ik gok toch dat de schokdempers dan wat vermoeid zijn. Dan is die 3cm nog geen groot probleem maar je kunt ervan uitgaan dat de schokdempers dan ook niet lekker meer dempen dus dat de poot ook te makkelijk cq te ver inveert.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Ik wil wel meten maar bij mij is het op dit moment een cm of 45..
Auto staat op 4 assteunen
Auto staat op 4 assteunen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Ik kan ook wel meten maar met 13 inch ballonbanden en de originele setup is alles totaal anders.
Of het moet interessant zijn om de exacte verlaging te weten die je krijgt?
Of het moet interessant zijn om de exacte verlaging te weten die je krijgt?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
