versnellingsbak bevroren?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
gillis
Newbee

versnellingsbak bevroren?

Post by gillis »

hallo iedereen,

een winters probleem, of niet?

toen het zo halverwege december wat koud begon te worden schakelde mijn e21, 315 al stukken stroever dan normaal..

toen het vroor dat het kraakte schakelde hij simpelweg niet meer...

kan het zijn dat er iets bevroren is? heeft dit te doen met de kou?

hoe kan je dit probleem oplossen?

bij voorbaat dank voor de adviezen?

groetjes, gillis

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

kan zomaar dat de olie lekker dik is dan ja, verversen kan iig helpen en zodra er weer een beetje beweging in zit schakelen met tussengas. Koppeling functioneert nog wel als vanouds of kan die meespelen?
Regards/groeten, Jeroen
MeesterPieter
Upcoming E21 fanatic

Post by MeesterPieter »

moet zeggen dat mijn 316 met dit weer in koude toestand ook (lichtelijk) wat meer moeite heeft om wakker te worden, magoed bakolie is een jaartje oud
[url=http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=94][img]http://i37.photobucket.com/albums/e79/MeesterPieter1/divers/sig2copy.jpg[/img][/url]
gillis
Newbee

Post by gillis »

koppeling is gewoon nog goed, naar ik weet.

echter als ik de auto start dan is er simpelweg geen beweging in die pook te krijgen.

olie zal ik in ieder geval verversen. is het verder verstandig om te kijken wat er gebeurt als ik hem een half uur op z'n plaats laat warmdraaien?
menno
Newbee
My E21(s): 320i/4, 320/6, 320/6 aut., 323i baur

Post by menno »

Heb soortgelijk probleempje. Als het kouder word dan schakelt de mijne bijna niet naar de 2e versnelling. Met dubbelklutsen lukt t wel , maar wel heel voorzichtig. Zodra er even mee is gereden is de olie wat vloeibaarder en is het probleem voorbij. Heb ook al de olie vernieuwt en de koppeling is ook goed . Nog even en het wordt weer wat warmer :) en gaat t schakelen weer ok.
320/6 .82 , 320/6 aut .79 , 323I baur,.82 .
gillis
Newbee

Post by gillis »

aha,

maar logischerwijs kan het niet aan iets anders liggen..

als je auto van de ene op de andere dag niet meer wilt schakelen. en het is winter dan kan dat toch geen toeval zijn?

of heeft de e21 in het algemeen last van een plotseling vastgelopen versnellingsbak?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Nee vastlopen niet, zwaar schakelen weleens. Maar dat wil nogal eens samengaan met een niet helemaal lekker functionerende koppeling: door de kou zijn de cupjes in de beide koppelingscylinders gekrompen. Als ze dan ook al wat slijtage hadden leidt dat tot drukverlies en dus tot onvolledig ontkoppelen. Helaas leidt dat niet altijd tot zichtbare lekkage maar je kunt eens de hoofdcylinder inspecteren achter je koppelingspedaal. Ben je dan een tijdje verder dan komt je koppeling niet meer op, iets wat om dezelfde reden altijd in de winter optreedt...
Regards/groeten, Jeroen
gillis
Newbee

Post by gillis »

aha, maar in principe zou je toch kunnen testen of je koppeling in orde is door simpelweg hem in zijn versnelling te zetten en vervolgens de koppeling in te drukken en dan gas te geven.

als de auto gewoon op zijn plaats blijft staan dan is de koppeling in orde..

of ben ik nou gek?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Beste test is kijken of de bak met de motor uit lichter schakelt dan met de motor aan.
Regards/groeten, Jeroen
gillis
Newbee

Post by gillis »

ok, dus als hij lichter schakelt dan is de koppeling niet in orde?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Dan heb je idd kans dat 'ie niet lekker ontkoppelt. Uit de versnelling gaat dan nog enigzins maar erin is vaak lastig. Kan uiteraard ook nog te maken hebben met versleten synchromeshringen in de bak maar dan had 'ie voor de winter ook al leuk hakerig geschakeld denk ik.
Regards/groeten, Jeroen
fullcapacity
E21 starter

Post by fullcapacity »

Kan dit ook voor komen bij slechts een versnelling, namelijk van z'n 1 naar z'n 2? Alleen als het (motor en buiten) erg koud is en dan alleen tijdens de eerste 2-3km. BTW klutsen voorkomt het.
E21 11/1982 320/6 Polaris silver, antraciet interior
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP

Post by ac/dennis »

Dat laatste heb ik ook wel eens gehad, alleen van zn 1 naar zn 2 en dan alleen in wintertijd.

Wat is klutsen eigenlijk, ?
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Klutsen ( clutchen). Het ouderwetse schakelen oftewel.

*Koppeling in.
*Pook in neutraal.
*koppeling op laten komen en weer in trappen.
*schakelen.
*Koppeling weer op laten komen.

Eventueel met tussengas geven. Heel erg lang geleden heb ik dat in een Fiat 500 ook moeten doen. Het is volgens mij uit de tijd dat de synchromesringen nog niet in de versnellingsbak zaten. Hierbij kon je schakelen zonder de bak echt te belasten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
fullcapacity
E21 starter

Post by fullcapacity »

Bij het opschakelen naar een volgende versnelling: koppeling in, pook in vrij, (sommige geven tussen-gas), koppeling op, koppeling in, versnelling leggen, koppeling op... Ook wel "double clutching" genoemd.
E21 11/1982 320/6 Polaris silver, antraciet interior
Post Reply