316 slaat op hol na cylinderkop wissel

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
De-staaf
Newbee

316 slaat op hol na cylinderkop wissel

Post by De-staaf »

Hallo allemaal,

Na mijn voorsteltopic is de tijd dan toch hier dat ik jullie hulp goed kan gebruiken.

De uitgangsituatie:
Mijn 316 met 160 k op de teller verbruikte een aardige druppel benzine, gemiddeld 1 op 5 :shock: . hierbij prutelde hij heel erg en toen ik de bougies eruit gehaald had zag ik dat hier een koolaanslag op zat die dikker was dan de electrode zelf. hierop heb ik besloten om de compressie te meten en de conclusie was dat er wat lekkende kleppen waren.

Na dit geconstateerd te hebben ben ik op zoek gegaan naar een andere cylinderkop om die opnieuw in te slijpen en te vervangen met mijn oude kop.

Een M10 cylinderkop uit 1986 van een 316 (e30) is het geworden. Na deze opgeknapt en gemonteerd te hebben liep de motor aanvankelijk redelijk maar zodra de motor maar iets warm wordt neemt het toerental extreem toe. Ik denk stationair toch bijna 2 a 3000 tpm ik heb geprobeerd om hem af te stellen met de stationair schroef en de mengsel schroef maar op beide schroeven reageert het blok niet lijkt het :( .

Ook heb ik nog gekeken hoe het gaat als de benzine pomp niet aangesloten is. eerst loopt ie dan te snel om dan eventjes prima te lopen en vervolgens helemaal op hol te slaan (ik denk door het te arme mengsel op dat moment)

Ik ben ten einde raad en zie het even niet meer zitten. Dus iedereen die ideeen of stelschroefjes weet of mentale steun kan geven is meer dan welkom te reageren. ALLE MOGELIJKE OPLOSSINGEN om hem weer netjes aan de loop te krijgen zijn welkom met uitzondering van een ander blok :p

Hmmm.... Iets met achterwielaandrijving
BLIK:
1: BMW 316 E21 1981

Brommers:
1: Yamaha TDM 850 4tx
2: Yamaha TDM 850 3vd (Enkel nog frame met blok :( )
3: Suzuki GSX 600F GN72
4: Yamaha Diversion 600 (voor de meiden)
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Re: 316 slaat op hol na cylinderkop wissel

Post by Arnold D »

De-staaf wrote:Hallo allemaal,

Dus iedereen die mentale steun kan geven is meer dan welkom te reageren. :p
Het zijn meestal kleinigheden die de oorzaak zijn. Heb geen verstand van carburateurs maar de meeste slecht lopende motoren op het forum, lopen weer. :D
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Als ik het zo hoor moet je jouw probleem niet alleen zoeken in het feit dat je vorige cylinderkop/kleppen slecht was maar ook in je carburateur. je heb dus nog steeds een brandstof/lucht probleem. Wellicht een vacuumlek. Ik geloof dat de voetpakkingen van die carburateurs ook weleens willen lekken. Check ook je inlaatspruitstuk even op eventuele scheurtjes.

Ik weet trouwens niet zeker of je zomaar een M10 kop kunt gebruiken van elk jaartal en motortype? :?:

We hebben gezien dat bij 323baur er wel degelijk een verschil zat bij zijn 520/4 cylinderkop t.o.v. de 520/4 kop die erop zat. Ook beide M10 motoren.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

hallo,

is jou 316 een 1600 of een 1800?
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
De-staaf
Newbee

Post by De-staaf »

Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties,

is jou 316 een 1600 of een 1800?

Mijn 316 is van 81 en er ligt een m10b18 (1766cc) in.

Ik weet trouwens niet zeker of je zomaar een M10 kop kunt gebruiken van elk jaartal en motortype?

Ik heb de kop naast de oude kop gelegd en de verbrandingsruimten waren identiek. Ook de nokkenas leek zo op het oog identiek, ik heb de motor voordat ik gestart heb nog een paar keer met de hand rond gedraaid en de kleppen liepen niet tegen de zuigers dus ik denk dat dat wel goed is.

Ik zal zo de carburateur er eens afhalen om de voetpakking e.d. te controleren. wat ik vooral vreemd vind is dat ik alles vast gezet en afgetekend had zodat het er zo precies weer opgezet is als toen ik de kop eraf gehaald had. volgens mij kan je 3 keer promoveren op het begrijpen van die solex carbs.

Ik hou jullie op de hoogte.
BLIK:

Brommers:
De-staaf
Newbee

Post by De-staaf »

Oh nog even voor de compleetheid....

Als ik met mijn hand de choke uit zet dan reageert de motor helemaal niet op. het is net alsof het een dummy is.

nu maar even de carburateur ervan af.
BLIK:

Brommers:
De-staaf
Newbee

Post by De-staaf »

jaaaah daar ben ik weer,

ik heb de carburateur even los gehad en het spruitstuk is nat van de benzine. ook heb ik een stroeve 2e trap klep (of hoe het heet) ontdekt maar het probleem is nog niet verholpen.

een nog bijkomend symtoom is dat de carburateur een fluitens/snerpend geluid produceerd bij stationair lopen als ik gas geef is dat weg en klinkt de motor best aardig.

ik zit er nu aan te denken om de carb maar eens uit elkaar te trekken en goed schoon te maken enzo.

iemand nog ideeen?

nu is het bed tijd.
BLIK:

Brommers:
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Dat kan wel eens werken idd, caburateurs zijn vaker een probleem!

groeten loentje
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Toen ik mijn vorige carburator heb gedaan:

eerste elk regelschroefje indraaien en de toeren tellen, voor achteraf terug een correcte basisafstelling te hebben.

zeker een nieuwe pakkingsset bestelen.

carburator openvijzen, en genoeg detailfoto's maken, zodat je niet ligt te kloten zoals ik indertijd.

dan de carbu onderdelen in een ultrasoonbad laten weken, en ze komen er terug uit als nieuw!

Op de meeste plaatsen waar ze moto's repareren hebben ze wel zo'n ultrasoon toestel.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Naast een incorrect mengsel (doorgaans te arm) is het wellicht ook mogelijk dat de ontsteking niet goed staat of de slangen van de vacuumvervroeging niet correct zijn aangesloten?
Regards/groeten, Jeroen
rubencornelisse
Newbee

Post by rubencornelisse »

Hoi, je hebt het over erg veel koolaanslag op de bougies en een nat spruitstuk. Dan zal de carburateur wel veel te rijk staan. Een vacuumlek zal zorgen voor een armer mengsel. Ik zou de carb maar eens goed controleren!
Geen eigen risico bij voorruitvervanging: http://www.correctautoglas.nl
marcel krol
E21 Fanatic

Post by marcel krol »

Hoi

Ik zou ook even alle vacuumslangetjes controleren, als er eentje los ligt of lek is of misschien verkeerd om zit krijg je hele rare dingen.
Advies: even de vaagbaak er bij en bij de basis beginnen. Meestal als je de kop er af moet hebben is de afstelling bijgeregeld naargelang de toestand van de rest van de motor.

Groeten en veel suc6

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
De-staaf
Newbee

Post by De-staaf »

Hallo,

Ik dacht ik breng jullie weer even op de hoogte.

Na enig uitzoekwerk, gepruts, en nachtelijk gefilosofeer ben ik er inmiddels achter dat ik de ontsteking iets te laat heb staan. (maar goed was ook natte vinger werk) dus daar moet ik TZT ook even een goede oplossing voor bedenken.

de carburateur is inmiddels gedriendeeld en alle sproeiers e.d. zijn inmiddels ultrasoon gereinigd en ik stond versteld wat een meuk er uit die kleine dingetjes kan komen. Verder ook nog wat poreus lijkende rubberringetjes gevonden.

Toen de dikke meuk zich van de carb af had gezet , leek er overal een gummiachtige coating op te zitten. Met het beetje dat ik van gummiachtige substanties weet concludeerde ik dat dit gelekte benzine was. (ook omdat tijdens het lopen van de motor de carb aan de buitenkant vochtig was en soms zelfs bevroren leek.)

Toen ik de oude pakking bekeek leek er in de zijnkant wat rare spoortjes te lopen die een lek zouden kunnen vormen. Nou zal je denken uit de fabriek komen ze niet zo.
Dat denk ik ook. maar tijdens mijn studiereis door de pierburg kwam ik langs schroefjes die ik nog niet aangeraakt had die toch al vervormde kopjes hadden. Het lijkt mij dus dat er al eens eerder aan geprutst is.

Maar goed... De 2e gasklep liep erg stroef maar na die ook ultrasoon gereinigd te hebben en een beetje wd40 toegevoegd te hebben gaat die ook weer mooi soepel.

Dat was het tot nu toe ongeveer het pakking/revisie setje is onderweg. Dus als die binnen is kan de boel weer in elkaar.

Het zal nog wel enige tijd duren helaas voordat ie weer over de boulevard kan flaneren in mijn bolide, want ik heb de APK gemist nu en plan nu een sleutelzomer om ook de dorpels e.d. te vervangen en waarschijnlijk een volledige respray dus los van de dorpels zal er nog wel meer gebakken moeten worden. oh jah en interieur moet ook maar eens goed voor elkaar dan.

Tot zo ver in ieder geval bedankt voor de ideeen en steun. Wanneer er weer nieuws is meld ik mij zeker weer met antwoorden op vragen die nooit gesteld zijn.

Natuurlijk zijn alle tips en trucs nog steeds welkom. Ook met betrekking tot de ontsteking en kleur suggesties misschien :p Ik droom over een opzichtige blauwtint. :roll:
BLIK:

Brommers:
Post Reply