versnellingsbak bevroren?
versnellingsbak bevroren?
hallo iedereen,
een winters probleem, of niet?
toen het zo halverwege december wat koud begon te worden schakelde mijn e21, 315 al stukken stroever dan normaal..
toen het vroor dat het kraakte schakelde hij simpelweg niet meer...
kan het zijn dat er iets bevroren is? heeft dit te doen met de kou?
hoe kan je dit probleem oplossen?
bij voorbaat dank voor de adviezen?
groetjes, gillis
een winters probleem, of niet?
toen het zo halverwege december wat koud begon te worden schakelde mijn e21, 315 al stukken stroever dan normaal..
toen het vroor dat het kraakte schakelde hij simpelweg niet meer...
kan het zijn dat er iets bevroren is? heeft dit te doen met de kou?
hoe kan je dit probleem oplossen?
bij voorbaat dank voor de adviezen?
groetjes, gillis
-
MeesterPieter
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 100
- Joined: Fri Feb 20, 2009 8:44 am
- menno
- Newbee
- Posts: 17
- Joined: Fri Sep 26, 2008 10:00 pm
- My E21(s): 320i/4, 320/6, 320/6 aut., 323i baur
- Location: The netherlands
Heb soortgelijk probleempje. Als het kouder word dan schakelt de mijne bijna niet naar de 2e versnelling. Met dubbelklutsen lukt t wel , maar wel heel voorzichtig. Zodra er even mee is gereden is de olie wat vloeibaarder en is het probleem voorbij. Heb ook al de olie vernieuwt en de koppeling is ook goed . Nog even en het wordt weer wat warmer
en gaat t schakelen weer ok.
320/6 .82 , 320/6 aut .79 , 323I baur,.82 .
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Nee vastlopen niet, zwaar schakelen weleens. Maar dat wil nogal eens samengaan met een niet helemaal lekker functionerende koppeling: door de kou zijn de cupjes in de beide koppelingscylinders gekrompen. Als ze dan ook al wat slijtage hadden leidt dat tot drukverlies en dus tot onvolledig ontkoppelen. Helaas leidt dat niet altijd tot zichtbare lekkage maar je kunt eens de hoofdcylinder inspecteren achter je koppelingspedaal. Ben je dan een tijdje verder dan komt je koppeling niet meer op, iets wat om dezelfde reden altijd in de winter optreedt...
Regards/groeten, Jeroen
- fullcapacity
- E21 starter
- Posts: 34
- Joined: Thu Dec 03, 2009 1:17 pm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Klutsen ( clutchen). Het ouderwetse schakelen oftewel.
*Koppeling in.
*Pook in neutraal.
*koppeling op laten komen en weer in trappen.
*schakelen.
*Koppeling weer op laten komen.
Eventueel met tussengas geven. Heel erg lang geleden heb ik dat in een Fiat 500 ook moeten doen. Het is volgens mij uit de tijd dat de synchromesringen nog niet in de versnellingsbak zaten. Hierbij kon je schakelen zonder de bak echt te belasten.
*Koppeling in.
*Pook in neutraal.
*koppeling op laten komen en weer in trappen.
*schakelen.
*Koppeling weer op laten komen.
Eventueel met tussengas geven. Heel erg lang geleden heb ik dat in een Fiat 500 ook moeten doen. Het is volgens mij uit de tijd dat de synchromesringen nog niet in de versnellingsbak zaten. Hierbij kon je schakelen zonder de bak echt te belasten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- fullcapacity
- E21 starter
- Posts: 34
- Joined: Thu Dec 03, 2009 1:17 pm