Restauratie Alpina B6-2.8
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Wat ik me net zit af te vragen Arnold, als je de verbrandingskamers van de originele kop gaat aanpassen zoals op de alpina kop gaat de compressie dan niet zakken (je vergroot toch de kamers) ... heeft een B6 blok een verlaagde compressievanwaar tov originele 2.8 blokken?
Indien niet wat zorgt voor de specifieke compressie van een B6 blok, andere zuigers of een gevlakte kop?
Suc6 iig
Gerrit
Indien niet wat zorgt voor de specifieke compressie van een B6 blok, andere zuigers of een gevlakte kop?
Suc6 iig
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Ok dat verklaart al veel Arnold ... door de verbrandingskamers te vergroten daalt de compressie, dit heeft alpina dus blijkbaar opgevangen door andere (hogere compressiezuigers) ...Arnold D wrote:Hoi, Gerrit. Wat ik weet is dat de zuigers anders zijn. Als ik de kamers niet aan laat passen dan gaan de zuigers kapot.
Ga even de technische gegevens bekijken.
Bij Hartge hebben ze compressie op de ander manier verhoogd originele zuigers maar een gevlakte kop en dunnere pakking.
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Hoi Arnold,
Ik ga zaterdag naar Cees toe met mijn gebakje.
Ik wil voordat ik euros ga investeren eerst weten of dat wel de moeite is.
Het schijnt nogal een kenner te zijn.
Tevreden met je koppie?
Ik ga zaterdag naar Cees toe met mijn gebakje.
Ik wil voordat ik euros ga investeren eerst weten of dat wel de moeite is.
Het schijnt nogal een kenner te zijn.
Tevreden met je koppie?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
@ Ite,
Ik ben bij hem thuis geweest. Hij schijnt een loods te hebben met heel veel goodies. Wat ik bij hem heb besteld heb ik gekregen en voor een goede prijs. Komplete kop zonder mankementen. Aardige kerel b.t.w.
Hij weet inderdaad veel van de M30 en heeft er op hun forum een stuk over geschreven.
Na mijn bezoek is hij ook weer een stukje wijzer geworden over de M30 Alpina. De andere zuigers, andere kop en het feit dat Alpina in het begin een K-jet heeft toegepast, dat had ie nog nooit gezien.
Ik ben bij hem thuis geweest. Hij schijnt een loods te hebben met heel veel goodies. Wat ik bij hem heb besteld heb ik gekregen en voor een goede prijs. Komplete kop zonder mankementen. Aardige kerel b.t.w.
Hij weet inderdaad veel van de M30 en heeft er op hun forum een stuk over geschreven.
Na mijn bezoek is hij ook weer een stukje wijzer geworden over de M30 Alpina. De andere zuigers, andere kop en het feit dat Alpina in het begin een K-jet heeft toegepast, dat had ie nog nooit gezien.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Ben vanmiddag even bij de lasser wezen buurten en heb hem verteld van de cilinderkop.
'Gewoon even lassen', zei hij. Kan dat wel ? Natuurlijk zei hij. Als het materiaal maar goed schoon is. Veel vaker gedaan.
Dat gaan we dan maar even proberen. De oxidatie plekken stralen en slijpen en dan goed lassen. Als dat klaar is de kop maar even reviseren en laten vlakken.
Scheelt veel geld.
Kijken wat het kost als de nokkenas van de reserve kop opgeslepen wordt naar de specificaties van de 218 PK versie
'Gewoon even lassen', zei hij. Kan dat wel ? Natuurlijk zei hij. Als het materiaal maar goed schoon is. Veel vaker gedaan.
Dat gaan we dan maar even proberen. De oxidatie plekken stralen en slijpen en dan goed lassen. Als dat klaar is de kop maar even reviseren en laten vlakken.
Scheelt veel geld.
Kijken wat het kost als de nokkenas van de reserve kop opgeslepen wordt naar de specificaties van de 218 PK versie
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Ja, michel ik weet het.
Anderen zeggen weer, dat het toch weer gaat oxideren. Maar als alle oxidatie verwijderd is en er zit nieuw aluminium op de plek, kan ik mij ook indenken dat het niet sneller gaat oxideren dan de rest van de kanalen.
Goeie koelvloistof blijven gebruiken denk ik dan maar en op peil houden.
Anderen zeggen weer, dat het toch weer gaat oxideren. Maar als alle oxidatie verwijderd is en er zit nieuw aluminium op de plek, kan ik mij ook indenken dat het niet sneller gaat oxideren dan de rest van de kanalen.
Goeie koelvloistof blijven gebruiken denk ik dan maar en op peil houden.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
... gevoelig mannutjuh..Wondermike wrote:Was dat niet mijn eerste post nadat je melding maakte van het probleem?????Heeft mijn waterkanaal ook wel eens last van
Maar serieus, dat is kloterig. Kunnen hunnie dat niet lassen?
Nou stop ik met gratis goeie tips geven hoor
Maar je tips zijn idd wel goed én gratis, dat dan (nog?) wel.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
De cilinderkop is gisteren opgehaald om gelast te worden.
Vanochtend weer terug gebracht, klaar
Morgenochtend breng ik de kop naar een revisie bedrijf, waar nieuwe klepgeleiders worden geplaatst. Door het plaatsen van de nieuwe klepgeleiders veranderd in de meeste gevallen ook de hartlijn van de klep t.o.v. de klepzetels. Om te zorgen dat de kleppen weer afdichten worden de klepzetels weer in model gefreesd.
Tevens wordt de kop lichtjes gevlakt en alles schoongemaakt.
Dat kost nogal een paar centen
Maar is ie ook weer als nieuw.
Volgende week is ie klaar.
Vanochtend weer terug gebracht, klaar
Morgenochtend breng ik de kop naar een revisie bedrijf, waar nieuwe klepgeleiders worden geplaatst. Door het plaatsen van de nieuwe klepgeleiders veranderd in de meeste gevallen ook de hartlijn van de klep t.o.v. de klepzetels. Om te zorgen dat de kleppen weer afdichten worden de klepzetels weer in model gefreesd.
Tevens wordt de kop lichtjes gevlakt en alles schoongemaakt.
Dat kost nogal een paar centen
Volgende week is ie klaar.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Nu ik weet wat een kleine revisie kost, laat ik de reservekop mooi op de plank liggen zoals ie nu is.uwbuurman wrote:Dus je huidige kop laat je repareren en de nieuw gekochte kop ga je naar de 218pk laten aanpassen. En dan kopwisselen afhankelijk van de stemming van de dag?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.

